Priscilla Du Preez / Unsplash
Kui sinagi tunned, kuidas keset tööpäeva energiatase langeb ja silm kinni vajub, võib asi olla vales toitumises. Tervisekoolitaja Mirko Miilits tuletab meelde, et kuigi toit on meie kütus, ei ole magu bensiinipaak, kuhu kõik hetkega sisse kallata.

Olgem ausad – unustame kiirel tööpäeval sageli tervisliku lõunaeine tähtsuse ja söömise. Oleme õppinud eirama näljasignaale ja sööme alles siis, kui keha lausa karjub toidu järele. Sellisel hetkel on aga keeruline teha tarka valikut ja ahvatlevam tundub alati tass kohvi või kiirelt tarbitav saiake.

Teadlikke toiduotsuseid on lõuna ajal keeruline teha, kui ka hommikusöök on kiirustades või planeerimatuses puudulikuks jäänud. Tassi kohviga ärkamine võib olla mõnus rituaal, aga kui sinna kõrvale ei tule täisväärtuslikku söögipoolist, siis jätame keha tegelikult nälga. Mõtle toidukordadest kui püramiidist – hommikul kõht korralikult täis, lõunal keskmine kogus ja mida rohkem õhtu poole, seda väiksemaks võiksid portsjonid minna. Kui süüa hommikul korralik hommikueine (puder, omlett, täisteravõileib, puuviljad), siis on ka päeval lihtsam paremaid otsuseid langetada – üks põhjustest on kindlasti stabiilsem veresuhkrutase.

Lõunasöök tähendagu ka tegelikku pausi töös. Pause peaksid ka muidu tegema iga tunni tagant, need aitavad kaasa produktiivsusele. Lisaks säästab mõneminutiline sirutamine kord tunnis kaugemas plaanis meie tervist (50% väiksem tõenäosus südamehaiguste tekkeks). Seda enam tuleb mõelda, kui kasulik on meie kehale ja vaimule rahulik lõunasöögipaus. Eemaldu töökeskkonna virvarrist ja lihtsalt naudi head toitu.

Jah, toit on meie kütus, kuid meie magu pole bensiinipaak, kuhu kõik hetkega sisse kallata. Mis juhtuks, kui näiteks lõuna ajal võtta vähemalt 15 minutit rahulikult söömiseks? Tark on pöörata tähelepanu taldrikule enda ees ja anda kehale aega signaalide liigutamiseks. Nii võib avastada, et kõht saab tegelikult täis tunduvalt väiksemast kogusest kui kiiresti süües. Samuti väldid nii tülikat väsimustunnet, mis tuleb sellest, et sööd ülearu.

Kui sa ei suuda tööl näksimisest mitte kuidagi loobuda, tee seda tervislikult – varu mõned porgandid, peotäis pähkleid või mõned puuviljad ja ära unusta vett juua.

Siiski, vooluga kaasa minna ja kolleegi sünnipäeval kringlit himustada on tegelikult inimlik. Kui aga enesetunne ja välimus kannatavad, küsi endalt: kas mu lõunapausid on regulaarsed? Mitu tassi kohvi päevas joon? Kas tarbin piisavalt vett ja regulaarselt? Ja muidugi – kuidas ja mida ma tööpäeval ikkagi söön (kas kiirustan ja teen suvalisi valikuid)?

Iga väike muudatus saab olla tähtis algus ja nurgakivi, et tööpäev tervislikumaks kujundada. Esimese sammu saad astuda vaid sina ise.

Artikkel ilmas esmakordselt Anne & Stiili 2018. aasta märtsinumbris.