Foto: Vida Press
Kuigi pH-tasakaal on miski, mille enamik meist on unustanud kooliaegsesse keemalaborisse, on see nüüd tagasi. Selgub, et väga heal põhjusel. Viimastel aastatel on üha enam saanud tähelepanu vananemisvastane aluseline toitumine. Seda jumaldavad staarid Elle MacPhersonist Victoria Beckhamini. Selle põhjuseks on terve hulk tervise-, keha-ja ilualaseid kasutegurid, mis väidetavalt taolise toitumisstiiliga kaasnevad.

Kuigi kaalulangus ja üldise tervise märkimisväärne paranemine on tihti just need faktorid, mis panevad üha uusi inimesi aluselise toitumisega dieeti proovima, leidub keha pH-taseme jälgimises ka palju kasulikke tegureid nahale.

Esiteks, suurenenud kollageeni tootmine (tere, loomulik vananemisvastane ühend!). Lisaks põletiku vähenemine, kuiva naha niiskustaseme tõus ning naha kaitsevõime tugevnemine. Kõik need panevad aluse tervemale ja kaitstumale nahale, mis on vastupidavam juba varastele vananemise märkidele.

Tundub põnev? Loe edasi ja saa teada, missugused vananemisvastased kasutegurid on aluselise toitumisega dieedil.

Kust see tuleb?

Kuigi kogu dieedi olemus hakkas kulutulena levima aastal 2014, pole aluseline dieet tegelikult nii uus. Selle juured peituvad iidsete hindude juures. Samal ajal eraldas Hay Dieet (saanud nime füüsik William Hay järgi) toidud kahte kategooriasse: aluseline ja happeline. See dieedistiil suunaski inimesi eelistama enam aluselisi toiduaineid happelistele. Ka 80ndatel levis dieedi üks versioone laialdaselt. Sel ajal kutsuti seda toitude kombineerimise dieediks.

Modernse maailma uuenduslikkus täiustab aga homöopaatiat selle dieedi idee taga. Täna on aluselise dieedi spetsialistideks Natasha Corrett ja Vicki Edgson, gurmeekokk ja toitumisekspert, kes pakuvad uusi retsepte ja lähenemisi.

Lühidalt öeldes tähendab aluseline dieet sellist toitumisviisi, mis aitab tasakaalustada sinu keha loomulikku pH-taset. See toimub läbi happeliste toitude tarbimise vähendamise – töödeldud toidud ja valmistoidud, punane liha, alkohol, kohv ning rohkem aluseliste toitude söömise. Viimaste hulka kuuluvad värsked rohelised salatid, porgandid, avokaado, peet ja kinoa.

See kõik toetub ideele, et pärast seedimisprotsessi muutuvad toidud uueks aineks, millele teadlased viitavad kui „saarele“. Pärast seda imenduvad ained vereringesse. Mõned toidud eraldavad ka siis happelisi aineid, mõned aluselisi. Kuigi keha loomulikud protsessid püüavad selle loomulikku pH-taset alati veidi aluselisena hoida, tasemel 7,4 (tervislikuks tasemeks ongi 7,35 kuni 7,45), soovitavad aluselise toitumise järgijad juba süüagi toite, mida kehal on kergem töödelda ja mis on rohkem aluselised, sest see muudab pH-tasakaalu hoidmise palju kiiremaks ja lihtsamaks.

„Ülihappeline keha on vastuvõtlikum haigustele, unehäiretele ja unetusele, nahaprobleemidele, tujukusele ja stressile,“ ütlevad Corrett ja Edgson oma raamatus „Honestly Healthy“.

„Võta oma kehalt ära stress seedida ja töödelda suures koguses toiduaineid nagu suhkur, gluteen, lehmapiim ja liha – keha muutub automaatselt vähem happelisemaks. Selle tulemusena jõuabki see enam aluselisele tasemele.“

Kuigi paljud aluselise dieedi toitumiskavad soovitavad hakata taimetoitlaseks, peitub tõeline võti aga 70:30 tasakaalus aluseliste ja happeliste toitude vahel. See, kuidas selle tasakaalu saavutad, on täielikult sinu teha.

Mis on selle vananemisvastane mõju?

