Lorenzo Maimone / Unsplash
Tippjuhid ja sportlased teavad, et hingamist reguleerides on võimalik muuta oma emotsionaalset ja füsioloogilist seisundit. Üha enam kasutavad inimesed teadlikku hingamist oma igapäevaelus, et vaigistada oma meelt ja vabaneda sundmõtetest või saavutada tipptulemusi ükskõik millisel elualal.

Ameeriklane Dan Brule korraldab kogu maailmas teadliku hingamise koolitusi ja annab raamatus „Lihtsalt hinga“ nõuandeid, kuidas hingamise abil tervist turgutada. IT-ettevõtte Datel juht Üllar Pauklin soovitab Dani hingamisharjutusi, sest hingamistööst on abi väga paljude asjade puhul, näiteks nagu terav või krooniline valu, unetus, kaaluprobleemid, keskendumishäired, ärevus, depressioon, trauma ja lein.

Üllar, mis on teie jaoks teadlik hingamine täna? Inimesena, mehena, juhina.

Ma arvan, et see on eelkõige endas rahu ja tasakaalu saavutamine. Kui igasugused stressifaktorid tulevad peale, siis sa ei tee õigeid otsuseid või ei tunneta seda põhjalikult läbi. Hingamine annab võimaluse viia keha tasakaalu ja tunnetada situatsiooni võib-olla natuke sügavamalt. Keegi ütles midagi halvasti ja siis hakkad mõtlema, miks, mis see minus esile kutsus. Kui oled ärritunud, siis hingamine muutub hästi pinnapealseks ja tihedaks. Kui võtad teadlikult teise sügavama hingamise, siis keha rahuneb maha ja saad rahulikult selle probleemiga edasi minna. See on nii äritegevuses, juhtimises ja ka tavaelus. See on kõikjal vajalik.

Millal teie saite aru, et teadlik enda sisse vaatamine on täisväärtuslikuks eluks ääretult oluline?

Kui Nõukogude Liit lagunes ja tekkis taas Eesti. Sai võimalikuks kutsuda Eestisse erinevaid inimesi, kes õpetasid maailmas mediteerimist, tantrat, bioenergeetikat, hingamist. See oli umbes 12 aastat tagasi, kui ma hakkasin teadlikult ja rahulikult selle teemaga tegelema. Ma arvan, et läks kuskil kolm aastat, kuni sain aru, et igasugused hingamised, meditatsioonid annavad just selle rahuliku lõdvestuse, mis lisab elus väga palju kvaliteeti.

Teete tänu nendele praktikatele mõistlikumaid otsuseid, saate suurema eelarvega projekte?

Projektide kohta ei oska hetkel midagi öelda, aga kindlasti tuleb rahulikkus alati kasuks juhtimises, inimestega suhtlemises, eriti kui nad on alluvad. Siis nad ootavad õiget suunda, tähelepanu ja heakskiitu tehtu eest, korrigeerimist, kui midagi läheb viltu. Neid asju tuleb märgata, aga kui oled ärritunud, siis sa ei märka neid asju, ei tunneta ära. Kui oled rahulik, siis töötavad ka teised meeled sellel ajal, kui teed mingeid otsuseid või räägid. Mitte ainult hingamine, aga üldse endaga teadlik tegelemine aitab kaasa.

Mida Dani teadlik hingamine teie elule juurde on andnud?

Dani puhul meeldib mulle väga kiire ja tõhus 3-6-5-hingamine. Kolm korda päevas, kuus korda minutis, viis minutit korraga on vaja teha sügavat ühtlast hingamist. Üks hingamine kestab 10 sekundit (5 sisse ja 5 välja) ehk 0,1 hertsi. See toetab just südamerütmi, mis on normaalselt 1 herts. See aitab kiiret tuksumist maha tõmmata, rahuneda ja samal ajal täita kopsud ja vereringe rohkema hapnikuga. Dan on seda uurinud. Kolm korda päevas viis minutit hingamist annab selle vajaliku taseme, et saad rahulikult olla, ei hakka varusid ära tarvitama. Mina kasutan seejuures vahelduvalt nii kopsu- kui ka kõhuhingamist. See annab kehale energiat ja valmisolekut igal hetkel reageerida.

