Irina Talajeva Erakogu
SmartLynxi piloot Irina Talajeva otsustas ühel hetkel teha karjääris kannapöörde ning asus peale pikalt panganduses töötamist ellu viima ühte oma elu unistustest – õppida piloodiks.

Ta sai oma esimese erapiloodi lennuloa 2007. aastal ja läks peale seda kohe edasi õppima kommertspiloodiks, mis võttis veel viis aastat. Tänaseks on Irina piloodina töötanud juba pea 8 aastat ja ei vahetaks oma "taevakabinetti" ühegi teise vastu.

Mis tõi sind lennunduse juurde?

Piloodiks saamine on alati olnud minu unistuste elukutse, aga võib öelda, et jõudsin selleni pisukese ringiga. Mul on magistrikraad majanduses ning töötasin varem panganduses, kus omandasin väga palju olulisi oskusi, mida ka lennunduses igapäevaselt tarvis on. Mõlema elukutse puhul on vaja pidevalt läbi töötada suurel hulgal andmeid ja selle põhjal langetada olulisi juhtimisotsuseid. Seejuures peab olema silma ja taipu, et vajalikud detailid ei jääks märkamata.

Millal sa esimest korda mõtlesid, et tahad piloodiks saada?

Kui olin veel väike, siis lendasime lennukiga tihti vanaemale külla ja niimoodi saigi minust aegamööda suur lendamise ja lennukite fänn. Minu päris esimene täiskohaga töö oli samuti seotud lennukompaniidega. See kõik kokku toitiski minu suurt sisemist unistust saada piloodiks ja lükkas mind vaikselt sinnapoole. 2012. aastal liitusin SmartLynxi pilootide treeningprogrammiga, sooritasin edukalt kõik treeningud ja eksamid ning saingi alustada tööd samas ettevõttes esimese ohvitserina.

Kuidas hoida ennast kursis uuemate trendide ja tehnoloogiatega nii kiiresti arenevas maailmas kui seda on lennundus?

Peab palju lugema! Loen pidevalt erinevaid lennundust puudutavaid artikleid ja raporteid nii majandusrubriikidest, erialaajakirjadest kui ka foorumitest. Selline info kogumine, analüüsimine ja järelduste tegemine käib iseenesestmõistetavalt pilootide elukutse juurde.

Proovides veidi ennustada, siis millised võiksid olla järgmised märgilise tähtsusega arengud pilootide jaoks?

Kõige tõenäolisemalt saavad need arengud olema kübertehnoloogia valdkonnas ja eesmärgiga vähendada inimlike eksimuste esinemist lennunduses ja muuta lendamine seeläbi veelgi turvalisemaks. Läbimurdeks oleksid tehnoloogiad ja tarkvaralahendused, mis aitaksid senisest täpsemalt tuvastada õhus olles turbulentsi esinemist, tuulenihkeid, jäätumiskõrgusi jms. Kindlasti otsitakse ka lennunduses rohelisemaid tehnoloogiaid ja lahendusi, mis aitaksid vähendada sektori negatiivset mõju kliimale tervikuna.

Mis on piloodiks olemise juures kõige raskem ja mis kõige kergem?

Kuna inimesed on kõik erinevad, siis on see väga subjektiivne, mis on kellegi jaoks raske ja mis kergem tundub. Minu jaoks on ilmselt kõige raskem ebaregulaarne graafik ja perest, sõpradest eemalolek. Samas, vaade minu kabinetist on iga päev absoluutselt võrratu!

Kui olulist rolli mängib sinu elukutse juures meeskonnatöö?

Piloodikabiinis peab 1+1 võrduma alati enamaga kui 2. Piloodid peavad tihedalt koostööd tegema nii omavahel lennukit juhtides, pardapersonaliga lennu ajal ja loomulikult ka lennuliiklusteenindusega maa peal. Koordineerimine peab olema õigeaegne ning kõigile üheselt mõistetav. Peame oma töös väljendama end selgelt, otsekoheselt ja ausalt selleks, et kõik toimiks tõrgeteta.

Kuidas leida tasakaalu niivõrd pingelise igapäevatöö ja eraelu vahel?

Minu jaoks on olulised nii eraelu kui ka töö ja kuivõrd lennunduses pead olema võrdlemisi paindlik, siis tegelikult jääb alati aega ka pere ning sõprade jaoks. Kahjuks ei jõua ma muidugi kõikidele üritustele, sünnipäevadele, kontsertidele ja perekondlikele koosviibimistele, aga tänu heale organiseerimisvõimele suudan alati oma vabast ajast maksimumi võtta.

Millega tegeled vabal ajal?

Enamuse vabast ajast veedan koos oma pere ja pojaga. Lisaks naudin väga suusatamist, sportimist üldiselt ja sõpradega koos ajaveetmist.

Kuidas tuled toime stressiga?

Parim viis stressiga toimetulekuks on see, kui oled välja puhanud. Seega proovin ebaregulaarse töögraafiku juures alati piisavalt magada. Selleks, et olla emotsionaalselt tasakaalus ja ärkvel peavad keha ja meel olema puhanud. Enne lendu teen nii-öelda pea alati kõigest ebaolulisest puhtaks. Tervislik eluviis aitab sellele kaasa. Mängin tennist, jalutan mere ääres, vahel käin ratsutamas, veedan palju vaba aega perega – kõik see aitab stressiga suurepäraselt toime tulla.

Mis on olnud sinu kõige inspireerivamad kogemused piloodina?

Minu esimene soololend, minu esimene maandumine, esimene lend uude sihtkohta – kõik need esimesed on siiamaani suureks inspiratsiooniks. Lendamine iseenesest on juba inspiratsioon sellest hetkest alates kui piloodikabiini astud.

Mis oleksid sinu soovitused neile, kes veel otsivad ennast või õpivad piloodiks?

Kõigepealt tuleks kaaluda piloodiks hakkamise plusse ja miinuseid. Kui plussid kaaluvad miinused üle, siis kindlalt ja sirgelt edasi püüelda! Tuleb uskuda oma unistustesse ja esimene samm sellel teel on iseendas julguse leidmine.