Foto: Shutterstock
Särav naeratus ei nõua alati kalleid laserprotseduure või erilisi hooldusvahendeid – mõnikord piisab ka sellest, kui väldid teatud tegevusi ja kindlate toitude söömist. Millised need on?

Need, kes on lasknud kunagi oma hambaid professionaalselt valgendada – või on kasutanud vähemalt poest ostetud hambavalgendusplaastreid – teavad tõenäoliselt, missugustest jookidest, toitudest ja tegevustest eemale hoida, et säilitada säravalt valge naeratus. “Ei” kohvile, suitsetamisele ja punasele veinile; “jah” laitmatult suuhügieenile.

Kuigi paljud räägivad, et nende suureks sooviks on superstaarilikult veatu naeratus, ei astu enamik meist siiski vajalikke samme, mis seda saavutada aitaksid. Näiteks on tehtud kindlaks, et kuni 25 % inimestest ei pese hambaid kaks korda päevas. Üks kolmest inimesest pole aga mitte kunagi hambaniiti kasutanud. Kui sa juba seda artiklit loed, siis tõenäoliselt ei kuulu sina nende statistikas väljatoodud inimeste hulka, kuid mõtled arvatavasti, kuidas saavutada plekivaba naeratus.

1. Söö vähem tumedaid marju

Looduse naturaalsed magusained – eriti tumedad marjad nagu mustikad, mustsõstrad ja granaatõuna seemned – võivad olla küll maitsvad ja organismile kasulikud, kuid võivad saada hukatuslikuks hambaemaili särale. „Neis tumedates marjades sisaldub koostisosa nimega kromogeen, mis toodab raskesti eemalduvat pigmenti,“ ütleb hammaste tervise nõustaja ja kliiniku Rejuvenation Dentistry looja Gerry Curatola. „Seda ei põhjusta vaid marjade puhtalt söömine – isegi kookides ja pirukates sisalduvad marjad jätavad oma märgi.“ Selle vältimiseks on parim valik nautida kausitäit heledamaid puuvilju, mis sisaldavad rohkem vett (näiteks melon ja arbuus).

2. Maiusta maasikatega

Maasikad ei ole mitte ainult ühed parimad marjad – need aitavad ka hammastele tekkivate plekkide vastu võidelda. „Maasikad sisaldavad õunhapet, mis suudab kahjustusi tekitamata eemaldada hammaste pinnale tekkinud plekke,“ ütleb Dr Curatola. Purusta üks kuni kaks maasikat kausis koos söögisoodaga. Seejärel kanna segu hammastele ja hoia seda maskina peal üks kuni kaks minutit. „See on üks lihtsamaid viise, kuidas ilma hambaarsti külastamata hambad valgemaks saada.“

3. Sa võtad teatud antibiootikume?

Sa ei pruugi arvatagi, et vitamiinid või muud vajalikud tabletid, mida võtad, võivad sinu hammaste välimust mõjutada – eriti kuna sa isegi ei näri neist enamikke. Kuid antibiootikumid, eriti sellised, mida kirjutatakse kõige sagedamini välja nahaprobleemide ja bakteriaalsete infektsioonide korral (näiteks tetratsükliinid, minotsükliin ja doksütsükliin), võivad hammastele plekke tekitada.

4. Kas suuloputusvahend ikka sobib sulle?

Suuloputusvahendid, mis sisaldavad kloorheksidiini ja tsetüülpüridiiniumkloriidi, on tuntud ka kui kurja juured, mis tekitavad hammastele plekke. Lana Rozenberg, New Yorgi hambaarst, soovitab alati suuloputusvahendite koostisosad üle vaadata või küsida oma hambaarstilt soovitusi, millist võiks kasutada.

5. Sa kasutad toidu valmistamisel teatud vürtse (näiteks karrit)

Karri annab India ja Tai toitudele teada-tuntud maitse, kuid lisaks on tuntud ka selle tumendav mõju hammastele. „Karris olev tugev pigment võib ajapikku hambaid kollasemaks muuta. Seega on kasulik karri tarbimist vähendada, et ennetada ka selle kahjulikku mõju hammaste värvusele,“ ütleb Dr Rozenberg. Sõnum kõigile eksootiliste toitude nautijatele – kui tellid restoranis toidu, millesse on lisatud karrit, tee kindlaks, et laual oleksid ka puu- ja juurviljad ning toidus sisalduks tärklis, mis võivad aidata plekkide tekkimist ennetada. Heaks valikuks on õunad, porgandid, kartulid või seller.

6. Vähenda palsamiäädika tarbimist

Kastmed või marinaadid, mille koostisosade hulka kuulub palsamiäädikas, võivad muuta sinu pärlisäraga hambad tuhmimaks. „Vedelikud, mis on naturaalselt tumedat tooni, eriti tugevatoimelised ja happelised just nagu palsamiäädikas, võivad hammaste värvusele kahjulikult mõjuda, kui pärast nende tarbimist ei puhastata hambaid korralikult,“ selgitab Dr Rozenberg. Just nagu karrirohkesse toitu, on ka palsamiäädikaga rikastatud toidukorra hulka hea lisada nii palju krõbisevaid lisasid, kui võimalik – alustades erinevatest rohelistest lehtedest, pähklitest ja saiakrutoonidest kuni krõmpsuvate juurviljadeni. „Need koostisosad hõõrduvad närimise ajal sinu hammaste vastu ning aitavad minimaliseerida palsamiäädika tekitatud plekke.“

7. Väldi tumedaid jooke

Kui haarad pärast tööpäeva lõppu klaasikese punase veini järele, võib see küll mõjuda positiivselt sinu stressitasemele, kuid samal ajal on see ka üsna aktiivne hammaste värvuse kahjustaja. „Hea reegel, mida meeles pidada, on järgmine – kui see jätab püsiva pleki su valgele särgile, teeb see sama ka su hammastele,“ ütleb Dr Rozenberg. „Ained, mida sa ei tahaks näha oma valgel särgil ning mida peaksid sealt hiljem suure vaevaga välja pesema, ei peaks puutuma liigselt kokku ka sinu hammastega. Selles nimekirjas on ka kohv, karastusjoogid, tee ja punane vein.“ Kui need joogid kuuluvad aga sinu igapäevaste lemmikute hulka, joo pärast nende tarbimist rohkelt vett, et nende kahjustusi ära loputada või näri juurvilju, et ergutada suus sülje tootmist – ka see aitab plekke eemaldada. Veel üks hea nipp – kasuta joomiseks kõrt. „Kui jood läbi kõrre, vähendab see märkimisväärselt joogi kokku puutumist hammastega,“ selgitab Dr Rozenberg.

Allikas: RD