Naomi August/ Unsplash
Kui elumere lained üle pea kokku löövad, tuleks aeg maha võtta ja endale hingetohterdust lubada. Teraapiamaailma põnevamad trendid ei piirdu enam ammu üksnes rahustite või antidepressantidega, kinnitab alljärgnev hingeravi-aabits.

Kriisinõustamine või usaldustelefon. Kui juhtus midagi rööpast välja löövat, ära jää üksi nukrutsema! Pane endale kinni aeg kriisinõustaja juures. Usaldustelefon töötab Eestis ööpäev läbi, paljudes maakonnakeskustes on ka kriisinõustamiskabinetid. Kui oled nõustajaga vestelnud ja ennast kogunud, saate koos otsustada, kas vajad põhjalikumat hingetohterdust või saad oma jõul hakkama. Suure kriisi puhul on hingelisel esmaabil väga tähtis roll, sest hiljem võib kuluda aastaid, et harutada lahti murepuntraid, mida võinuks kiire reageerimise ja mõne südamest südamesse vestlusega varem leevendada või suisa lahendada.

Mindfulness ehk ärksameelsus ehk teadvelolek. Ärksameelsuse praktiseerimine tähendab teadlikku tähelepanu suunamist praegusele hetkele, nt helide, lõhnade, värvide märkamist enda ümber ja emotsioonide ning mõtete teadvustamist oma sisemaailmas. Selle asemel, et lasta elul endast mööda voolata, oled sa avatud igale kogemusele ning aistingule. Teadvelolek annab võimaluse elada elusamat elu, leevendab stressi, rahustab, lõõgastab, parandab mälu ja töötulemusi ning aitab uinuda.

Holistiline psühhoteraapia. Põnev rännak oma sisemaailma terapeudi juhendusel. Seda võib võrrelda juhendatud meditatsiooniga, kuid see on sügavam. Holistilise rännaku puhul valid tempo ja iga järgmise sammu sina ise, terapeut lihtsalt esitab toetavaid küsimusi. Rännaku käigus avaneb võimalus vaadelda varasemaid valusaid inimsuhteid, külastada lapsepõlve või hoopis mõnda eelmistest eludest.

Tähtis on meeles pidada, et rännak toimub sinu sisemaailmas, alateadvuses, ja ehkki võid seal kohtuda reaalsete isikutega, ei edasta sinu alateadvus mitte täpseid fakte juhtunust, vaid sinu tõlgendust sellest. Kehasse ja alateadvusesse salvestunud negatiivsete tunnete vabastamiseks piisab aga just nende tõlgenduste läbitöötamisest. Holistiline psühhoteraapia on efektiivne, kuid tulemuste ilmnemine võib võtta aega, sest tervenemine toimub sinu enda valitud tempos.

Vabastav hingamine. Üks intensiivsemaid kehateraapia vorme, mille käigus hingad ennast sügava lõdvestuse ehk transiseisundisse. Lõdvestumine tähendab aga seda, et märku võivad anda vanad kehasse salvestunud pinged. Vabastav hingamine võib olla füüsiliselt valus või hirmutav kogemus, aga ka väga lõõgastav ja õnnetunnet pakkuv. Kõige olulisem on juhendaja valik – tema varasem kogemustepagas ning teadmised, kuidas hingelise kriisi korral toimida. Paljud naised avastavad vabastava hingamise raseduse ajal, sest lõdvestava hingamistehnika valdamine tuleb kasuks sünnitamisel.

Kognitiiv-käitumuslik teraapia. Probleemikeskne lähenemine ja lahenduste otsimine konkreetsele murele või elusituatsioonile. Teraapia aluseks on arusaam, et negatiivsed tunded tekivad vildakast mõtteviisist, mistõttu on sul siin võimalus oma mõttemaailm põhjalikult vaagida ja luua uusi mõttemalle (näiteks ei pea sa kõigile meeldima, et end hästi tunda). Teraapia toimub nii kliendi-terapeudi vestluste kui ka individuaalsete harjutuste vormis. Teraapiat pakuvad Eestis väga erinevad praksised, uuri lähemalt internetist.

Ratsutamisteraapia. Hobused on ühed ehedamad hingepeeglid. Nad tajuvad sinu emotsioone, eeskätt hirmu, aga ka kurbust, armastust, üksildust, ning peegeldavad neid oma käitumisega tagasi. Hobuse suurus ning jõud eeldavad hirmu ületamist, et suudaksid loomale üldse läheneda. Suur soe selg sisendab aga ratsutades turvatunnet ja usaldust ümbritseva maailma vastu. Kogu protsessi juhendab väljaõppinud terapeut. Kõige paremini aitab ratsutamisteraapia usalduse ja läheduse, aga ka seksuaalsusega seotud murede puhul, samuti pakutakse hobuste vahendusel maailma tõhusamaid juhtimiskoolitusi. Eraldi suund on füsioteraapiline ratsutamine.

