Sasha • Stories/ Unsplash
Endine ettekandja jagab soovitusi, mis aitavad ettekandja tööst pisut rohkem lugu pidada. Kas oled nendega nõus?

Teenidussektori veteranina veetsin umbes kümnendi oma elust teenindades laudu ning unistanud, et kliendid teaks selle äri nurgatagustest veidikenegi rohkem. See töö nõuab vastupidavust, energiat, kannatlikkust, oskust lahendada probleeme, empaatiavõimet ning suurepärast huumorimeelt, et peale pikki tööpäevi ellu jääda ja järgmine hommik taas töövorm selga ajada.

Jah, ettekandja töö on kurnav, aga siiski on selle juures ka palju positiivseid nüansse ja põhjusi, miks nii paljud meist sellele raskele ametile kõigele vaatamata truuks jäävad. Meie kaastöötajatest saab pere, klientidest – sõbrad ning nende tähtsündmustest meie elu, olgugi, et seda vaid paariks tunniks. Kokkuvõtvalt öeldes, oleme õnnelikud, kuid aeg-ajalt tahaksime ka meie sinult vastuteenet paluda. Siin on üheksa asja, mida võiksid teada enne, kui järgmine kord endale õhtuks laua broneerid.

1) Jää erisoovidega realistlikuks

Me kõik soovime, et tellitud roog sulle maksimaalset naudingut pakuks, kuid meie kokad ei valmista lambakarreed pühaõhust. Restoranide menüüd on kujundatud nõnda, et ühele lauale tellitud toitude valmimisaeg oleks enam vähem sama. Köögitöötajad teavad minutitäpsusega, kui palju menüüs olevate toitude valmistamine aega võtab. Kui aga kindlaks kujunenud ja selgeks õpitud rutiini hüppab vahele midagi ootamatut, ei pruugi kogu protsess enam nii libedalt minna. Mõistame, kui soovid mõnda toidukomponenti välja vahetada või hoopis ära jätta, kuid palun, ära vali midagi totaalselt uut.

2) Ära valeta, et sul on allergia

Me mõistame, et sa ei soovi oma taldrikule gluteeni, sest jälgid dieeti või et sulle ei maitse krevetid, aga PALUN, ära ütle, et sul on allergia, mida sul tegelikult ei ole. Selleks, et vältida allergeenide sattumist sinu taldrikusse, peavad kokad kogu tellitud roa retsepti muutma, mis võtab aega ning aeglustab sinu toidu (ja ülejäänud restorani külaliste toitude) valmimisaega.

3) Palun ära vaata kogu aeg telefoni

Kui oled mõtetega mujal, võivad ka su soovid ettekandjast mööda libiseda. Näiteks soovid soojendavat piparmünditeed meega, kuid näpuga üle ekraani libistades, jõuad tellimise ajaks isuäratava kohvi fotoni – sa tellid capuccino ning hetkeks, kui see lauale tuuakse, ei mõista sa enam, kuhu su tee jäi. Me mõistame, et oled väga hõivatud ning võib olla on see sinu ainus võimalus vastata tähtsale töömeilile või teha üks oluline kõne, kuid palun, leia see hetk ning lase oma silmadel ettekandja omadega kohtuda – see aitab meil teineteist oluliselt paremini mõista.

4) Ka kaasa tallitud söökide eest võib jootraha jätta

Üldiselt ei palka restoranid eraldi inimest, kes tellitud söögid ära pakendaks, seega jääb ka see ülesanne tihtilugu ettekandja täita. See aga tähendab, et suures lõunapausi saginas peab ta sinu toitu pakendades veelgi kiiremini liikuma, et ka saalis istuvad kliendid ei jääks tähelepanuta. Järeldus: 10-15% tippi ei ole sugugi üleliigsed, kui tegemist on „to-go” tellimusega.

5) Pea meeles: meil on ainult kaks kätt

Ettekandja töö tundub pealtnähes lihtne ning hea teenindaja ülesandeks ongi just sellise mulje jätmine, kuid reaalsus on see, et lisaks sinu laua teenindamisele, tuleb ette teisigi ülesandeid, mis kiiret reageerimist nõuavad. Palume sul seda meeles pidades, varuda natuke kannatust ning anda meile veidi aega kõigi sinu soovide täitmiseks. Kui vajad täiendavaid söögiriistu, soovid veel ühte jooki või lihtsalt soola ja pipart – proovi kõik oma soovid kokku võtta ning need ühe korraga teenindajale edastada, siis ei pea ta iga uue sooviga kaasnevat köök-laud ringi tegema, mis hoiab teie mõlema aega oluliselt kokku.

6) Kogu meie elu sõltub jootrahast

Erinevates maailmapaikades on küll erinevad tavad jootraha jätmise kohta, kuid üldiselt peab ettekandja ka nende pealt makseid maksma. Hea teada, et näiteks USAs on jootraha tihtilugu ettekandja ainus sissetulek ning see, kas nende arved saavad õigeaegselt tasutud, sõltub vaid restorani külastajate lahkusest. Olenemata kohast, kuhu einestama suundud, on viisakas jätta jootrahaks 20% sinu tšeki väärtusest, kuid tea, et veel paar ekstra-eurot laual võivad kellegi tuju taevani tõsta.

7) Me ei oska su mõtteid lugeda

Kui sa ei jäänud tellitud söögiga rahule või oleme unustanud tuua lauda tükk aega tagasi palutud kastme, palun ütle meile seda. Me oleme vaid inimesed ning teeme aeg-ajalt vigu, täpselt nii, nagu ka teised inimolendid planeedil Maa. Kui sulle ei maiste sinu eine – anna meile võimalus see sinu jaoks isuäratavamaks ja nauditavamaks muuta. Ettekandja karistamine väikese jootraha jätmisega on valus ja kurvastav trikk, eriti juhul, kui sa pole meile seda „teist võimalust” andnudki.

8) Pane tähele, mis sinu ümber toimub

Me soovime siiralt, et sa naudiks igat meie restoranis veedetud hetke, kuid tahame, et teaksid, et mistahes söögikoht on kindlate põhimõtete järgi töötav süsteem. Kui oled söömise lõpetanud ning näed, et restorani ukseesine on pungil vaba lauda ootavaid inimesi, siis tea, et iga minut, mille veedad niisama jutustades või telefonis surfates, võrdub meie jaoks teenimata jäänud rahaga. Kui sul on kaasas väike laps, kellele meeldib ringi roomata ja ümbrust uudistada, hoia tema liikumistel silma peal, eriti juhul, kui läheduses on jookidega täis laetud kandikuga ettekandja. Iga abivalmis liigutus sinu poolt on kiirel päeval meie jaoks tohutu abikäsi.

9) Tasuta lõunaid ei ole olemas

Iga pisem asi, mis köögiuksest välja tuuakse, maksab midagi ning teenindajal lihtsalt ei ole õigust sulle magustoitu omast heast tahtest kinkida. Ka juhul, kui köök on tellimuse valmistamisega hiljaks jäänud või midagi on läinud sassi, ei saa me sulle sööki täiesti tasuta pakkuda. Kui leidsid oma taldrikul juuksekarva või juhtus midagi veel tõsisemat, palun räägi juhatusele probleemi olemusest selgelt ja arusaadavalt. Tea, et isegi juhul, kui juhatus otsustab sulle tellitud roa väärtust kompenseerida, peab keegi vea ikkagi kinni maksma.

Allikas: The Everygirl