cottonbro / Pexels
Psühholoog ja paariterapeut Janne Kants annab nõu, mida pärast suhte lõppu ette võtta, et enesetunne muutuks paremaks.

1. Õpi alistuma

Suhte lõpuga leppimine võtab aega ja selleks tuleb läbida eri etappe. Esimene on leinafaas, kus on tähtis olukorda tunnistada ja aktsepteerida. Oluline on läbi elada erinevaid tundeid (kurbust, hirmu, üksindust, viha, pettumust), mis vahelduvad. “Kujuta ette, et sinu sees on kaks poolt – üks on kurb, teine aga tugev. Mõtle, mida viimane esimesele ütleks. Ta ju ei mõistaks hukka, vaid toetaks ja julgustaks,” soovitab Kants enda vastu hea olla.

Tunnete läbielamine kestab pikka aega. Sellele järgneb teadvustamine, õppimine ja kasv. Mingil hetkel suudad selgemalt näha, mida oleksid pidanud teisiti tegema, õpid iseendaga toime tulema ning mõistad, et pole teisest enam sõltuv. Teine etapp on vastutuse võtmine – see on minu elu, mina otsustan, milliseid suhteid tahan, ja tean, mida seekord teistmoodi ja paremini teha.

2. Väljenda oma tundeid

“Maali, tantsi, joonista, valmista keraamikat, kirjuta luuletus või laul. See on väga teraapiline,” soovitab Kants. Vähem oluline pole füüsiline tegevus. Kuna kurbus on ka su kehas, tuleks see välja elada. Tantsi, mine trenni! “Tegevuste kaudu sa ei põgene, vaid lubad endal tunda. Kui kurbus võimust võtab, haara pliiats ja joonista ehk mine tundest läbi. Füüsiliselt tegutsedes aga raputad pinged kehast välja. Pärast on parem olla.”

3. Jaga endas toimuvat lähedastega

Nad pakuvad sulle tuge, tagasisidet ja lähedust, millest väga puudus on. Kallista!

4. Hakka tegutsema

Ära jää koju istuma, sest siis ei muutu ega toimu midagi. Mine rattaga sõitma, kinno, teatrisse. “Mine isegi siis, kui tunned, et ei soovi. Kui inimene hakkab depressiooni langema, siis kaob tahtmine ära. Vahel tuleb kõigepealt välja minna, kogeda uusi asju, ning alles siis ilmub motivatsioon ja tahe. Endale peab ise võimalusi looma,” teab Kants.

Loe lisaks psühholoogi soovitusi, kuidas pärast lahkuminekut eluga edasi minna