MorgueFile
Tänapäeval pole armumaagia aktuaalsust kaotanud, kirjutab Marju Kõivupuu raamatus „Eestlase eluring“. Aeg on küll inimpõlvi edasi läinud, kommunikatsioonivahendid ja -viisid muutunud, kuid lahendamist vajavad suhteprobleemid ja nende lahendamise viisid näivad olevat jäänud ajatuks.

Siinne peatükk raamatus kannab pealkirja „Kuidas mehele saada ja pruuti leida“.

Matthias Johann Eiseni raamatukeses „Kuidas ruttu mehele saada ja pea pruuti leida” on kirjeldatud erinevaid kombeid ja taigasid, mida meie esiemad on praktiseerinud laste sünnihetkest saati ikka selleks, et nende lapsi ei tabaks vallalise põli; ning samuti neid, mida mehelemineku- või naisevõtuikka jõudnud noored on omal käel ette võtnud, et leida endale südamele armas ja kõigiti meeldiv elukaaslane. Ülevaate eestlaste armastusest ja armumaagiast Eesti Rahvaluule Arhiivi kogutud ainese põhjal publitseeris 2015. aastal Reet Hiiemäe.

Kui on poisslaps, haiglast toote kodu, naiste riiet midagi ümber panna. Kui on tütarlaps, siis peab poisi ese ümber olema. Siis on, et naised teda austavad ja seltskond austab, ja kui tüdruk, siis mehed ei tee liiga, peavad lugu (RKM II 308, 85/6 (31) Tüdarlapsele võeti esimeseks mähkmeks meeste hame ehk püksid. Sellega arvati täiskasvand neiule ruttu peigmees tulevad. Poisslapsele oli aga esimene mähi undruk, körtsik, sõuke, pallapoolik või naisterahva hame, siis ei põlgand neiud teda (E 8480 (109)

Kui püüda armastuse ja armumaagiaga seonduvat üldistavalt kokku võtta, siis tulevase ennustamiseks ning mitmesuguste maagiliste toimingute sooritamiseks sobis iseäranis hästi rituaalne pühadeaeg – jaanipäev ja jõulud –, kuid samuti jälgiti maagiliste tegevuste jaoks sobivaid kuufaase ja nädalapäevi. Tähele pandi ka ümbritsevat loodust ja püüti looduse märkide põhjal ennustada abieluõnne.

Kui pihla’ marju täüs om, sis saa palju vannu tütriga mehele (RKM II 208, 417 (29) Jaanipäeva õhtul, kui jaanitulele lähed, võta kodust saunaviht ühes ja viska see üle parema õla rukkisse. Teisel päeval mine otsi see viht ülesse ja loe vihas oksad ära, kui on paarisarv, siis saad lapseta mehele, kui paaritu, siis lapsega (RKM II 49, 153 (25) Urvaste khk (1955)).

Jaanipäeva laupäeval kui siis minna kolme haruga teepääle ja punu pärg üheksa sugustest lilledest. Õhtul magama minnes pane see pärg pähe, kes selle võtab ära see on peigmees (või jälle pruut) (ERA II 156, 511 (35) Hargla khk (1937)).
Armastust võita.
Jaanilaupäiv õdagu päivamineku silmapilgul korjatagu 13 meelespää (äraunustamise) lille. Enne seda toimikut ei tohi süüa kogu päev. Kuivatatagu neid vilus ja hõõrutagu pulbriks. Seda pulbrit tuleb kanda nartsu sisse köidetult südame kohal ihu peal 13 päeva ja 13 ööd. Kui tahetakse kellegi armastust võita, siis katsutagu milgil kombel seda pulbrit sellele inimesele toidu või joogi sees sisse anda. Ja see inimene hakkab seda inimest tõeliselt armastama, kes seda pulbrit on oma ihu ligi kandnud (ERA II 156, 223 (22) Räpina khk (1937)).
Vana-aasta õhtul noored tüdrukud ajasid käed nii kaugele laiali kui veel ulatusid ja püüdsid siis aiateibaid sülle haarata. Pärast loeti aiateibad ära ja kui oli paaris arv, siis pidi saama sel aastal mehele. Paaritu arvu puhul aga pidi ka veel sel aastal olema üksik (RKM II 53, 160 (3b) Ka toodi vana-aasta õhtul sületäis peeneks lõhutud puid tuppa ja loeti ära. Kui puid oli paarisarv, siis sai neiust ja noormehest, kellele puud olid määratud, paar, kui oli paaritu arv, siis ei saanud (E 75456 Kell 12 üüse tuu’ kolm kõrd huupi puid, kui halo’ paarih omma’, saat tol aastal mehele (Kell 12 öösi too kolm kord huupi puid, kui halud paaris on, saad sel aastal mehele) (EKnS 27, 11 (7)

