Freestocks.org/ Unsplash
Kas mõte eelseisvast pidudeajast toob su näole laia naeratuse või tunned soovi end mustkunstniku kombel nähtamatuks muuta? Jõulukuud on võimalik mööda saata ka stressita – mõtle läbi, millistesse kitsaskohtadesse takerduma kipud, ja pane paika tegevuskava!

Kui pärast pidustusi on näpud põhjas
Üks peamisi stressiallikaid on kinkide ostmine ja muud väljaminekud, mis pidude või väljasõitudega kaasnevad – enamasti juhtub ikka, et kulutad üle oma võimete ja pead hiljem enda arvelt kõvasti kokku hoidma.

Mida teha? Pane paika kindel eelarve ning hoia sellest kinni! Kriba paberile kõigi inimeste nimed, kellele kinki plaanid osta, ja lisa juurde summa, mille maksimaalselt kulutad. Sama kehtib ka toidu, reisimise ja kõige muu kohta. Märgi eelarvesse ka paar lisakingitust, näiteks vahva tee- või kohvipurk, pähklikotike või mõni muu gurmeetoode, mille saad kaasa haarata, kui ette peaks tulema ootamatu külaskäik.

Kui peas valitseb kaos
Oled kõik oma ettevalmistused jätnud viimasele minutile ja seisad paar päeva enne tähtsündmust keset kaubanduskeskust. Suurest ahastusest ei tea sa isegi seda, mis suunas jooksma hakata.

Mida teha? Et mitte pead kaotada, hakka oma tegemisi varakult organiseerima. Üks variant selleks on muretseda spetsiaalne kaustik ning jagada see erinevateks osadeks. Näiteks 10 lk eralda kingiideedele, seejärel pane kirja kõik toidumõtted, inimesed, keda plaanid külastada, üritused, millest tahad osa võtta, jne. Kindlasti pane paika ka konkreetne aeg poodlemiseks, võttes selleks kas või paar vaba päeva.
Kui jõulukuul supermarketis käimine sinu jaoks liialt piinarikka katsumusena näib, võid kogu vajamineva kauba tellida ka internetist. Toidu kojutoomist pakuvad näiteks sahver.ee ja tagurpidilavka.ee.

Kui võtad liiga palju kohustusi
Võtad kogu orgunni enda kanda ja nii mööduvadki su pühad kauplustes seilates, kingitusi pakkides, toitu valmistades ja jumal teab veel mille nimel pingutades. Kui kõik läbi saab, tunned end kui löntivajunud jõulusokk ning sama tühi on ka sinu mälestustelaegas.

Mida teha? Pisut elutervet egoismi tuleb alati kasuks, nii et jaga ülesandeid ka teistele pereliikmetele. Võid küll mõelda, et enda tehtud, hästi tehtud, kuid kas ka siin ei tõsta pead sinu sisemine kriitik, kes üritab kogu mängu võlu ära rikkuda?
Unusta ära “peab”, “tuleb”, “on vaja” ja teised tungivad nõuded, mis sind ärevusse ajavad. Kuula oma südant ja järgi oma vaistu ning tee ainult seda, mida sa tahad teha, mitte seda, mida pead tegema. Näiteks kui jõulukaartide saatmine tundub sulle vaid tüütu kohustusena, siis loobu! Tunned ilmselget kergendust ja pealegi märkad, et sellest ei juhtu mitte midagi – sõbrad jäävad ikka sõpradeks ja äripartnerid on ikka sama koostöövalmid. Iga kord, kui kuuled end ütlemas “ma pean”, teadvusta, et see on pärit madalamast minast, kes paneb sind muretsema, liiga palju tegema, liiga palju mõtlema ja liiga palju plaanima.

Kui oled perfektsionist ja kardad kriitikat
Said just laua kenasti kaetud ja siis märkad õudusega, et laudlinal on plekikene või et paar salvrätikut ei sobitu üldise värvigammaga? Või tunned end puudutatuna, kui külla tulnud prouakesed imestavad, et sa ei vaaritanudki jõulupraadi ahjus kindlal temperatuuril kaheksa tundi?