Zohre Nemati/ Unsplash
Haiguspäev? Ei, aitäh! Unusta hooajaline nohu järgmiste ekspertnippidega nii haiguse ennetamiseks kui tervise turgutamiseks.

Uuringute kohaselt on keskmine täiskasvanu ühe aasta jooksul külmetushaiguses kaks kuni kolm korda. Kui sa ei vaktsineeri end gripi vastu, siis ohustab sind ka see viirus. See ei pea aga nii olema! Lisaks korralikult käte pesemisele (seebiga, vähemalt 20 sekundi vältel) on New Yorgi perearst Holly Phillipsi sõnul veel palju, mida sa haiguse ennetamiseks teha saad. „Isegi, kui viirusesse nakatud, siis on võimalik selle tõsidust ja pikkust nutikate nippidega vähendada.“ Loe edasi ja saa teada soovitusi, kuidas külmetuse ja gripihooaeg meisterlikult üle elada.

Söö hommikusöögiks jogurtit

Ekspertide sõnul ja uuringute kohaselt aitavad probiootikumid, mis kõhtu turgutavad, eemale hoida ka külmetushaigusi. 2012.aastal läbiviidud uuringu kohaselt toibusid inimesed, kes võtsid igapäevaselt probiootikume, külmetushaigusest kaks päeva varem ja nende sümptomid olid 34 % vähem tõsised.

Ava aken

Värske õhk paneb toas õhu liikuma ja aitab viirustekitajad välja ajada. Lisaks võiksid värsket õhku ka õue hingama minna, sest juba kerge jalutuskäik ergutab immuunsussüsteemi. 2009.aastal avaldatud uuringu kohaselt haigestuvad inimesed, kes treenivad nädalas umbes neljal korral vähemalt 45 minutit, külmetushaigustesse tervelt 25-50 % väiksema tõenäosusega.

Söö seeni

Värskes uuringus sõid katsealused ühe kuu jooksul iga päev shiitake seeni. Tulemused näitasid nende kehas madalamat põletikku. Immuunsussüsteemi aitavad turgutada ka teised tervislikud toidud nagu brokoli ja erinevad rohelised kapsalised.

Hoia aevastajatest eemale

Ekspertide sõnul võivad aevastuse järgselt bakterid ringleda kuni kuue meetri kaugusele. Seega, kui ühistranspordis tuleb sinu kõrvale aevastav inimene, siis pole selles midagi halba, kui kaugemale lähed. Heaks soovituseks on ka aevastades kasutada salvrätti või selle puudumisel panna näo ette küünarnukk, kuna käte kaudu levib enim baktereid.

Lõpeta huulte puudutamine

Asjatundjate sõnul aitab mitte näo puudutamine tunduvalt vähendada külmetusse nakatumise riski. Isegi kui pesed käsi regulaarselt, siis pole näo puudutamine endiselt kuigi tark mõte.

Skoori regulaarsed ööuned

Värske uuring väidab, et inimesed, kes magavad öösel vähem kui seitse tundi, haigestuvad külmetushaigustesse ja teistesse viirustesse enam kui kolm korda suurema tõenäosusega võrreldes nendega, kes puhkavad enam kui seitse tundi.

Loputa nina

Just praegusel külmetuse tipphooajal on soovitatav õhtuti nina keedetud (ja jahtunud!) soolaga rikastatud veega loputada või puhastada seda aeg-ajalt spetsiaalsete soolavee spreideega. See aitab juba varakult ninast eemaldada bakterid, mis sellesse päeva jooksul jõudnud on. Eriti hästi toimib see esimeste külmetussümptomite korral.

Maiusta tsingilosengidega

Haara tsingiloseng kohe, kui hakkad enda haigena tundma. Tsink on immuunsussüsteemi rakkudele ülioluline mineraal. Uuringud näitavad, et kui tarbid rohkem tsinki haiguse esimese 24 tunni jooksul, väheneb haiguste kestus märkimisväärselt. Soovitatav on päeva jooksul 75 milligrammi tsinki.

Tarbi vedelikke

Vedelikud aitavad sõna otseses mõttes sinu keha puhastada ja blokeeritud hingamisteid taas vabastada. Heaks valikuks on vesi, värskelt pressitud apelsinimahl ja taimetee, samuti kanasupp.

Proovi õhuniisutajat

Kuiv tubane õhk muudab valusa kurgu ja kinnise nina veelgi hullemaks. Õhuniisutaja muudab sümptomid talutavamaks, täites õhu niiskusega. Uuringute kohaselt püsivad viirused just kuivas õhus kauem aktiivsena, seega niiskem õhk ka vähendab nende eluiga.

Tarbi vürtse

See on tõsi: tšilli ja teised tugevad vürtsid aitavad ülemisi hingamisteid vabastada. Need panevad sõna otseses mõttes sinu nina „jooksma“ ja muudavad silmad niiskeks, kuid pakuvad ummistusele ajutist leevendust.