Mitmed nahamured, näiteks põletikuline nahk, ülikuivus, ekseemid ja psoriaas võivad tegelikult saada alguse kahjulike toksiinide kõrge taseme tõttu seedekulglas ja seedesüsteemis. Kui eemaldad oma menüüst stressitekitavad happelised toidud, ütlevad aluselise dieedi eksperdid, et suure tõenäosusega lahendadki otse oma probleemide alust. Kehas vähenevad põletikulised protsessid ja tugevneb ka naha kaitsevõime.

„Kui sinu dieedis on rohkelt happelisi toiduaineid, siis need hävitavad ka kaitsvad kasutegurid, mida pakuvad näiteks üliolulised oomega rasvhapped. Tulemuseks põletikud, kõrge kolesteroolitase ja kahjustunud, ärritunud nahk,“ kirjutavad Corrett ja Edgson. „Aluselist toitumist järgides kaitsed nahka ja kindlustad, et see imeline kaitsekiht püsib terve ja särav.“

Miranda Kerri kosmeetik Ildi Pekar nõustub: „Nii rasusel kui kuival nahal on üks ühine põhjustaja – naha pH-tase ei ole paigas. Kui järgid aluselise toitumise põhimõtteid ning kasutad oma nahale õigeid hooldusvahendeid, annad oma nahale vajalikke toitaineid, mis omakorda hoiavad seda ka tasakaalus.“

Kui tugevam, tervislikum, säravam ja siledam nahk ei ole sinu jaoks aga piisav põhjendus, jõuavad aluselise dieedi kasutegurid ka sinu juustesse ja küüntesse. Juuksejuured ja küünenahad saavad piisavalt toidetud mineraalide ja vitamiinidega. Samuti tõuseb sinu energiatase, tuju ja üleüldine tervise heaolu ning immuunsussüsteem.

Kes seda järgivad?

Victoria Beckham ei väsi kordamast, kui väga jumaldab ta Corretti ja Edgsoni esimest retseptiraamatut „Honestly Healthy“. Elle MacPherson aga lõi kõik oma WelleCo The Super Elixir ilu-toidulisandid aluselise ja happelise toitumise tasakaalu järgides.

Jennifer Aniston, Gwyneth Paltrow ja Kate Hudson on kõik sõnanud, et on aluselise toitumise tulihingelised fännid. Samuti Kirsten Dunst, Alicia Silverstone ja Gisele Bündchen, kelle abikaasa, Ameerika jalgpallur Tom Brady on samuti öelnud, et 80 % tema toidust on aluseline.

Aluseline dieet: kuidas alustada?

Kõigepealt tee selgeks, missugused on aluselised ja missugused happelised toidud. Ei, see pole alati ilmselge. Näiteks laimid ja sidrunid tunduvad esmajoones happelised, kuid tegelikult on need seedides aluselised. Vastupidine toime on enamikel piimatoodetel ja lihal. Parim viis aru saada, mis toidud kuhu gruppi kuuluvad, on leida aluseliste toiduainete tabel. Selline, mis on loodud usaldusväärse allika poolt ja mida vastavalt värskeimatele uuringutele pidevalt täiendatakse, on parim.

Kui tead, missuguseid toite eelistada, alusta väikeste muudatustega. Näiteks joo hommikusöögiks aluselistest toiduainetest smuutit, lõunasöögiks kiire võileiva asemel rohkete vitamiinide ja mineraalidega salatit. Kui lisad aluselisi toiduaineid oma menüüsse järk-järgult, saad hakata jälgima muutusi ja oma keha arengut. Lõppude lõpuks on tegemist elustiilimuutuse, mitte paarinädalase dieediga.

Iganädalane toidukordade planeerimine tuleb aluselise dieedi ekspertide sõnul vägagi kasuks. Oma uues raamatus „Honestly Healthy in a Hurry“, rõhutab Corrett „ettevalmistuse pühapäevi“. Nii on nädala jooksul toidukordade valmistamine kiire, lihtne ja murevaba. Saad samuti planeerida lõunaid, mida tööle kaasa võtta, et vältida „libastumist“.

Ära aga ole enda vastu liiga karm, kui „libastud“! Edgson kirjutab nende järgmises raamatus „Honestly Healthy For Life“: „Luba endale ka preemiaid. See on hea eksperiment. Sa näed, kuidas mingid toiduained sulle mõjuvad. Aluseline toitumine ei ole kiire kaalulangetamise viis, see on elustiil ja nii see peakski olema. Just nagu elugi, on ka see toitumisviis kohanemisvõimeline ja paindlik.“

Allikas: Byrdie