Foto: Shutterstock
Toitainerikas smuuti sobib päeva alustamiseks, kergeks vahepalaks ja magustoiduks igal aastaajal. Smuuti on maailma tervislikum kiirtoit. Selle valmistamisel tuleb teada aga teatud samme, mis kindlustavad, et smuuti tuleks välja just sellisena, nagu sa seda soovisid.

1. Blenderdad liiga vähe

Smuuti on kiire ja lihtsasti valmistatav, aga jäta piisavalt aega blenderdamiseks. 10-15 sekundist ei piisa korraliku smuuti valmistamiseks. Blenderda minimaalselt üks minut, et smuuti saavutaks oma täiusliku tekstuuri ja segu oleks ühtlaselt pehme ning kreemine.

2. Paksendaja puudub

Heal smuutil on alati üks koostisosa, mis aitab smuuti siduda ühtlaseks ja kreemiseks. Virsik, avokaado, aprikoos, mango ja banaan aitavad sind. Pole vaja neid kõiki korraga kasutada, aga kasutades vähemalt ühte nendest saad hea kreemise ja mõnusa paksusega smuuti. Võid smuutile lisada ka lusikatäie chia, kanepi- või linaseemneid. Need mitte ainult ei paksenda, vaid annavad lisaks ka hea doosi häid oomega-rasvhappeid, mis omakorda aitavad toitainetel paremini imenduda.

3. Doseerid pulbreid üle

Erinevate supertoitude ja jahude lisamine mõjutab smuuti toiteväärtust ning vitamiinide ja mineraalide sisaldust. Ole tähelepanelik nende doseerimisel ja loe tähelepanelikult igalt pakendilt, ega sinna ei oleks lisatud kunstlikke magustajaid või muid tundmatuid koostisosasid. Jälgi ka päevast soovitatud kogust ja tunneta oma keha. Kõige lihtsam on kasutada juba valmistehtud segusid, siis ei pea sa pead murdma, mida ja kui palju täpselt oma smuutile lisada.

4. See on liiga magus...

Kindlasti ära lisa suhkrut – mis puudutab smuutisid, võiksid suhkru olemasolu üldse ära unustada. Seda nippi kasutavad ainult kiirtoidukohad, et smuutile hea maitse anda. Smuuti magustamiseks on olemas looduslikke asendusi nagu näiteks mesi, datlid (kivideta) ja agaavisiirup. Kui ostad poest mandli-, riisi-, soja- või kaerapiima, siis vali kindlasti unsweeetened versioon. Vedelikuna kasutame põhiliselt vett… täiesti tavalist kraanivett. Head valikud on veel kookosvesi ja näiteks ka kasemahl.

5. Paned smuutisse liiga palju koostisosi

Kiusatus on alati lisada maksimaalselt kõiki asju ühte smuutisse. See peab kaitsma päikese eest, tegema tugevaks, targemaks, saledamaks ja seitse korda ilusamaks. Seda pole mõtet loota, et üks smuuti parandab kõik vead. Paljud asjad just näiteks rohelistes smuutides ei sobi omavahel kokku ja võivad tekitada puhitusi ning ebameeldivaid gaase. Ei ole mõtet visata blenderisse avokaaodot, banaani, marju, köögivilju, seemneid, pähkleid, idusid, rohelist ja peoga supertoite lootes, et smuutist tuleb imeeliksiir. On kombinatsioone, mis sobivad ja kooslusi, mis ei sobi kohe üldse kokku. Kõige kindlam on kasutada 3-4 põhikoostisosa ja alustada lihtsamate smuutiretseptidega. Less is more!

6. Lisad liiga palju jääd

Jää üleküllus võib smuuti maitse ära rikkuda, tehes selle vesiseks. Liiga vara lisatud jää ei lase headel rasvadel ja toitainetele omavahel seguneda. Lisa jää alati kõige lõpus, kui kõik on juba ühtlaseks massiks mikserdatud, nii on sul ka parem ülevaade palju veel vedelikku vaja lisada on. Üks hea idee on jääkuubikute restis külmutada hoopiski järelejäänud mandlipiima või värskelt pressitud mahla.

7. Liiga lahja ja vesine

Lisades alguses korraga kogu vedeliku, võib tulemuseks olla üks ebaõnnestunud smuuti ehk lahja lurr. Selle vältimiseks lisa alguses pool planeeritavast vedelikust, blenderda 30 sekundit ja vastavalt vajadusele saad lisada teise osa vedelikust. Nii on sul suurem kontroll maitse ja tekstuuri üle. Loomulikult võid lisada alati juurde peotäie marju, pool banaani ja mõned viilud puuvilju, kui vedelikuga liiale läksid, aga siis võivad jällegi maitsed tasakaalust ära minna. Jälgi, et koostisosad oleksid veega kaetud, tavaliselt on see piisav kogus vedelikku. Roheliste smuutide puhul see reegel aga ei kehti, sest lehed on kohevad ja võtavad alguses suure osa ruumist enda alla.

8. Väldi tooreste puuviljade kasutamist

Sa ei söö ju tooreid puuvilju, seega ära kasuta neid ka smuutides. Banaan, mis on alles roheline, ei anna välja sellist maitset ja tekstuuri, et teha sellest head smuutit. Kõige lihtsam on veenduda, et puuvili on juba ostes valmis või lasta sellel kodus järelvalmida. Iga vili maitseb kõige paremini siis, kui ta on täiesti küps (jälgi eriti banaanide ja ka avokaadode puhul). Osades supermarketites on eraldi saadavad ka küpsed (ripe) avokaadod, eelista võimalusel neid.

Kasulik nõuanne! Järelvalmimiseks on avokaadosid soovitatav hoida toatemperatuuril banaaniga koos ühes paberkotis.

9. Oled retseptis liiga kinni

Alguses on hea turvalisuse mõttes läbi teha mõned retseptid, et aru saada, millised maitsed omavahel sobivad. Kui esimesed sammud on tehtud, siis seda vabamalt võib ka ise hakata erinevaid maitseid kombineerima.

Allikas: smuutid.ee