Jalatsiäris on Paul juba 1993. aastast, kui hakkas maale tooma USA brändi New Balance'i spordijalanõusid ja mida ta teeb siiani. “Istusime samal aastal äripartneritega Münchenis ümber laua ja mõtlesime, et milliseid mudeleid Euroopasse tellida,” meenutab mees. 24 aastat hiljem mõtiskleb ta selle üle, milliseid jalanõusid ise luua. “Peamiselt seetõttu, et müügitööga ei kaasne “oma asja tegemise” tunnet. Eestlane tahab ju ikka oma asja ajada. Esimesed aastad maksime korralikku kooliraha ja suurim väljakutse oli leida õiged tehased, kus toota,” meenutab Paul ja lisab, et kingad toodetakse Kaug-Idas kvaliteettehastes, kus tehakse teiste seas kingi ka Ralph Laurenile, Tommy Hilfigerile ja isegi Jimmi Choole. “Olen pingsalt otsinud ka võimalusi Euroopas toota ja see on kindlasti üks tuleviku eesmärkidest. Praegu on Hiinas aga mugav teha – seal on kõik vajalik koos. Seal on terved linnad, mis on pühendnud just jalatsite tootmisele. Kõrvuti on nahavabrikud, tallatootjad, kõik on ühes pundis. Kvaliteediga on siiani väga vähe probleeme olnud.”

Fun ja värvid kõigile

Lisaks oma asja ajamise tahtele innustas Pauli kingi looma isiklik huvi originaalsete jalanõude vastu. “Sel ajal oli meie kingapoodides domineerivaks tooniks must, sekka värviks mõni pruun paar. Mulle endale meeldivad just värvilised jalanõud – õnneks võeti need väga hästi vastu ja need jõudsid üsna pea müügile ka Kaubamajja ja ABC Kinga kauplustesse. Tänapäeva noored mehed on täiesti erinevad sellest, kui mina olin noor. Mehed veedavad peegli ees kindlasti varasemast rohkem aega, vaadake kas või meeste soenguid. Naised on vastupidi, jälle veidi lihtsamad. Edevad kingad on meeste seas kindlalt nõutud kaup.”

Läbi aastate on meeste seas populaarsed Uncle Pauli sinised ja veinipunased kingad, samuti töötab hästi sinise-valge kombinatsiooniga king. “Lõiked on klassikalised, värvide kombinatsioonid on puhtalt minu looming. Kingad on tehtud põhimõttel, et tald on sportlik ja mugav, pealmine osa aga soliidne. Tahan tuua jalanõudele veidi hullust ja julgeid värve, aga sellega ei saa ka liiale minna.” Materjalidena kasutatakse vaid nahka.

Kuna õige pea hakkasid madalate kingade vastu huvi tundma ka naised, otsustati luua eraldi kollektsioon ka neile.

Kodumaiste disainkingade hinnad küünivad teatavasti mitmesaja euroni. Uncle Pauli kingade hinnad jäävad aga umbes saja euro ringi. “Et kingad ka müüks, peame olema suutelised pakkuma taskukohaseid hindu. See ei ole suur äri, pigem on tegemist hobi ja missiooniga, et need, kes tõepoolest on moest huvitatud, saaksid seda endale ka lubada. Mulle on oluline, et see, mida teen, oleks fun. Väga jube oleks tööd teha ainult raha pärast.”

Lõbus on ka brändi nimesaamislugu. “Mu sõber Kalmer (Kalmer Mäekallas, üks ABC Kinga loojatest – toim) kutsus mind ikka Uncle Paulieks, nagu “Sopranodes”. Olime ajal, mil brändil veel nime ei olnud, Saaremaal jaanipäeva pidamas ja Kalmer soovitaski, et pane Uncle Paul. Igas asjas peab olema huumorit ja nii nimi sündiski. Üks teine inimene soovitas panna nimeks Onu Paul, aga Eestis mind juba kutsutigi nii.”

Koostöö ja tulevik

Kui eestlastest tavatsetakse ikka rääkida, et nad on kadedad ja panevad teineteisele jalga taha, siis Uncle Pauli puhul koges Paul vastupidist: “Disainerid ja brändid nagu Year by Raivo Holm, Oksana Tandit, Pohjanheimo, Monton ja Baltika Group, Reval Denim Guild võtsid mind kohe kampa, kingi kasutati moeetendustes, mind promoti ja aidati. See, et tehakse mõnusat koostööd, on suur asi.”

Kuhu edasi? “Tahaksin jääda klassikaliseks, aga töötada lisaks Oxfordidele välja ka uusi lõikeid. See on kinga puhul väga raske teema ja ei tea, millal see võib õnnestuda. Kindlasti tahaksin katsetada veel värvidega, näiteks rohelisega, mis on üks minu lemmikuid. Tahan säilitada jalanõude sportlikku joont, kontsakinga peale ei lähe,” räägib Paul ja lisab, et tahaks kindlasti ka piiritaguseid turge katsetada. Ta on kindel, et Eesti disain on maailma jõudmist väärt.

Allikas: Laupäevaleht LP
Fotod: Uncle Paul