Monika Palm Erakogu
"Armukadeduse puhul on oluline tegeleda iseendaga, sest kui seda ei tee, siis võib korduda suhtest-suhtesse sama muster," ütleb Tasakaalukeskuse hingamisterapeut Monika Palm.

Tihtipeale on suhetes probleemiks armukadedus. Käib see armastuse juurde või pigem mitte?

Arvatakse, et käib. On isegi olemas ütlus: "Mis armastus see on, kui armukadedust ei ole?" Tegelikult puhas ja siiras armastus ei ole seotud armukadedusega. Armastus võib olla ka ju ühepoolne. See ei ole tingimuslik. Ilma, et sa midagi vastu saaksid, sa lihtsalt armastad.

Armukadeduse taga võivad peidus olla näiteks sisemised haigetsaamised, ebapiisavuse tunne, ebakindlus, madal enesehinnang, üksijäämise hirm, et sind jäetakse maha või hirm, et sind ei armastata. Väga palju sellest on seotud minevikuga.

Emotsionaalsed ülereageerimised, mis kipuvad inimest keskmest välja tõmbama, on seotud minevikku puudutavate vanade mustritega. Need võivad olla pärit lapsepõlvest, eelmiste eludega seotud mälestustest või perekonnamustritest. Sellel ei ole seost puhta armastusega, vaid vanade rakumälus olevate mälestuste ja sellega seotud emotsioonidega, millega pole suudetud toime tulla. Need tunded võivad aktiveeruda teatud sarnastes situatsioonides, teatud inimestega koos olles või nendega kohtudes.

Kus on piirid? Kuidas suhtes olles mõista, et armukadedus on läinud üle piiri?

Armastus on seotud hoolivuse ja toetusega. Soov, et inimene keda sa armastad, ennast hästi tunneks ja oleks õnnelik. Kedagi armastades toetatakse paarilist ja julgustatakse tema ettevõtmistes. Üle piiri läinud armukadedus paneb aga paarilist keelama ja takistama nii suhtlemises teistega, kui ka tema tegemistes.

Samuti on armukadedus seotud vajadusega paarilist kontrollida. Armukadedus võib mõnikord palju kannatusi tekitada nii neile, kes armukadedusega kimpus on, kui ka neile, kelle suhtes seda tuntakse. Vahel püütakse küll varjata enda armukadedust, kuid see väljendub käitumises, olekus ja ütlustes. Armukade inimene on ebakindel, umbusklik, kahtlustav, pinges. Kui mõnikord ei olda veel tunnistatud selle olemasolu, siis tasub märgata hetki, kui armukadedus aktiveerub.

Kui ollakse juba teadlik enda armukadedusest, siis selline inimene võiks enda sisemaailmas korrastusi teha. Näiteks, kui armukadedus haarab endasse, kui näiteks paariline töökaaslastega räägib, siis on kindlasti tegemist üle piiri läinud armukadedusega. Mõnikord võib see reaktsioon olla nii tugev, et võtab ära igasuguse võimekuse näha selgelt. See on nagu vihagi, mis hävitab ära inimese võimekuse näha asju tõesena. Selles seisus võib inimene teha ja öelda asju, mida ta muidu ei teeks, kuid mille üle ta hiljem õnnelik ei ole.

Kui inimene on armukade, siis võib ta näha asjades probleeme, kus neid tegelikult ei eksisteeri. Kui inimene ei ole armukade ja on heas kontaktis endaga, annab intuitsioon selgelt märku, kui tõesti kaaslane ei ole sinuga aus.

Mida ise saab ära teha? Kuidas armukadedusega tegeleda?

Armukadedus ja sellega seotud reaktsioonid lõhuvad ennast ja suhet. Mõned inimesed suruvad armukadeduse lihtsalt alla, ei näita väga välja seda, kuid see lõhub inimest seesmiselt ja ei luba inimesel olla ühenduses iseendaga. Kui see ühendus iseendaga on olemas ja märkad, et sinus on sellised häirivad reaktsioonid, annab see sulle võimaluse avastada, kust see tuleb ja vajadusel selle teemaga tegeleda.

Armukadeduse esile kerkimisel on vaja seda teadvustada ja esitada üks lihtne küsimus: "Kes ma tegelikult olen, kui ma nii reageerin ja end nii tunnen?" See aitab luua taipamist, kas see on sinu enda lapsepõlvega seotud või tuleb kuskilt mujalt. Väga suur osa suhteprobleemidest on mõjutused suguvõsa erinevatest põlvkondades esinenud suhtedraamadest, kus armukadedusel oli oma osa. Nendest mõjutustest ei ole me sageli teadlikud, kuid mõnikord võib ka ise näha seoseid oma sünniperekonna suhtelugudega.

