Foto: Tiit Blaat
Mida ja kui palju ikkagi peaks sööma, et kaalust alla võtta? See on küsimus, mida Eesti inimesed siinsele populaarseimale toitumisnõustajale kõige rohkem esitavad. Uurisime selle küsimuse, vastuse ja vastaja kohta põhjalikumalt.

Erik Orgu on toitumisnõustajana tegutsenud juba üle kümne aasta – huvi selle valdkonna vastu tekkis tal juba väga varases eas. See viis ka elu Londonisse, kus ta töötas kokana ja tegi kõvasti trenni. Samas tundis Orgu, et kokandus pole tema jaoks siiski päris õige ala.

„Ühel hommikul ärkasin teadmisega, et tahan hoopis treeneriks saada. Mõlgutasin parajasti tänaval jalutades seda mõtet, kui möödusin jõusaalist. Astusin sisse ja küsisin sealselt treenerilt, mida peaksin tegema, et ise treeneriks saada. Londonis võis treeneriks õppima minna igaüks. Minu jaoks oli suureks motivatsiooniks tunni­palk – olin siiani saanud selles suuruses päevapalka! Mõni päev hiljem viibisin juba kolledžis vestlusel.”

Aastasel intensiivkursusel omandas Erik toitumisnõustaja ja treeneri kolmanda taseme kvalifikatsiooni. Aastaid hiljem Eestisse naastes kutsuti ta peagi telesaatesse, mis tõi tuntuse ja palju tööd. Nüüdseks on Orgu hinnatud toitumisnõustaja ja personaaltreener. Mõni kuu tagasi ilmus tal menukas raamat ja maailmas ainulaadne, koos kliendiga muutuv virtuaalne toitumisprogramm (vt erikorgu.ee).
Tänapäeval leidub lähenemisi tervislikule toitumisele palju. See, mida Erik praktiseerib, baseerub täielikult teadusel. „Toiduainete kogused on kooskõlas valemitega. See, millel mu programm põhineb, et ole salastatud, see on teadus.” Toitumiskavasid koostades kasutab ta oma kulinaariateadmisi. „Paljud ei ole kursis, et tšillil ja šokolaadil on inimaju jaoks sarnane efekt, mistõttu ongi mu toidud päris vürtsikad. Oluline on, et inimesed saaksid oma n-ö maitselaksud siiski kusagilt kätte,” ütleb Erik.

Hea maitse ja tervise nimel

Kõik retseptid, mida Orgu oma koostatud toitumiskavades pakub, on ta ise mitu korda läbi proovinud ja klientidele parimaks võimalikuks timminud. „Nii palju kui on inimesi, on ka maitseid. Koostan retseptid ise, kuid mõnikord annavad nendeks inspiratsiooni kliendid. Paljud on ka vanad head lemmikud, mida olen lihtsalt veidi muutnud.”

Iseenesestmõistetavalt pöörab Erik tervislikule eluviisile suurt tähelepanu. Kuna tema töönädalad on keskmiselt 60tunnised, näeb ta seda ainuvõimaliku variandina. „Seni, kuni toitun ja treenin läbimõeldult, jätkub mul ka energiat ning muudmoodi ei saakski. Toit on minu jaoks kvaliteetkütus, treening kehahooldus.”

Palju on räägitud sellest, kas tervisliku eluviisi tähtsaim osa on trenn või toitumine. „Kui peaksin valima, siis kindlasti toitumine,” vastab Orgu. „Vabatahtlikult ma siiski trenni ära ei jätaks. Paljud minu ülekaalulised kliendid on kilosid kaotanud just toitumist muutes, sest nad ei ole tahtnud trenni teha. Trenn ei ole miski, mida peab tegema, aga mida võiks teha. Tervislikult aga peab toituma, mitte ei võiks toituda! Kui treenin neli korda nädalas, aga söön kolm korda päevas ja seitse korda nädalas, tuleb juba ainuüksi tegevuste arv niivõrd erinev – proportsioonid on erinevad,” jätkab ta.
„Paljud mu kliendid ei teegi trenni, sest neile lihtsalt ei meeldi. Üks minu klient võttis 27 kilo alla ja seda ilma treeninguta. Nüüd on tal rohkem energiat ja ta mõtleb juba ka trenni peale. Mõni ei teegi sporti seetõttu, et ei leia selleks energiat. Paraku on halva toitumise tulemusel keha energia­tase nii madal, et trennitegemise peale ei jõua isegi mõelda.”

Valmista toit ise

Mida Eriku käest kõige rohkem küsitakse? Nagu arvata võikski: mida siis süüa? „Alustame toorainest, mis peab olema võimalikult naturaalne, vähe töödeldud (kuumutatud õige piirini ühe korra) ja teatud viisil maitsestatud. Kui võtta kartul ja see ära keeta, on okei. Kui aga võtta kartul ja see keeta, praadida ja veel korra praadida, teeb iga samm olukorra organismi jaoks hullemaks.”

Toitumisnõustajale endale meeldib toitu valmistades kõike ise teha. „Nii on mul kõik kontrolli all ja saan ise maitseid kujundada.” Orgu teeb ise näiteks hakkliha ja majoneesi, viimast, muide, sööb kuni liiter nädalas.

Eriku sõnul võiksid kõik inimesed oma toitumisharjumused kriitilise pilguga üle vaadata. Mille vastu kõige rohkem eksitakse? „Juuakse vähe vett, süüakse palju poolfabrikaate, leiba ja saia, lisaks magusat. Kui võtta menüüst sai või leib ära, peaks midagi asemele panema, minu pärast kasvõi kartuli. Inimesed kardavad kartulit rohkem kui saia – täiesti müstika.”

Orgu soovitab asendada ka toiduaineid. „Kui sulle meeldib marineeritud kurk, vali selle asemel värske kurk. Kui sulle meeldib purgiletšo, võta tomat, sibul ja paprika ning valmista see ise.

Suurimad muutused

Kas Eesti inimeste mõttelaadis on viimaste aastate jooksul tervislikke eluviise silmas pidades midagi muutunud? „Suurim muutus on see, et kunagised „tõed” on hakanud oma kehtivust kaotama. Ka mina sain koolist kaasa teadmise, et rasva tuleb vältida ja munakollased on halvad. Inimesed ei karda enam rasvu ja saavad aru, mida teevad kehale süsivesikud. Neid muutusi on hea näha, sest need teevad ka minu töö kergemaks, selgitustööd on vähem ja inimesed ei vaja enam lisaveenmist,” selgitab toitumisnõustaja.

Muutunud on seegi, et Orgu teenusega liituvad pigem väikeses ülekaalus olijad. „Varem tulid suure ülekaaluga inimesed, kuid nüüd soovitakse head vormi saada veel paremaks. Võetakse viis kilo alla ning enese­hinnang ja enesetunne paranevad. Enam ei taheta veini ega rämpstoitu. Selleks et elust rõõmu tunda, ei pea jooma end purju või sööma suhkrut. Tervisliku toitumisega saavutatakse taas hea enesetunne, mille paljud on ära unustanud. See motiveeribki liituma paljusid normaalkaalus inimesi, kes seisavad ristmikul, kus neil on valida – kui pööran vasakule, lähebki vasakule, kui pööran paremale, lähebki paremini. Nad valivad parema enne, kui vajavad põhjalikumat abi ja suunamist. Kümme kilo ja kümme aastat hiljem on ka muutumise protsess kümme korda raskem!”