Kelly Sikkema/ Unsplash
Mida ma peaksin sööma ja millal? Kas ma trenni võin teha?
Aga kohvi juua? Nii palju küsimusi ja kõik soovitavad erinevaid asju...

Paljude naiste jaoks tundub rasedus loomulik asjade käik peale mõnda aega oma armastatuga koos olemist. Tekib mõte ja kohe rase!

Kuid sama palju on naisi, kelle jaoks on tegu otsusega, mis tekitab meeletult küsimusi ja kahtlusi. Mis küll juhtub mu kehaga, kas ma ikka olen selleks valmis...

Kõik naised tahavad anda endast parima, et rasedus kulgeks vaevusteta ja et uue ilmakodaniku sünniks oleks kõik ideaalselt valmis.

Järgnevas listis on kõige enam muret tekitavad küsimused raseduse kohta ning vastused neile.

Tahan rasedaks jääda. Mida ma kõige esimesena tegema peaksin?

Rasedaks jäämisele saad kaasa aidata tervisliku eluviisiga. Normaalse kehakaaluga naistel on suurem šanss jääda kiiremini rasedaks, kui ala- või ülekaalus olevatel. Samuti tasub juua palju vett, magada öösiti piisavalt ning proovida vähendada stressi oma elus nii palju kui võimalik.

Kui kaua läheb aega, et rasestumisvastase vahendi mõju organismist kaoks?

Iga naise keha on erinev, mistõttu ei saa sellele küsimusele anda kindlast vastust. Mõnel naisel võib ovulatsioon tekkida paari nädalaga, teisel läheb mitu kuud. Oma kehale tuleb anda aega hormoonidest puhastumiseks. Kui oled siiski mures, tasub konsulteerida oma günekoloogiga.

Kas ma olen kohe peale pillide kasutamise lõpetamist jälle viljakas?

Ei. Kehal on vaja aega, et pillide mõju kaoks ning et regulaarne tsükkel hakkaks uuesti toimima.

Mida ma peaksin vältima?

Kui sa oled suitsetaja, jäta kohe maha või otsi abi maha jätmiseks. Suitsetamine vähendab rasestumise võimalust ning raseduse ajal on suitsetamine väga ohtlik. Samuti peaks lõpetama kohvi ja alkoholi joomise või vähemalt viima nende tarbimise miinimumini. Oluline on ka oma vaimse tervise eest hoolitsemine. Kui töö on väga stressirohke, tasub mõelda jooga või mediteerimise peale, kui sa neid juba ei harrasta.

Kas ma peaksin oma toitumist täielikult muutma?

Tervislik toitumine mitte ainult ei aita kaasa rasedaks jäämisele, vaid on suureks abiks ka raseduse ajal. Püüdlema peaks kiudainerikka ja proteiinirohke toitumise poole. Puuviljad, erinevad proteiinid, toidud, mis sisaldavad kaltsiumit - kõik need aitavad. Ka rauatasemel tasub silma peal hoida. Punane liha, kuivatatud puuviljad ja tumerohelised köögiviljad aitavad rauataset tõsta.

Kuidas trenniga jääb?

Trenni tegemine on igati kasulik, kui on soov rasestuda. Keegi ei käsi kohe üle pingutada ja maratoni joosta, kuid juba väikesed pingutused aitavad. Tööle kõndimine ühistranspordi asemel, treppide kasutamine liftide asemel.. Ning miks mitte leida see aeg ja hakata käima mõned korrad nädalas jõusaalis või ujumas? Samuti on garanteeritud hea tuju ja enesetunne.

Millal ma peaksin kohvist ja alkoholist loobuma?

Mõlemate jookide kogust tasub tunduvalt vähendada, või veelgi parem, need täielikult ära jätta. Mitmed allikad väidavad, et natuke kohvi võib raseduse ajal juua, kuid see on iga inimese enda otsustada. Kui proovid rasestuda, ei aita kummagi joogi tarvitmine kuidagi kaasa.