Loovteraapiad. Loovus on meie kõigi pärisosa ja mitte ainult üliandekate inimeste pärusmaa. Midagi uut luues unustame ratsionaalse mõtlemise, “õige” ja “vale”, ning sukeldume protsessi, argimuresid unustades. Seepärast on loovuse vallapäästmisel ka tõeliselt tervendav toime meie psüühikale. Eestis on loovteraapiatena kasutusel muusika, draama, kunst ja tants. Mõni loovterapeut kombineerib kõiki erinevaid tehnikaid, mõni keskendub kitsamalt ainult muusikale või tantsule. Näiteks tantsimine aitab ületada enesehinnanguprobleeme, sotsiaalseid hirme, aga ka kogetud väärkohtlemiste tagajärgi. Samuti on tantsul väga vabastav ja tervendav mõju inimese seksuaalsusele.

Gestaltteraapia. Lähtub inimesekesksest ehk humanistlikust maailmakäsitlusest, puistates sekka elegantset eksistentsialismi. Humanistlik psühholoogia rõhutab, et igaüks meist on kõige olulisem isik oma elus ja meie üks põhiõigusi on olla õnnelik. Kombineeritakse vestlemist ja erinevaid teraapilisi meetodeid, näiteks rollimänge, teadvelolekut, maalimist ja tantsu. Gestaltteraapiast saad abi kriiside ja suhteprobleemide korral, samuti on see üks teadlikke enesearendamise vorme.



Hüpnoteraapia. Üks kõmulisemaid ja müüdirikkamaid teraapiavorme, millest hea spetsialisti juhendamisel võib siiski kindlat abi leida. Hüpnoos on transiseisund, milles viibime spontaanselt iga päev umbes kord 90 minuti jooksul. Näiteks ka viha, kurbus, frustratsioon ja teised tugevad emotsioonid võivad olla hüpnootilised, kui sa ei suuda neist enam lahti lasta. Samuti oleme hüpnoosiseisundis sügava ehk REM une faasis. See on teadvuse olek, mil uks alateadvuse maailma on valla ja leiab aset õppimis- ja uuenemisprotsess.

Ebasoovitav võib hüpnoos olla vaid juhul, kui terapeut SUNNIB klienti valusaid kogemusi meenutama ega austa tema piire, sest selline teguviis kinnistab traumat veelgi. Transiseisundis viibimine on üks võimalusi piiravatest kogemustest vabaneda, teine tähtis tervenemismeetod on alateadlike protsesside teadvustamine, nt ärksameelsuse kaudu.

Harilik soolapuhumine. Meie teraapiaturg areneb kiiremini kui seadusekirjutajad ja kohalik politsei. Seetõttu leidub Eestiski märkimisväärne hulk inimesi, keda ei huvita mitte sinu vaimne tervis, vaid eeskätt rahakoti sisu. Soolapuhuja tunned ära tema mesise jutu ning kiirete ja “kindlasti toimivate” nõuannete järgi. Punuma tasub pista ka siis, kui terapeut sulle teraapia asemel või koos sellega seksi pakub, sest sedalaadi intiimsuse sidumine teraapiaprotsessiga mitte ei kaitse su vaimset tervist, vaid ohustab seda.

Ka siis, kui oled teraapias käinud juba mitmeid kuid, ent mingeid muutusi su enesetundes ega igapäevaelus peale rahakoti kergenemise ei toimu, tasub terapeudile adjöö öelda. Küsi terapeudi õpingute ja tunnistuste kohta, otsi lisainfot internetist või vestle sama terapeudi juures käinud inimestega. Ja isegi kui oled mõne soolapuhuja käest valusasti vastu näppe saanud, ära heida meelt. Kindlasti leidub ka sulle sobiv turvaline teraapia.

Teraapia kestus

Sinu aja- ja rahainvesteering teraapiasse on väga individuaalne ja sõltub murest, millega terapeudi jutule lähed. Pea meeles, et ravi kestuse üle ei otsusta terapeut ainuisikuliselt, vaid te mõlemad koos. Vahel piisab ühest vestlusest või teraapiaseansist, tõsisematest hingehädadest toibumine võib võtta aga aastaid. 


Ravimid

Meditsiin pakub hingehädade leevendamiseks erinevaid ravimeid: antidepressante, rahusteid ja uinuteid. Elus võib ette tulla hetki, kus ilma kangete medikamentideta ei saa ühte päevagi välja kannatada, kuid keemilised ravimid ei pruugi olla parim lahendus iga väiksema häda korral. Vana hea palderjan ja piparmünditee võiksid koduapteegis kindlasti olemas olla, samuti võid meeleoluprobleemide korral leida abi Bachi õieteraapiast.


Lugu ilmus 2013. aasta aprillikuu Annes & Stiilis