Tekst: Tagli Pitsi, Tervise Arengu Instituudi ekspert | Foto: Tervise Arengu Instituut
Enamik meist ei mõtle iga päev sellele, kuidas süüa. Jah, seda küll, mida süüa ja millal, kuid mitte seda, kuidas ja milleks. Ja kui keegi hakkabki sellele mõtlema, siis tundub talle, et enne läheb aju kärssama, kui ta millestki aru saab. Ajakirjanduses ja internetis leiduv teave söömise kohta on äärmiselt vastu­oluline. Tagajärjeks on tihti hoopis käegalöömine või mõne äärmusliku söömisstiili valimine.


Kas on siis võimalik süüa iga päev või peaaegu iga päev nii, et hiljem ei oleks piinavalt valus kogutud kilode või kaotatud tervise pärast? Jah, on. Aga see nõuab teadmisi. Põhiteadmisi. Toitumine ei ole must-valge, vaid siin on väga palju nüansse, kõik on kõigega seotud. Siiski võib tuua välja mõned põhilised asjad, millest alustada, kui on soov tervislikumalt toituda.
Vaata üle oma menüü ja toidukorrad. Mõtle sellele, miks ja millal sööd. Kas siis, kui kõht on tühi, või mingil muul põhjusel? Kas sööd ka siis, kui kõht on tegelikult täis? Näiteks jõulu- või sünnipäevalauas, kus valik on rikkalik ja tahaks kõike proovida. Kas sööd selleks, et rahuldada organismi vajadusi või oma emotsionaalset nälga? Proovi süüa regulaarselt ja lähtu keha vajadustest. Su organism ei vaja kommi ega saiakest, küll aga vitamiine ja mineraal­aineid, mida neist ei saa. Söö ainult siis, kui kõht on tühi, ja põhiliselt seda, mis kehale vajalikke aineid pakub.