Dani teadlikku suunavat hingamist kasutan ka. Kui on mingisugune probleem kehas, siis viin teadvuse sinna ja hingan läbi probleemse koha. Siis probleem laheneb hulga kiiremini, ei ole vaja võtta valuvaigistit või midagi muud. Kindlasti ma kasutan ise meditatsiooni minekuks Dani kiiret ja sügavat hingamist. Kui seda teha enne meditatsiooni kuskil 5-7 minutit, siis lõõgastuda ja olla täielikus lõdvestuses, saab kiiresti sügavasse meditatsiooni.

Mida öelda skeptikule?

Iga asja eest saab raha võtta, aga kui hingad ainult alateadlikult, toimub hingamine instinktiivselt ja sa ei juhi seda. Kui püstitad eesmärgi midagi saavutada, siis sa liigud selle poole ja on vaja abivahendeid, et jõuda eesmärgini võimalikult kerget teed pidi. Ei pea iga kord peaga vastu seina jooksma, et sinna auk sisse saada, vaid võid kasutada suurt vasarat ehk abivahendit.

Nii on ka hingamisega. Võib hingata alateadlikult, nagu kõik teevadki. See on lihtsalt füüsilise keha instinkt. Aga kui hingad teadlikult, siis saad ise juhtida oma keha, millal see on energiast küllastunud, millal rahulik ja lõdvestunud. Nagu karates, spordis: kiiremad löögid tehakse alati siis, kui lihased on lõdvad ja enne iga suunatud lööki (teadlikku tegevust) pole vaja aega mittevajalike lihaste lõdvestuseks, et pingutada just selleks löögiks vajalikke lihaseid.

Kui oled juba lõdvestunud, siis pingutad ainult vajalikku lihast, kas siis vastulöögi tegemiseks või tõrjumiseks. Mikrosekund on see, mis toob võidu. Päriselus on täpselt samamoodi: tuleb kasutada erinevaid vahendeid. Jah, sulle on antud abivahend - väike haamer, kuid kiiremaks müüri lõhkumiseks vajad suurt vasarat.

Olete nende 12 aasta jooksul proovinud erinevaid asju. Mis kõige tõhusam vahend on?

Kõik oleneb olukorrast, kui palju on aega endaga tegeleda. Kahjuks aeg seab ikkagi piiri, mis tunne kehas täpselt sel hetkel on. Kui keha vajab mõnda vitamiini, siis peab võtma just seda vitamiini. Pole vaja laadida keha kõiki vitamiine ülearu täis, kuna need on sul olemas. Need vahendid tulevad kuidagi iseenesest, mida on vaja kasutada. Kui sa keha kuulad ja omad laiemat abivahenditevalikut, siis ta ütleb sulle, mida on vaja.

Teinekord on vaja minna jooksma, rahmeldada end füüsiliselt tühjaks ja siis saad selle stressi maha. Mõnikord aitab lihtsalt hingamine enne koosolekut väga hästi. Kui on võimalik kasvõi lühidalt mediteerida või keskenduda probleemile, aitab see alati parema lahenduse leida. Peale sügavat meditatsiooni peab aga olema nii palju aega, et analüüsida ja tunnetada, mida sa said, sest sa saad iga kord midagi. Kui sa selle ära kaotad ja sellele tähelepanu ei pööra, siis lähed järgmine kord jälle selle sama teemaga kokku. Abivahendite valik oleneb kõik sellest, milline olukord on antud hetkel.

Teie ettevõttes on töötajatele joogatunnid. Kuidas need sündisid?

