Külli Trei Benu apteek
“On üsna levinud, et rasvaste ja vürtsikate toitude söömisega võivad tekkida kõrvetised. Pea kõiki meid võib see aeg-ajalt tabada. Kõrvetist tunneb ära kõrvetavast ja kipitavast valust, mis jookseb ülakõhust üles kaelani välja,” kirjeldab Benu Apteegi farmatseut Külli Trei üht levinumat kõhuvaevust.

Suvepidudega käivad ikka kaasas pikad õhtud toidulaua ääres koos liha küpsetamisega. Kui söömisega hoida mõõdukust ja jälgida, mida suhu pistad, siis on kõik hästi. Aga kui juhtutakse söömisega üle pingutama, siis on kõhuhädad kerged tulema. Benu Apteegi farmatseudi Külli Trei sõnul on kõige sagedasemad liigsest söögist tingitud sümptomid näiteks kõhukorratused, iiveldus ja ka kõrvetised.

Üldjuhul saab leida ebamugavale tundele leevendust apteegi käsimüügiravimite seast. “Apteekriga konsulteerides saab kannatajale leida sobiliku ravimi apteegist. Sobivad tooted, mis aitavad vähendada happe tootmist maos on näiteks Gasec, Omep Uno kapslid või Elfimest tabletid. Juba söögitorru jõudnud hapet neutraliseerivad näiteks Maalox närimistabletid või Maalox suukaudne suspensioon,” räägib Külli Trei. Kui aga mure ei kao ja jääb kestma pikemaajaliselt, siis tuleb kindlasti pöörduda perearsti poole ja konsulteerides selgitada välja ravi võimalused, toonitab apteeker.

Selleks, et kõhuvaevused ei tuleks kimbutama, ei tohiks õhtusöök jääda liiga hilja peale. Apteeker toob ühe söömise kuldreeglina välja, et söömise ja magamise vahe peaks oleks vähemalt kolm tundi. Seedimine ise aga võib võtta aega kuni 48 tundi. Seedimise aeg sõltub ka sellest, kui suuri toidukoguseid ja mida on söödud. Samuti sõltub seedimise aeg näiteks soost ja vanusest. Meestel läbib toit seedetrakti kiiremini kui naistel.

Kuna seedimine on pikk protsess, siis on eriti oluline vältida kõhu liigset täissöömist ja teinekord tasuks kaaluda ka toidukordade vahelejätmist, mis aitab soodustada maomahla happesuse tõusu.

10 soovitust, kuidas end kõhuvaevuste eest kaitsta

Apteekri sõnul piisab kõrvetiste ja teiste kõhuhädade vältimiseks tervislikust toitumisest, kehalise koormuse ja lõõgastuse parajast tasakaalust ning kindlasti ka kahjulikest harjumustest loobumisest. Apteeker Külli Trei toob meelespeana välja 10 nõuannet:

1. Kõhunäärme ärrituste vältimiseks on soovitatav hoiduda rasvastest söökidest, pigem süüa tihedamini ja väikseid toidukoguseid.

2. Söö rohkem köögivilju. Soovitav on päevas süüa vähemalt viis peotäit puu- ja köögivilju.
3. Söömist tuleks nautida ja toit hästi läbi närida ning söömiseks aega varuda, et mitte kiirustada.
4. Söögikorda võiks alustada salatiga. Tänu suurele vee- ja kiudainesisaldusele täidavad köögiviljad hästi kõhtu, mis aitab saada üle esmasest näljatundest ja vähendab tõenäosust, et muu toiduga üle pingutatakse.
5. Lihatoitude kõrvale on soovitav juua piisavalt vedelikku, milleks sobib hästi tavaline vesi.
6. Kui põletikuline tunne on aga tekkinud, siis aitab rohke vedeliku tarbimine, mis ei tohiks olla gaasiline limonaad, vaid pigem lahja tee või vesi.
7. Seedimise kergendamiseks võib pärast sööki või söögi ajal manustada apteegi käsimüügist saadavaid seedimist kergendavaid ensüümpreparaate, näiteks Mezym tabletid või Panzynorm kapslid.
8. Seedimisele mõjub igati soodustavalt liikumine, seega tasuks pärast rikkalikku õhtusööki võtta ette üks jalutuskäik värskes õhus
9. Teame kõik alkoholi koormavast mõjust meie maksa talitusele. Tasub kindlasti hoida mõõdukust.
10. Mineraalainetel ja vitamiinidel on oluline roll seedetalituses. Suvel on soovitav manustada võimalikult palju aiasaadusi ja saada sealt kaudu kätte organismile vajalikud vitamiinid, ent toetavateks abivahenditeks on alati ka apteegist kättesaadavad vitamiinipreparaadid, näiteks Livsane multivitamiinid A-Z, Doppelherz Aktiv A-Z depootabletid või Livol Multi tabletid.