Eksperdid väidavad, et eespool mainitud omadustega filtrid ja äpid on saanud vältimatuks osaks sotsiaalmeediast. Ent nende mõju kasutajale võib olla pikaajalisem kui kiire klõps.

Eelmisel aastal katsetas Instagram uute filtritega (Holy Natural, Top Model Look, Perfect Face jt), mis jätsid mulje, nagu oleks kasutaja läbinud ninalõikuse, tõstnud põsesarnu, saanud uued kulmud, täidlasemad huuled ning virsikpehme naha. Loomulikult nautisid need kõik suurt edu.

Olgugi et tulemus võib näida silmanähtavalt võlts, arvavad psühholoogid, et see võib hakata mõjutama inimese minapilti. Dr Max Malik Briti esteetilise meditsiini kolledžist tunnistab, et on mures noorte naiste seas leviva täidlaste huulte ja kõrgete põsesarnade trendi pärast: “Soov jäljendada filtriga selfie’t päriselus on kuum teema.” Muret tekitab see seetõttu, et filtritel pole vanusepiirangut – nendega saavad katsetada ka noored, kelle jaoks võib filtri-minast kujuneda uus iluideaal, mis tõukab ebarealistlike ootuste ja sealt edasi ebavajalike kosmeetiliste protse­duuride poole. “Kuna 13aastane tüdruk pole veel täielikult välja kujunenud, võivad “täiuslikkust” kuvavad filtrid hakata mängima tema enesepildi ja -kindlusega.”

Bathi ülikooli psühholoogialektor Melissa Atkinson nendib, et isegi kui filtri nimes sisaldub sõna “plastic”, loob see idealiseeritud kuvandi ilust, milleni küündimine muutub justkui omaette eesmärgiks. “Nii meediast saadud ilustandardid kui ka enese alateadlik võrdlemine teistega mängivad olulist rolli filtrite võidukäigus ja neist sõltuvusse sattumises. Olgugi et levinud iluideaalid võivad olla utoopilised, kogeme siiski tungi neile natukenegi vastata. Kui näofilter aitab seda saavutada, tunneme rahulolu.”

Teisisõnu: kui saad pidevaid komplimente oma filtreeritud välimuse eest, võid ühel hetkel avastada, et sellest on saanud sinu kuvandi oluline osa, milleta on raske ennast näidata. “See on nagu meigigagi – paljud meist ei lahku kodust jumestuseta, sest see on osa identiteedist, mida väljapoole peegeldame.”

Ingrid Vachtel ütleb, et enamik meist täiustab end meigi, värvitud juuste ja kallite kreemidega, et parem välja näha. Kuid kahjuks on ka neid, kes langevad püüdmatute standardite ohvriks. “Uuringud näitavad, et sotsiaalmeediat kasutavate noorte seas esineb rohkem psüühikahäireid (depressioon, söömishäired). Ühe uuringu kohaselt võrdleb lausa 80% keskkooliealistest tüdrukutest enda keha modellide omaga ning 70% usub, et neisse suhtutaks paremini, kui nad sarnaneksid meedias nähtud ideaalidega. Surve on suur ja noored haavatavamad, kuna nende minapilt on muutlik ja isiksus alles küpsemas. Rolli mängib ka iluprotseduuride suurenenud kättesaadavus. Kui ilukliinikutel on ranged piirangud, kõrgem hind ja tagatud kvaliteet, siis kahjuks leiab netist ka odavamaid variante, millega võidakse enesele pöördumatut kahju teha.”

Kuigi silendavad-salendavad filtrid-äpid pole kuhugi kadunud, otsustas Instagram pärast ohtrat negatiivset tagasisidet eemaldada oma valikust mõned tõsist kirurgilist sekkumist imiteerivad filtrid, nagu Plastics ja Fix Me, millest viimane läks lausa nii kaugele, et tekitas selfie’le iluopi-eelsed markerijooned.