Meeldima hakanud vastassugupoole esindaja tähelepanu ja armastuse võitmiseks oli väga erinevaid viise ja võtteid. Näiteks neiudel oli üks levinumaid vahendeid menstruaalvere ja ihukarvade lisamine toitudesse, mida pakuti ihaldatud noormehele. Loomulikult ei tohtinud too neist seksuaalse ja sigivusmaagilise varjunditega salatoimingutest midagi teada.

Umbes sarnane on ka järgmine komme: päeval punutakse pärg 12 kimbust (iga kimp koosneb omakorda 12 isesugusest lillest). Päikese loojaminekul tuleb ta pähe panna ning kõndida keskööni. Koju tulles asetada pärg seinale ning ütelda 3 korda: „Kes minu oma, tulgu, pangu kroon (pärg) mulle päha.” Öösi ilmuvatki ta ning pandvat krooni magajale neiule pähe (E 77342

Kuidas naisterahva armastust võita.
Kui tahetakse naisterahva armastust võita, siis võetakse üheksast poolpeetud naisterahva hammest, särgist, üheksa lõnga kura käega välja. Siis võetakse veel kura ehk vasaku käega maa seest üheksa takja vart välja. Seotakse need üheksa takja vart selle üheksa naisterahva särkidest võetud lõngadega kimpu, ja viiakse see kimp selle naisterahva pea padja alla, ilma selle naisterahva teadmata. Sellest tunnist peale saab see naisterahvas seda meesterahvast armastama (ERA II 156, 211 (9)

Teine abinõu mehele saamiseks.
Tüdruk läheb laupäev õhtal sauna paneb kaenla auku ükskõik missuguse riidetükki ajab ennast kangesti higile, nii et lapp higist täitsa märjaks saab, ilma et vett sinna juure putuks. Siis kakab, võtab kaenla alt kolm karva ja persest 3 karva need kõik võetakse saunas. Siis loputatakse see higist märjaks saanud lapp vee sees puhtaks, pannakse need 6 teatavast kohast kaksatud karva ka sinna sisse ja sellest veest ehk segust tehakse taigen ja küpsetatakse, kas karask, vatsk ehk lihtsalt leib. Antakse seda soovitavale poisile ehk peiule süüa, ja korratakse järgmisi sõnu mõttes: „Ole sa mu ligi nigu neo karva ja higi.” Ka niisugune abielu olevat tihti õnnetu. Räägivad vanemad inimesed, kes olevat teada saanud, et see ja see olevat niisuguse kunsttükiga maha saanud ja väga halvasti elanud (ERA II 156, 216/7 (18)

Ka tänapäeval pole aktuaalsust kaotanud armumaagia ning tuleviku ennustamine. Veebipõhistes perefoorumites ja tabloidajakirjanduses tõstatatud mured peegeldavad erinevaid probleeme nüüdisühiskonna suhtemustrites ning (noorte) inimeste arusaamu, kuidas, kelle abil või millisel moel suhteprobleeme lahendada. Võime tõdeda, et aeg on küll inimpõlvi edasi läinud, kommunikatsioonivahendid ja -viisid muutunud, kuid lahendamist vajavad suhteprobleemid ja nende lahendamise viisid näivad olevat jäänud ajatuks. Nüüdisaegsest kultuuripildist pole kuhugi kadunud ka ennast nõiaks ja selgeltnägijaks nimetavad inimesed, kelle sõnul pöördutakse nende poole esmajoones just südameasjade ja armumaagiaga seotud küsimustega. Samuti on eestindatud üksjagu selleteemalisi esoteerilisi raamatuid, mis kõik on oma lugejad leidnud.

