Palju on räägitud, et ringmajandus on moe tulevik. Kas oled nõus?

Ringmajandus on kindlasti H&Mis loodava moe tulevik. 2040. aastaks oleme seadnud eesmärgi olla kliimapositiivne. See tähendab, et meie tarneahelal on keskkonnale kokkuvõttes positiivne mõju. See tähendab ka seda, et peame endalt pidevalt küsima, kas loodud rõivas sobib paljudele inimestele ja erinevateks kandmishetkedeks, kas see on emotsionaalselt vastupidav, kas seda saab kanda ka aastate pärast?

Peame võtma vastutuse toodetud rõivaste elutsükli osas. Lansseerisime valitud riikides näiteks "Take Care" algatuse, mis on mõeldud esemete elutsükli pikendamiseks – aitame klientidel rõivaid parandada, puhastada ja hooldada. Müüme pesuvahendeid, õmbluskomplekte ja näiteks paikasid, et inimesed saaksid uute rõivaste ostmise asemel neid hoopiski ringi teha. Pakume valitud kauplustes ka parandamisteenust ja meie veebilehelt võib leida nõuandeid esemete värskendamiseks. Soovime, et rõivad leiaksid oma elu lõppjärgus tee meie rõivakogumiskastidesse, mis on üles seatud kõigis kauplustes. Lõppkokkuvõttes tähendab ringmajandus seda, et rõivaid väärtustatakse. On lihtne mõelda, et soodsa hinnaga ostetud esemetest ei pea lugu pidama. Usume, et kui inimesed hindavad oma rõivaid, siis hakkavad nad nende eest ka paremini hoolitsema. Meie lähenemine ringmajandusele on terviklik.

Räägi meile oma disainitiimi tööprotsessist – millises faasis hakkate mõtlema jätkusuutlikkusele?

Disainitiimina soovime luua maagilisi esemeid, mis kestavad aastaid. Jätkusuutlik mõtlemine imbub disainiprotsessi täitsa kollektsiooni loomise alguses. Igal hooajal testime uusi materjale ja protsesse. Sellel aastal eksperimenteerisime näiteks naturaalsete värvimismeetoditega. Meie jaoks on väga motiveeriv näha, mida tänaseks päevaks juba saavutatud on ja milliste väljakutsete osas on lähiajal läbimurdeid oodata. Oleme väga dünaamiline ja tulemustele orienteeritud tiim ning kaalume alati variante, et mõista, milline lahendus on kõige jätkusuutlikum.

Kevadsuvine "H&M Conscious Exclusive" on järjekorranumbrilt juba üheteistkümnes. Millistest värsketest mõtetest lähtusite seekord?

Kollektsiooni südameks on algusest saati olnud arendustöö. "Conscious Exclusive" on testiks uutele innovaatilistele materjalidele, mis võetakse hiljem kasutusele ülejäänud H&Mi äri poolt. Seekordse kollektsiooni puhul mõtlesime hästi palju ka ringmajanduse peale. Jätkusuutliku moe seisukohast on oluline, et rõivaid kantakse, et need ei ununeks niisama kapinurka rippuma. Üks oluline osa jätkusuutlikkusest on rõivajagamisplatvormid, mille osas uurime praegu koostöövõimalusi. Need mõtted juhtisid meid veel ühe olulise teemani – meie rõivaste elutsükkel peale kandmist. Küsisime endalt pidevalt kui lihtne oleks üht või teist eset tulevikus ümber töödelda.

Minevikus oleme kasutanud segukangaid, mille puhul on looduslikke kiude tugevama kanga saamise eesmärgil kombineeritud sünteetiliste kiududega. Seekord proovisime seda suunda vältida, et muuta ümbertöötlemist hõlpsamaks. Kolmandaks võtsime vaatluse alla ringmajanduse aspektist olulise küsimuse, rõivaste emotsionaalse vastupidavuse. Soovime luua väärtuslikke, kauneid ja poeetilisi esemeid, mis peavad inimeste rõivakapis kaua vastu. Samas tahame disainida baasemeid, mida inimesed igapäevaselt kannaksid. On oluline, et kollektsioonist leiaks nii ilusa valge särgi, mida tööl kanda kui edevaid ja muljetavaldavaid kleite ning pluuse, mida saab vastavalt vajadusele kas argisemalt või pidulikumalt selga seada. Mitmekülgsus tagab, et rõivaid kantakse rohkem.

Kestlike kollektsioonide loomisel on kindlasti palju väljakutseid. Millised neist on suurimad?

Suurimad väljakutsed on alati seotud kõike pisemate detailidega nagu näiteks taskuvoodrid, nööbid ja lukud. Meie pea on kogu aeg erinevaid mõtteid täis ja seetõttu on lihtne mõnda komponenti unustada. Teeme pingsalt tööd oma lõikekonstruktori ja furnituuridisaineriga, et vähendada jääke ja leida nutikamaid lahendusi. Näiteks kasutasime orgaanilisest puuvillast teksapükste puhul sõõrikujulist nööpi, mille metallikulu oli väiksem kui tavalistel teksanööpidel. Ühe pluusi nööbid on aga loodud biolagunevatest palmipuuseemnetest, mis muidu üldse kasutust ei leiaks.

