Spencer Selover / Pexels
Hingamisterapeut Heiki Tomsoni sõnul on hirm ja ärevus need emotsioonid, mis ei lase meil tõeliselt vabalt ja õnnelikult elada. Hea viis vabastada blokeeringud ja hirmud, on hingata. Ja mitte lihtsalt hingata, vaid hingata teadlikult, vabastades kõik halva ning lastes sel minna.

Heiki, mis asi on hirm? Kust ja miks see meis esile tuleb?

Hirm ja ärevus juhivad varjatult allavoolu meid läbi elu ja nendel päevadel on see äkitselt kerkinud seoses maailma sündmustega üles pealispinnale. Paljud meist on kogenud hirmu kaotada kõik, mis on kallis ja tähtis - selleks võib olla hirm kaotada oma sissetulek või perekonnaliige, aga ka hirm üksinduse või oma tervise pärast. Kui oleme hirmu (ajust vallandub kortisool) mõju all, siis meie meeles keerlevad lood, mis tulevikus võivad juhtuda ning meie keha muutub kangeks, tekivad impulsid, mis ei lase meil tunda tundeid, tuimestades meie kehasid (ajus vallanduvad opioidid) takistavad meid mõistmast, mis tegelikult toimub või peatavad meid tõeliselt elamast.

Hirm pole pelgalt meeleseisund vaid on seotud ka väga otseselt füüsilise ja emotsionaalse kehaga ning inimese uskumuste süsteemiga. Hingamine on ainuke sild nende sügavate protesside vahel inimese organismis, mis aitab teadlikult luua muutust. On hirmusid, mis on mööda inimkonda põlvkondade kaupa alateadlikult edasi programmeeritud. Aga on ka hirmusid, mille on loonud isiklik elukogemus (lapsepõlves kogetud õnnetused ja trauma), uskumused ja loomulikult välised “lood”, mida oled uskuma jäänud.

Jagage enda parimat ja tõhusamat praktilist meetodit, millega likvideerida mõnda endas esilekerkivat hirmu?

Hirme on väga erinevaid – mõned on lihtsalt välja mõeldud. Mõned on väga isiklikult ja intensiivselt seotud isikliku kogemusega või isegi suguvõsaliini pidi pärandatud võikad kogemused. On peidus olevad hirmud, mille all on veel võib-olla peidus neli erinevat hirmu.

Harjutus on järgmine. Mul on hea süda ja ma armastan ennast ja oma südant. Mu süda on mind üle 40 aasta teeninud ja ma tean, et mu süda oskab mu keha juhtida maa peal nii magades kui ka ärkvel olles ja tegutsedes. Ja mu süda ei jäta mind kunagi maha, ta on alati minu jaoks olemas ja valmis mind teenima. Ka siis, kui ma kõige suuremaid sigadusi oma mõtetes välja mõtlen või korda saadan. Sest mu süda armastab mind. Tingimusteta. Seega toon tähelepanu oma armsa südame peale ja kujutan ette, et ma hingan seda hirmu sisse ja välja läbi oma südame.

Hirmu tundes meie keha kas lakkab üldse hingamast või hingamine toimib katkendlikult ja kiiresti, kuid nüüd ma hingan teadlikult ja sügavalt. Südamesse ja südamest läbi. Sisse hingates hingan hirmu endasse ja välja hingates seda endast vabastades. Hirmutunne võib olla väga intensiivne – keha võib värisema hakata, selg võib higiseks minna, ka kehatemperatuur võib tõusta või võid isegi oksele hakata. Ma luban endal kogeda hirmu, jäädes ühendusse hingamisega oma südamesse ja lubades kõigel avalduda ja lõdvestun välja hingates. Teadlikkus sellel hetkel koos hingamisega muudab kõike. See on imeline tunne, kui mingi suur ports pinget ja blokeeringut kehas vabanes. See tunne on sageli joovastav või isegi ekstaatiline.

Heiki Tomson
Rasmus Kooskora

Kuidas töötavad omavahel hingamine ja hirmude ületamine?

Korraldan maikuus selleteemalise teadliku hingamise online õhtukursuse „Hirmust edasi – astudes edasi omas tões.” Minu jaoks on tavaline liikuda oma hirmudele vastu, kuid kui sa pole seda osanud teha, siis sind võib üllatada, kui kergelt ja lihtsalt hirmudest vabanemine toimub – see vajab lihtsalt teatavat teadlikkust protsessist. Hirmu tunda on väga normaalne, sest see on üks tugevamaid tundeid, mida inimene tunda võib, kuid pole mõtet jääda sellesse kinni ja lasta sellel kujundada oma elu. Tunda oma hirmu, aktsepteerida teda kui ühte tugevat tunnet ja lasta ta välja, hingates teadlikult vabaks. Mõnikord on hirm pinnapeale, mõnikord ära peidetud või maha surutud ühiskondliku hukkamõistu või uskumuste poolt. Mida suurema hirmu vabaks lased, seda suurem vabanemine ja tervenemine tekib.

Milline oleks üks kõige tõhusam hingamispraktika harjutus, mida oskaksite praegu kirjeldada? Midagi sellist, mida igaüks mõistaks ja saaks oma igapäevaelus rakendama hakata?

Hingamispraktikat saab mõista alles peale selle kogemist. Albert Einstein on öelnud: “Loogika viib teid punktist A punkti B. Kujutlusvõime viib teid igale poole.” Lihtsuses peitub alati võti. Maailmas on tuhandeid hingamisharjutusi ja igaühe jaoks on enda oma tõhusaim.