Miks on foolhape nii oluline?

Me kuuleme palju foolhappe heast mõjust ning see vastab tõele. See kaitseb emaüsas lapsi mitmete tõsiste haiguste eest. Soovituslik on alustada 400 mikrogrammi foolhappe võtmist ajal mil planeerid rasestuda, ning jätkata sellega raseduse 12. nädalani.

Millised teised vitamiinid ja toidulisandid on olulised?

Raseduse ajal soovitatakse lisaks võtta D-vitamiini, kuid enne võtmist tasub kontrollida oma D-vitamiini taset kehas, et teada saada, kui palju ja kas üldse on vaja lisaks võtta. Normaalse toitumise korral ei peaks midagi muud lisaks võtma.

Kas ma peaksin mingeid toidulisandeid vältima?

Rasestumise proovimisel ei ole ükski lisand vastunäidustatud. Küll aga ei soovitata tarvitada A-vitamiini ja kalamaksaõli raseduse ajal, sest on võimalus, et need teevad lapsele liiga.

Mida saavad mehed teha rasestumise kaasa aitamisele?

Sama, mis naised - tervislik eluviis ja toitumine, trenn, puhkus ja vähene stressitase. Samuti tasuks meestel mõelda selle üle, ega nad ei tööta liiga soojas keskkonnas ning ei hoia arvutit süles pikka aega - need tegevused vähendavad sperma tootlikkust. Pigem tasuks eelistada lõdvemalt hoidvat aluspesu, sest ka kitsad aluspüksid ei mõju tootlikkusele hästi.

Kui kaua võtab rasestumine aega?

Kuna kõik naised ning nende partnerid on erinevad, ei saa ka sellele küsimusele anda kindlat vastust. Ennast ei saa võrrelda oma pere ja sõbrannadega. Mõned naised rasestuvad kohe, kui seda proovivad; mõned kogemata ja osadel läheb aega aasta või rohkemgi. Kõik sõltub eluviisist, füüsilisest ja vaimsest seisundist ning ka partnerist. Kaasa aitab regulaarne sekselu ning vähene muretsemine. Kui tõesti ei õnnestu, tasub mõne kuu või aasta aja möödudes koos partneriga külastada günekoloogi, kes teostab vajalikud uuringud.

Milline on kõige viljakam vanus?

Naised on kõige viljakamad vanuses 20-24. Eluviis ning karjäär on paljudele selles vanuses tähtsam ning lapse saamine lükkub tahaplaanile. Kui vanus hakkab 30. eluaastale lähemale jõudma, langeb viljakuse tase. Loomulik rasestumine on juba raskem hilises kolmekümnendas ja varases neljakümnendas eluaastas. Meeste puhul on aeg rohkem nende poolel, kuid ka meeste viljakus langeb vanemaks saades.

Mis on minu kõige viljakam aeg kuus?

Kõige viljakam on naine ovulatsiooni ajal. 28-päevase tsükliga naistel toimub ovulatsioon 12-14 päeva enne järgmise menstruatsiooni algust. Oma tsüklil tasub enam-vähem järge hoida, kuid igapäevane kalkuleerimine tekitab stressi, mis ei aita rasestumisele kaasa.

Kas ma olen rase?

Väga paljud märgid võivad viidata rasedusele. Tavalisemad neid on iiveldus, väsimus, tundlikumad rinnad või suurem vajadus vetsu külastada. Kuid päris vastuse annab siiski ainult rasedustest.

Mu rasedustest on positiivne. Mis edasi?

Esiteks, palju õnne! Teiseks tasub panna aeg günekoloogi juurde, kes rasedust kinnitaks ning sealt edasi saad teha plaani oma raseduse jaoks. Günekoloog suunab ämmaemanda juurde, kes annab järgmise olulise informatsiooni.

Allikas: Glamour