On võimalik teadvustada näiteks, et see, mida sa tunned, on ülevõetud peremudeli osa. Seda teadvustades võib sulle tulla meelde või silmade ette see inimene või isegi situatsioon, kust see armukadedus on üle võetud või kust see alguse sai. Esimesel juhul näitab sinu teadvus sulle, et see pole sina ja sellest on võimalik väga lihtsalt vabaneda, saates selle sinna, kust see tulnud on. Teisel juhul aitab see sul tegeleda sellega, kust ja miks see alguse sai.

Mõnikord on inimene selles mustris siiski nii kinni, et see ei pruugi nii lihtsalt muutuda. Sellisel juhul soovitan tegeleda sellega läbi erinevate grupitööde või tulla individuaalkohtumisele terapeudiga, kes võib aidata sellest kiiremini vabaneda. Tegelen terapeudina nende küsimustega hästi palju. Kui aga inimene soovib ise teadvustada, siis näiteks läbi vabastava hingamise sügava protsessi on võimalik enda sisemaailmas suurt selgust ja korrastust luua. Samuti vabastada häirivaid ning elu segavaid mustreid ja sidemeid.

Ehk siis kehtib ka siin vana kulunud tõde "alusta iseendast"?

Alati. Isegi kui me ei räägi armukadedusest, vaid üldse suhetes esinevatest ebakõladest, siis alati tasub iseendasse vaadata, mis seda loob. Enda sees on need asjad, mis kutsuvad neid olukordi esile. Need on alateadvuse programmid, millest inimene ei ole ise teadlik.

Paljud inimesed taipavad, kes juba tegelevad iseenda sisemaailma korrastamisega, enesearenguga või enese teadvustamisega, kuidas need programmid elu mõjutada võivad. Kes aga pole veel selleni jõudnud, peaks mõistma, et oled sa teadlik või mitte, loob ellu kõiki situatsioone see, mis peitub sinu sees. Seda kõike on aga võimalik muuta.

Me saame palju ise ära teha, et vabaneda armukadedusest ja seeläbi panustada suhte paremaks muutmisesse. Kui armukadedust enam ei ole, siis seda esilekutsunud olukorrad hakkavad elust ära kaduma.

Kui teadvustada, kust see armukadedus tuleb, võib sellest teadlikult vabaneda. Seejärel hakkab olemasolev situatsioon muutuma. Olukorrad, mis on sind enne häirinud, kaovad vaikselt elust ära. Sellega tasub igal juhul tegeleda.

Armukadedus on intensiivne emotsionaalne seisund, mis pingestab inimest nii emotsionaalselt kui ka füüsiliselt. Tekivad pinged, mis lõpuks võivad viia haigusseisundite tekkimiseni, kui neid pingeid ei vabastata.

Seega võib olla põhjus, miks meie mustrid korduvad suhtest suhtesse, selles, et me ei ole tegelenud iseendaga?

Just, täpselt nii ongi. Ma soovitan alati, kui varasemates suhetes on olnud palju draamat, siis oluline on alati enne tegeleda iseendaga ja alles siis hakata uut suhet looma. Miks? Sest vastasel juhul võib korduda sarnane kogemus, kuid nüüd juba teise inimesega. Kui endaga tegeleda, siis saab alustada täiesti puhtalt lehelt ja luua täiesti teistsuguse kvaliteediga suhte.

Vabanedes mustritest, mis loovad armukadedust, hakkad tõmbama oma ellu teistsuguseid inimesi ja looma harmoonilisi suhteid. Armukadedus on seotud väga sageli ka "omandi" instinktiga ehk tugeva omanikutundega. Paarilist peetakse enda omaks. See võib olla ka seotud vägivaldsete tunnete või - suhetega. Kuid mitte kedagi ei ole võimalik omada. Ükskõik, kas ollakse abielus või ollakse kooselus või lihtsalt suhtes. Hästi toimivas suhtes on oluline vabadus.

Seal, kus on armukadedus, puudub vabadus. Puudub usaldus. Inimene on kammitsetud arusaamadega, mis panevad paarilist kontrollima ja tekitavad soovi omada. Seega kindlasti tasub endaga tegeleda, et olla sellest kõigest vaba.