Inimesed hingavad ju iga päev, mille poolest teie poolt õpetatav hingamine erineb sellest, mida igapäevaselt nagunii teeme?

Inimesed hingavad igapäevaselt, et elus püsida. Stig Severinsen – mees, kes on vee all hinge kinni hoidnud 22 minutit ja püstitanud üle 20 Guinnessi rekordi ja kirjutanud seitsmes keeles avaldatud raamatu “Breatheology”, ütles kuu aega tagasi, kui toimus globaalne teadliku hingamise ekspertide konverents COVID-19 teemal, et tänapäeval on iga inimese jaoks oma kopsumahu arendamine 10-20% võrra miljoni dollari investeering. 90% inimestest rakendab vaid 10% oma kopsumahust.

Kuidas kopsumahtu kasvatada? Kuidas treeninda oma närvisüsteemi, kus liigub praana ehk elujõud? See käib erinevalt kui lihaste arendamine. Kujuta ette, et sa liikled hingamisega kolmes kehas korraga – füüsilises kehas, kus on aistingud (surin, värin, valu, jäikus, soe, külm, sügelus jne), emotsionaalne keha (emotsioonid ja tunded täies paletis) ja mentaalne keha (uskumused, mõtted, minapilt, intellekt jne). Teadlik hingamine annab sulle kogemuse, kuidas neid kehasid kogeda, mõista ning kuidas üleliigset kehast vabaks lasta või vastupidi tuua oma kehasse seda, mida sa hetkel vajad.

Praeguses eriolukorras valdab paljusid inimesi hirm teadmatusest tuleviku ees. Mida oskate praegu inimestele soovitada? Kuidas ja millist suhtumist tuleks antud kriisiolukorras endas arendada?

Ma mõistan, asi on tõsine. Samas lahendus lihtne. Sul on vaja teada, kuhu sa jõuda tahad. Vali välja, kuhu sa jõuda tahad ja otsusta, et sa lähed sinna. Et valik oleks adekvaatne ja ikka sinu valik, siis oleks hea leida need vastused enda seest, mõtiskledes, mediteerides, looduses jalutades, tehes sporti, maalides, lauldes, tantsides. Vastused tulevad õigel ajal, kuid selleks on vaja isiklik loominguline keskkond luua või minna loomingulisse keskkonda. Et sa jõuaksid tee peal püsida, sellest rõõmu tunda ning ei kaotaks sihti, selles elutantsus on suurepärane võimalus õppida oma kehas navigeerima koos oma hingamisega. Ikka sisse hingates avardudes ja laienedes ja välja hingates lõdvestudes ja lastes kõigel minna.

Kas sa tead, et välja hingamisega väljutatakse 70% kõikidest jääkainetest, doksiinidest, emotsioonidest. See ei toimu urineerimise, ega roojamisega – see toimub välja hingamisega. Kord, mis sa lood teadliku hingamisega oma keha-meelesüsteemis seadistab sind puhastatud, tasakaalustatud ja väestatud moel edasi liikuma oma eesmärkide suunas. Ja kui sul pole veel oma eesmärke, siis ütle endale: “Mis siis?” ja liigu sinna poole, kuhu sulle tundub, et on vaja minna. Kui jätkad sedamoodi elamist, siis ühel hetkel tee näitab, kuhu minna mis on sinu eesmärk. Nii et tegelikult on kihvt aeg. Need, kes arvutis või televiisoris elavad ja ei suuda või ei taha enam ise ette kujutleda, nende jaoks kujundatakse teekond ette. Need, kes soovivad elusust leida või taasleida või on omal teel, liiguvad elu nautides edasi.

Kas sa saad investeerida 1% oma päevasest ajast kasvamiseks?

Sa arvatavasti hingad 20 000 korda päevas. Mis siis, kui sa kasutaksid 1% sellest hingamiseks? 200 hingamist – see pole väga suur investeering. Tee 200 korda teadlikku hingamist päevas. Seejuures mõni võib öelda: „Oh, 200 korda päevas? Seda on palju.“ Kuid seda on on ainult 1% sellest, mis sulle on antud.

Kui sa ei taha investeerida 1% sellest, mis sulle on antud… kui sa ei taha osa saada sellest kasust, siis sa tõesti pole huvitatud kasvust ja tervenemisest.

Sa ei saa kasutada vabandust, et sul pole piisavalt aega või raha või et sa oled liiga hõivatud. Sa ei saa põgeneda selle taha. See tegevus on liiga lihtne, liiga kerge.

Harjutus: ärevusest vabaks

Fantastiline harjutus, mis jahutab meele maha ja toob rõõmu ja rahu südamesse. Selle iidse Kundalini jooga hingamise mõju kestab tunde.

Too kogu oma tähelepanu oma keha peale. Luba vabaks kõik mõtted, mis sind segavad või häirivad ning vii kogu tähelepanu oma hingamise peale. Muuda oma hingamine sügavamaks ja pehmemaks – tee 2 sisse-välja hingamist ja sule seejärel parema käe pöidlaga parem ninasõõre ja hinga rahulikult pehmelt, ühtlases tempos ja sügavalt 10 korda sisse-välja. Sisse hingates kujuta ette, et saadad rahu ja elujõudu igasse rakku oma kehas ja välja hingates lõdvestu ja lase minna stressil, pingetel, toksiinidel.

Peale kümmet korda viska selili pikali ja leba kaks-kolm minutit kinniste silmadega – hoides pea vaba mõtetest ja lihtsalt puhates vaikuses ja tühjuses.