Alexa Williams / Unsplash
Koroonaviirus on sundinud paljud töötajad kodukontorisse. Kuidas kodust tööd efektiivsemalt korraldada?

1. Tea oma tööharjumusi

Kodust töötamine, nagu kõik kaugtöö vormid, tähendab uusi väljakutseid ja võimalusi oma tööle teistmoodi läheneda. Hea uudis on see, et sul on rohkem vabadust ning kontrolli selle üle, kuidas sa täpselt töötad. Sissejuhatuseks tasub läbi mõelda oma tööharjumused.

Kas sa oled loovam hommikul või pärastlõunal? Kas sa oled lõoke või öökull? Kas sa oled efektiivsem töötades haudvaikuses või meeldib sulle muusika ja taustaheli? Teades vastuseid nendele küsimustele ning korraldades oma tööd nende järgi, oled produktiivsem ja õnnelikum.

Võta hetk aega, et analüüsida oma tööharjumusi ning planeeri vastavalt. See on kodust töötamise alustala.

2. Loo argine töökeskkond

Kodust töötamise üks suur osa on töö meeleolu tekitamine ning sinu füüsilise töökeskkonna valik on seetõttu ülioluline. Sul ei ole vaja suurt kodukontorit, vaid on vaja lihtsalt veidi planeerida, näiteks vajadusel liigutada ümber mööblit.

  • Millist tüüpi töökeskkond sobib sulle kõige paremini?
  • Kas köögilauast piisab või on vaja midagi suuremat?
  • Kas teiste inimeste juuresolek aitab või on parem, kui oled eraldi toas?
  • Kas lähedal olev aken vaatega välismaailma pigem inspireerib või viib mõtted mujale?
  • Kas sa tahad olla seina lähedal, et sinna vajadusel märkmeid üles panna?
  • Kas sul läheb vaja kohta, kus vajalikke dokumente hoida?
  • Paiguta oma töökeskkond selliselt, et sa saad keskenduda ning kõik vajaminev on käe-jala juures.

Üheks tähtsaks teguriks on internetiühendus. Leia üles koht, kus sinu kodus on kõige parem wifi ühendus. Kui sinu töö tähendab paljude videokõnede tegemist, kuluks võib-olla ära internetikaabel. Wifi ei ole alati kõige usaldusväärsem ning kaabliga ühendus tähendab paremat kõnekvaliteeti.

Mõtle sellele, kuidas sind ümbritsev keskkond kõnest paistab ja kõlab. Kas on palju taustamüra? Millist pilti sinuga suhtlev inimene enda ees avanemas näeb? Kas ta näeb segipaisatud kööki, hunnikut musta pesu või korrapärast, professionaalset tausta?

3. Ole õigesti meelestatud

Kui on aeg alustada oma esimese tööpäevaga kodust, ei ole tegemist pelgalt arvuti avamisega ning terve päeva köögilaua ääres pidžaamades istumisega. Tekita endale tunne, et tegu on ikkagi tööga. See võib olla keeruline, kui oled ümbritsetud oma koduloomade ja perega, aga see aitab keskenduda ning olla produktiivsem. Kui eelmainitud töökeskkond on õige, on see juba pool võitu.

Üks hea nipp on panna ennast riidesse, nagu sa tööl oled harjunud käima (see tõenäoliselt ei tähenda dressipükse). Ei ole vaja viisakusega üle pingutada, aga kandes mõnda tööga seonduvat riideeset, aitab see meelde tuletada, et pead hetkel tööle keskenduma. Kui teed videokõnesid, siis see loob sinust kolleegidele ja klientidele professionaalse mulje.

Viimaseks, ürita igat tööpäeva alustada ja lõpetada harjumuspärasel kellaajal. On loomulik, et tekib tahtmine alustada varem või lõpetada hiljem, sest enam ei ole vaja muretseda kodust tööle ning vastupidi liikumise peale, aga harjumuse järgi aja planeerimine aitab tekitada töömeeleolu.

4. Pea kinni ajakavast ja rutiinist, et püsida keskendunud ja motiveeritud

Tõenäoliselt on sul nüüd vähem kokkupuuteid oma kolleegide ja ülemustega. Kuigi see võib tekitada tunde sotsiaalsest isolatsioonist (millest tuleb hiljem ka juttu), aitab see olla punktuaalsem oma ajakavas ning tõsiselt töösse süveneda.

Püstita igaks tööpäevaks eesmärk ning varu iga tegevuse jaoks aega. Loovust nõudvad ülesanded pane ajale, kui tunned ennast kõige innovaatilisemalt ning rutiinsed ülesanded jäta pärastiseks. Tekita endale igapäevased rituaalid, näiteks igahommikune e-kirjade kontrollimine või meeskkonna kõne.

5. Pööra tähelepanu oma füüsilisele ja vaimsele tervisele

Kodust töötamine toob kaasa ka mitmeid stressifaktoreid. Suurim neist on sotsiaalne isolatsioon. Inimesed on sotsiaalsed olendid ning eraldatult töötamine võib mõjutada sinu füüsilist ja vaimset tervist, aga selle vastu on võimalik võidelda.

Kolleegidega suhtlemine on ülioluline ning ainult e-kirjadest ei piisa. Leia aega, et rääkida natuke ka töövälistel teemadel, vahet pole, kas nemad teevad tööd parasjagu kodus või kontoris. Videokõned aitavad paremini tekitada sotsiaalset sidet, kui teksti teel suhtlemine. See aitab meeskonnatunde ning vaimse rahuloluga, andes lisaks aimu ka nende tööalasest edasijõudmisest. Ära ole arg ning soovita julgelt võimalust Skype’i või Zoomi teel suhtlemiseks. Sa ei pruugi olla ainus, kes eelistab elavat suhtlust tekstipõhisele.

Kui sa elad pere või partneriga, siis vajadusel saad alati nende käest emotsionaalset tuge ja innustust. Kasuta ära tõsiasja, et oled ikkagi kodus.

Samuti on oluline hoolida oma füüsilise tervise eest. Tõuse arvuti eest iga tund vähemalt korra. Venita ennast veidi. Käi väiksel jalutuskäigul, et ennast turgutada.

6. Tee lõunapausist sündmus

Lõunapaus on hea aeg, et sotsiaalse isolatsiooniga võidelda ning ennast liigutada. Töölaua juures söömine on halb mõte, sest see võtab sult võimaluse keskkonna muutmiseks ning vahelduseks. Mine käi mõnes restoranis, mida oled kaua tahtnud proovida. Kohtu teiste inimestega. Hari ennast netipõhiste kursuste või videotega.

Ära tunne ennast halvasti, kui lahkud töölaua tagant. Väike vaheldus aitab sul paremini tööle keskenduda ning olla efektiivsem.

Kuigi koroonaviirus tähendab, et paljud meist töötavad kodust ebameeldival põhjusel, on sellel siiski ka helgem pool. Me tutvume tööviisiga, mis on üha enam populaarsemaks muutumas. Siit leitud nõuandeid saab kasutada, et kodust töötamist tõhusamaks muuta ning seda tuleviku töönormi tundma õppida. Kes teab, äkki tahad sa peale seda kogemust jäädavalt kodust töötama jääda?

Allikas: Forbes