Aidake palun! Ehk keegi oskab soovitada inimest, kes valdab armumaagiat. Tahaks oma meest armukese küüsist koju tagasi. Kaua lapsed kannatavad. Venemaal pidid need tõelised nõiad olema, aga kuis küll nendeni jõuda (http://naistekas.delfi.ee/foorum/read.php?16,4028787 – 10.02.2015).

Mul on selline mure, et sain tuttavaks ühe poisiga.
Praegu me juba suhtleme MSN-s ka ja ma tean, et tal on Kamerunis luksusautode parandamise töökoda. Ma saatsin talle ka oma pildi ja ta ütles, et ma olen nunnu ja me võiks käima hakata. Aga ta isa nägi minu kirja ja pilti ja võttis Nkomol töökoja ära ja ütles, et enne tagasi ei anna, kui ta abiellub ühe kohalikuga, sest see on perele kasulik.
Ja nüüd Nkomo küsis minult natuke raha, et ta saaks oma isa juurest minu juurde põgeneda ja siin minuga õnnelik olla. Raha pärast ma ei muretse, ma võin suvel kuskil kohvikus tööl olla ja lisaks ka SMS-laenu võtta aga tahaks sellist maagiat, mida sellele pahale isale teha, sest ta võib Nkomo sundida abielluma seal Kamerunis. Nkomo ütles, et sellega on päris kiire. Millise maagi poole pöörduda? (http://naistekas.delfi.ee/foorum/read.php?79,10855571 – 10.02.2015)

Lisaks erinevates jututubades ja foorumites tõstatatud teemadele avaldatakse tabloidlehtedes ja seltskonnaajakirjanduses intervjuusid erinevate selgeltnägijate ja parapsühholoogidega, kes annavad nõu ja avaldavad oma isiklikku arvamust armumaagiaga seotud küsimustes. See omakorda kujundab ja kinnistab nii teemakohast pärimust kui arusaamu ja praktikaid, kuidas probleemidega esiemade tarkustele toetudes toime tulla.

Kui teid palutakse ja hästi makstakse, kas teeksite armumaagiat?
Ma ei tee seda, kuigi ma seda valdan. Miks? Sest armumaagia on vägivaldne. Armastuse puhul pole vaja mingit maagiat. Armastus on tarvis ära teenida, selle nimel tuleb vaeva näha. Ei pea õigeks, kui armuliit sõlmitakse nõiduse või loitsu abil. Ammusest ajast on teada erinevaid võtteid – ihaldatule söödetakse sisse äralõigatud küüsi, karvu. Tehakse trikke menstruaalverega, loetakse loitse.
Maagia abil tekitatud armastusel polevat õnnistust ja karistuski ei laskvat kaua oodata.
Kas läbi armumaagia endale just surmatõbi kaela saadakse, ei oska öelda. Kuid inimene on seotud partneriga, kellele tema hing ei kuulu. Ta ei suuda temast ka vabaneda. Ei ela ise ega lase ka teisel elada. Elust saab põrgu, mitte Eedeni aed!

Alates 20. sajandi algusest võis leida ajalehtedest ka tutvumiskuulutusi, kus poeetilise keele vahendusel otsiti endale sobivat kaaslast. Populaarne väljaanne oli Tallinnas aastatel 1931–1933 kord nädalas ilmuv ajaviiteleht Abieluleht, väljaandjaks A. Jürisson. Nüüdisajal on tutvumiskuulutused kolinud erinevatele veebilehekülgedele kohtinguportaalidesse ja
nutitelefoni rakendustesse, mille vahendusel on võimalik tutvusi luua, kuid tutvumisvõimalusi pakuvad ka kosjakontorid, mis korraldavad vallalistele mõeldud üritusi või kiirkohtinguid.

Marju Kõivupuu „Eestlase eluring“, kirjastus Varrak

http://www.varrak.ee/product/18788/