Paljud meie inimesed käisid spordisaalis erinevaid asju tegemas ja meil olid sobilikud ruumid. Küll kahjuks mitte kõrge laega, aga joogat saab seal päris hästi teha. Rääkisin tuttava joogatreeneriga, kes andis paar näidistundi. Kellele meeldisid joogavenitused, see hakkas käima kord nädalas, kohe peale tööpäeva lõppu trennis. Inimesed olid rahulikumad ega viinud tööstressi koju kaasa. Praeguseks on joogastiil veidi muutunud, aga vaatame, kuidas edasi teeme.

Suurem osa meie inimestest istuvad palju arvutite taga. See tingiski, et tõime majja massööri, kes käis kaks korda nädalas meie inimesi mudimas. Praegu käivad meil kaks massööri kolmel-neljal päeval nädalas. Firma tasub massööridele iga inimese 10 korra mudimise eest poolaasta jooksul. Datel võimaldab seda, et inimesed saavad tööruumides käia vahepeal korra oma laua tagant ära, võtta massaaži ja tulla tagasi. See võtab neil umbes 45 minutit. Kui nad hakkavad käima kuskil linnas arstide juures, siis sellega läheb kaduma kindlasti rohkem tunde.

Kui palju töökaaslastele hingamisnõuandeid jagate? Kas mõni vaatab ka käed risti rinnal imelikult ka?

Kindlasti vaadatakse ka viltuse peaga. Ma olen võib-olla Datelis tuntud natuke teistmoodi juhina, kes ei käi ega kärgi, vaid tegeleb oma imelike asjadega. Paljud ei usu energiate juhtimist ega taha midagi kuulda sellest. Materiaalne maailm on neile piisavalt keeruline. Kuid see ei sega mind kasutamast õpitud abivahendeid ühise eesmärgi saavutamiseks.

Hingamistreeninguteni me pole veel jõudnud, aga on osa rahvast, kes ütleb, et kui pea valutab, siis tuleb Üllari juurest läbi käia. Hingamistehnikate suhtes on veel palju uskmatuid. Kuid hingamispraktikate peale tuleb veel mõelda.

Dani viimasest kursusest jäi mul meelde üks selline asi, mida ma olen hakanud nüüd eduga kasutama igal pool: mina hakkan haigutama. Koosolekutel ka. Haigutamine on täpselt samamoodi keha siseorganite massaaž, nagu kiire hingamine, lisaks ka vere hapnikuga rikastamine. Kui haigutad koosolemistel, siis pärast vaatad, et teised tulevad ka. Natukese aja pärast vaatame kõik üksteisele otsa ja jutt läheb sellest igavast või nendest keerulistest probleemidest rahulikult üle ja leitakse lahendusi.

Mõni ei arva, et haigutate, sest jutt on igav?

Oleneb seltskonnast, kes koos on. Sõprade seltskondades on see võimalik, töö juures aga pole sobilik. Igal pool seda tõesti teha ei saa, tembeldatakse imelikuks inimeseks.

Kindlasti esimestel kordadel vaadati ja kindlasti vaatab ka praegu veel keegi, aga ma olen sõpradele seletanud, miks ma haigutan. Et pangu tähele, kuidas me enne haigutamist rääkisime, nüüd tegime siin aga 2 minutit haigutamist ja vaadake, kuidas me nüüd räägime. Inimesed hakkavad sellest aru saama, et kui haigutus tuleb peale, siis lase ikka täiega.

Kuidas ohkamisega on? Dan Brulel on ka üks ohkamishingamine.

See on põhimõtteliselt sama, aga mulle jäi just see haigutamine külge.

Mina tahan nüüd haigutada, see jõudis minuni ka.

See on üks kommunikatsioonivahend. Sa ütled midagi, aga mitte sõnadega. Nagu Fred Jüssi teeb. Ta ütleb vähe, aga ta annab oma tunde enda olemusega edasi. Ta läheb metsa ja jääb kuulama. Siis sa hakkad ise ka kuulama ja siis tuleb kuskilt kaugelt linnuhääl. Siis Fred ütleb, et seda pole ammu kuulnud. See hetk sa oled endaga ühenduses.