Mis on sinu jaoks kõige põnevam antud kollektsioonide kallal töötamise puhul?

Mind aitab värskena püsida koostöö. Meie disainitiim peab näiteks regulaarseid koosolekuid "Take Care" initsiatiivi eest vastutava seltskonnaga. Arutame, kuidas saaksime paremini kööstööd teha, et panna kliente oma rõivaid rohkem väärtustama ja nende eest paremini hoolitsema. Inspireerituna seekordse kollektsiooni ühe topi kaunistustest toodab nüüd ka "Take Care" põnevaid paiku samade ümbertöödeldud materjalist litritega. Nii saavad kliendid juba olemasolevaid rõivaid ise tuunida. Mõtleme ka pükste õmblusvarude laiendamisele ja all-äärte pikendamisele, et kliendid saaksid ise rõivaid vastavalt oma vajadusele muuta. Mulle meeldib mõte ka piiratud kogustes toodetud rõivaste pakkumisest rendiplatvormidel. Põnevaid võimalusi on palju.

Räägi meile kõigist jätkusuutlikest innovatsioonidest, mida uuest kollektsioonist leida võime!

Nagu juba traditsiooniks kujunenud, on valikus kaunid kleidid. Tumesinine pikem kleit on loodud CIRCULOSE ®-ist, mille tooraineks on kasutatud rõivastest ja sertifitseeritud puidust valmistatud mass. Kindlasti jääb silma ka taaskasutuspolüester RENUTM-st loodud tüll-topp. Mainimata ei saa jätta ümbertöödeldud klaasist pärlitega kaunistaud susse ja korallidest inspireeritud pärltikandiga õlakeepi, mille puhul on kasutatud ümbertöödeldud metalli.

Seekordse kollektsiooni valikus on meie esimene paar teksapükse. Tunnen uhkust, et need on valmistatud ümbertöödeldavast GOTS-sertifikaadiga orgaanilisest puuvillast, mille mõju keskkonnale on madalam. Neetide ja nööpide valmistamiseks on kasutatud vähem metalli ja nende ümbertöötlemine on lihtsam. Lisaks on nende valmistamisprotsessi süsinikusaaste Pakistani tehase poolt täielikult korvatud. Katsetasime ka looduslike värvidega. Edukaks osutus siidisegukanga kohvipuruga värvimine. Puru saime muide H&Mi Shanghai tootmiskontorist. Kasutasime ka eelmistest kollektsioonidest alles jäänud kangaid nagu näiteks orgaanilist siidi, polüestertafti ja ümbertöödeldud klaasist pärleid. Ühe põneva eksperimendina saab kindlasti mainida ka nn viinamarjanahast loodud kotte ja sandaale.

Jutusta meile vahelduseks ka kevadsuvise kollektsiooni inspiratsioonist!

Uurisime läbi ja lõhki sajanditagust öörongi nimega Le Train Bleu, mis sõitis marsruudil Calais-Mediterranée ja viis eurooplasi Riviera äärde puhkama. Mõtlesime imelistele, loovatele ja dekadentlikele inimestele, kes logelesid seltskonnadaam Francine Weisweilleri Cap Ferrat’ kodus Villa Santo Sospiris, mida kutsuti muuseas ka tätoveeritud villaks kuna Jean Cocteau oli katnud kõik hoone seinad imeliste freskodega. Avastasime balleti Le Train Bleu, mis toodi esmakordselt lavale 1924. aastal. Etendusele oli stsenaariumi loonud Cocteau ja kostüümikunstnikuks oli ei keegi muud kui Chanel. Lavakujunduse autor oli Picasso. Eriti meeldis meile mõte glamuursest rongireisist ja põnevusest, mis kulmineerub puhkusel kui sa ei pea muretsema punktist A punkti B jõudmise pärast. Mulle tundub, et see kõik on maagiline sümbol meie ettevõtte teekonnale ringmajanduse suunas.

Lõpetuseks sobibki küsida selle teekonna kohta – milliseid eesmärke on H&M endale seoses jätkusuutlikkusega tulevikku seadnud?

Me pürgime alati innovatsiooni suunas ja teeme koostööd, et jätkusuutlikkuse osas tipus püsida. Meie ettevõtteülesed eesmärgid on põnevad ja me oleme pühendunud nende saavutamisele. 2020. aasta alguses saavutasime oma eesmärgi osta sisse vaid jätkusuutlikest allikatest pärit puuvilla. Järgmine suur samm on seatud 2030. aastaks – plaanime osta vaid ümbertöödeldud või jätkusuutlikumatest allikatest pärit materjale. "Conscious Exclusive" kollektsioon ja meie soov järjepidevalt avastada ja teha tööd innovaatiliste jätkusuutlike materjalidega mängib sellistes arengutes suurt rolli. Oma seisukohti on mõistlik jätkuvalt ümber hinnata, et jõuda terviklikuma, 360kraadise nägemuseni jätkusuutlikkusest.