Tanel Veenre: “ERKI on kõige tõsiseltvõetavam stardipakett noorele disainerile.”

Tanel Veenre

Eesti üks hinnatumaid ehtekunstnikke ning kaubamärgi TVJ asutaja ja disainer Tanel Veenre on oma loomingu koostöös Aldo Järvsooga ERKI Moeshow’l enam kui korra proovile pannud. Oma kogemust ERKI-l iseloomustab Veenre värvikalt: “Mega atmosfäär, 90ndate lõpu show'd olid pöörased - kunst ruulis kantavuse üle ning üksteist trumbati üle absurdsete etendustega. Omaette elu oli muidugi backstage, see oli elukunsti katel ja kabaree korraga.”

Paigutades ERKI Moeshow Eesti üldisesse tänapäeva moeskeenesse, usub Veenre, et tegu on kõige tõsiseltvõetavama stardipaketiga noorele disainerile. Haldjad ja imed, tiivulised merehobud ja kosmilise tolmuga kaetud “kõrvamarjad” - Tanel Veenre looming, mis on oma koha leidnud pea iga naise ehtelaekas, kinnitab seda väidet igati. Ehtekunstniku hinnangul tuleb uskuda enda andesse. “See on sisemine jõud ja loojale omane eripära. Soovitan vajutada pedaali põhja - selliseid unetuid öid vaevalt enam elus hiljem ette tuleb. Võta riske, põle ereda leegiga, ole pöörane!” annab Veenre nõu.

Kirill Safonov: “Moedisainer peab olema atraktiivne, enesekindel ja silmapaistev.”

Meremuuseumi uued vormirõivad.


Moelooja Kirill Safonov, kes on tuntud oma ekstravagantsete kollektsioonidega, ei ole võõras ühelegi moegurmaanile. Safonov on ERKI Moeshow’st osa võtnud neljal korral ning peab osalemist enda jaoks väga oluliseks professionaalseks kogemuseks. “Tihti alustasin oma kollektsiooniga tegelemist kohe peale suvepraktikat ning kuna suurema osa tööst tegin ise, võttis kollektsiooni valmimine aega umbes kaks kuni kolm kuud,” ütles Safonov. Tema hinnangul toob edu vaid sihikindlus ja uutele ideedele avatud olemine. “Proovisin igal aastal tuua lavale midagi totaalselt uut, näiteks kasutasin telgedel kootud kangaid või trükitud tekstiili, midagi ootamatut. Uute materjalide ja ideedeni jõudsin vaid läbi põhjaliku eneseanalüüsi pärast show’d,” lisas Safonov.

Alustavale disainerile soovitab moekunstnik eelkõige enesekindlat hoiakut: “Sa pead olema atraktiivne, enesekindel ja silmapaistev tegija. Mina teadsin, et olen andekas ja ainulaadne. Tudengitele andestatakse rohkem, mistõttu ei seadnud ma endale mingeid piiranguid.” Safonov tuletab meelde, et moevaldkonnas karjääri tegemiseks tuleb endale teadvustada mida ja milleks teha ning mõelda ka sellele, kus näed end mõne aasta pärast seismas.

Piret Puppart: “ERKI-l saad kõik mahlad valla lasta!”

Piret Puppart


Piret Puppart on naine mitme tiitliga - Eesti Kunstiakadeemia moeosakonna juhataja, professor, stilist, moedisainer ja rõivabrändi Uschanka asutaja. Puppart on ERKI Moeshow’st osa võtnud tervelt kuus korda - kolmel korral ühis- ning sama palju kordi isiklike kollektsioonidega. Pupparti sõnul pakub ERKI disaineri jaoks kolme suurt boonust: esiteks saab noor disainer väga palju kajastust, teiseks õpib moelooja oma loomingut paremini esitlema ning kolmandaks on see lava, kus saab olla tõeline rokkstaar. “Disaineri jaoks tähendab show 2-3 minutilist esitlust ning 5 sekundit aplausi. See-eest kaif, mille sealt saad, on võimas ning kestab väga kaua,” lausus Puppart.

“ERKI Moeshow lubab moel olla kunst ning jääda eksperimentaalseks. ERKI puhul ei saa rääkida valmis moekunstnikest, kes peavad mõtlema raha ja numbrite peale, vaid see on koht, kus saab kõik mahlad valla lasta. Selline piirideta tunne, ideede kõrgelennulisus ja utoopia püüdmine on see, mida ERKI annab ning seda on väga vaja,” innustas Puppart.

Juhul kui disainer tunneb, et inspiratsiooni on raske leida, soovitab Puppart pöörduda enda seest tuleva loo juurde. Sisemine lugu on see mida inimene ise kõige paremini teab ja tunneb ning mitte keegi teine ei saa seda hinnata õigeks ega valeks. “Leia oma kirg - mõtle, mida sa just praegusel hetkel kõige enam teha tahad ning asu katsetama! On võib-olla vaid 1% disainereid, kes panevad kohe esimese korraga paberile kirja geniaalse idee. Enamikel juhtudel nõuab hea disain katsetamist ning tegelikult on see väga tore teekond täis avastamisrõõmu ja uusi leide,” lisas Puppart.

Finaali pääsevate disainerite valik tehakse 2. aprillil Nautica keskuse ruumides, kuhu koguneb valdkonna spetsialistides koosnev rahvusvaheline eelžürii. Moeshow leiab tänavu aset 26. mail toimudes juba 31. korda. Käesoleval aastal puudutab moesündmus sotsiaalselt olulist teemat, juhtides inimeste tähelepanu privaatsusele nii virtuaalses kui meid ümbritsevas maailmas.