Hinga eeterlikke õlisid

Tilguta keedetud vette paar tilka tüümiani või eukalüpti õli ning hinga seda auru sisse. Mentooli meenutav lõhn vabastab hingamisteid. Lisaks sellele on eeterlikud õlid mikroobide vastased.

Ära mine haigena trenni

Sa võid end vähem väsinuna tunda kui teed kerget trenni nagu kõndimine või jooga, kuna see ergutab vereringet. Kui sa aga oled nakatunud külmetusse või grippi, pole kindlasti nüüd õige aeg intensiivseks trenniks. Sinu keha vajab haigusega võitlemiseks energiat.

Kurista kurku soolaveega

See vanaaegne õpetus tõepoolest toimib. Sool aitab tappa patogeene ning aitab vähendada põletikku. Kurgu soolaveega kuristamine on ka väga kasulik külmetuse ja gripi ennetamisel. Klaasitäie vee kohta piisab ühest lusikatäiest soolast.

Söö kuuma kanasuppi

Kõige klassikalisem lohutustoit on tõeliselt kasulik. Selle aur aitab vabastada hingamisteid ning soolane vedelik kosutab kurku. Uuringud on näidanud, et klassikaline kanasupp aeglustab infektsioonidevastaseid valgeid vereliblesid. Kui need liiguvad aeglasemalt, mõjuvad nad pikema aja vältel piirkondadele, mis viirusega võitlemist vajavad.

Võta lusikatäis mett

Mesi on antimikroobne ning rahustab ärritunud kurku.

Luba endale üks mahlajäätis

Kurk on nii valus, et sul on võimatu neelata? Jäine maiustus pakub ajutist leevendust, kuna tuimestab seda piirkonda kergelt.

Ole pigem püsti kui pikali

Kui oled pikali, koguneb haigusega tekkinud lima sügavamale hingamisteedesse ja põhjustab püsivamaid kahjustusi. Seega püüa nii puhata kui magada 45-kraadise nurga all. See aitab ka verel peast eemale voolata, vähendades põletikku ninas ja põskkoobastes.

Võta töölt haiguspäev

Mitte keegi ei soovi kontoris aevastava ja palavikus kolleegi kõrval istuda, kes ei suuda tööle keskenduda ning levitab ainult pisikuid. Ära mängi kangelast ja puhka! Kui sul on raske kodus rahulikult olla, proovi meditatsiooni, kuna stressivabama suudad haiguse kiiremini seljatada ja võitjana tööle naaseda.

Ära vali kohe antibiootikume

Külmetust ja grippi tekitavad viirused, mitte bakterid. See tähendab, et vaid baktereid tapvad antibiootikumid ei mõjuta hooajalisi haiguseid mitte mingil moel. Antibiootikumidel on ka mitmed kõrvalmõjud. Kuna need tapavad ka häid baktereid kehas, võivad tagajärjeks olla mitmed uued probleemid.

Kontrolli oma kaela

Kui tunned end halvasti, on üks hea nipp, kuidas saada teada, kas võid trenni minna või mitte. Kui sinu sümptomid asuvad kaelast üleval pool, – kinnine nina, kraapiv kurk ja peavalu – siis on sul tavaline külmetus ja liigutamine tuleb kasuks. Kui sul on palavik, kogu keha on nõrk ja valu on ka kopsudes, siis peaksid puhkama.

Hoia puhtust

Sa ei pea baktereid täielikult kartma, kuid pindade regulaarne puhastamine, näiteks ukselinkide, aitab kõiki pereliikmeid tervena hoida. Kordame veelkord ka kuldreeglit: pese regulaarselt käsi seebi ja sooja veega, kuna see hoiab bakterid eemal.

Hoia rahvamassidest eemale

Ära tunne end halvasti, kui eelistad külmetuse ja gripihooajal kodus olla. Viirused armastavad suuri rahvahulkasid ja mida rohkem inimesi sinu ümber on, seda suurema tõenäosusega võid haigeks jääda. 2010.aastal avaldatud uuring väidab, et aktiivse sotsiaaleluga inimesed on tihedamini haiged.

Ära jaga

Ole seltskonnas dipikastmega ettevaatlik. Viiruseid kandvad inimesed võivad vägagi lihtsasti neid oma suust otse dipikastme kaussi edasi kanda. Sama kehtib ka veepudelite ja teiste toitude-jookide jagamise kohta.

Ära piira kaloreid

Haigus võib sinu isu täielikult kaotada. Uuringud aga näitavad, et madala kalorsusega dieedi ajal taastub keha viirustest aeglasemalt. Seega kui soovid dieedile jääda, see seda pärast haiguste tipphooaega.

Allikas: Health.com