Tiina Pappel
Tiina Pappel Isvara Joogakoolist ütleb, et jooga positiivseid mõjusid keskealistele on väga palju: kõigepealt kindlasti parem tervis ja suurem tasakaal kehas ja meeles.

„Jooga abil on paranetud ka päris rasketest haigustest. Sellepärast on see kõigepealt väga võimas vahend, et luua tasakaal ja hoida tervist või tuua see tagasi. Jooga aitab parandada üleüldist elukvaliteeti, saada paremaid tulemusi kõiges, mida teed. Kindlasti paraneb ka uni, mis on ka oluline hea tervise säilitamiseks. Jooga abil saab tõhusalt vähendada stressi ja tõsta enda efektiivsust ja võimekust mis iganes valdkonnas," räägib ta.

Kui joogat väga tõhusalt praktiseerida, võib saavutada sedavõrd suure tundlikkuse, et hakkavad ilmnema nn üleloomulikud võimed (näha, kuulda, tunnetada, telepaatiliselt teada jne). Samas annab jooga vahendid enda emotsioonide ja meele paremaks juhtimiseks, et inimene ei oleks enam igasuguste väliste häirivate mõjude ohver ega kannataja. Jooga abil saavutad sõna otseses ja väga positiivses mõttes kontrolli iseenda (meele) ja oma elu üle.

Kellele on jooga mõeldud?

Jooga on mõeldud absoluutselt kõigile, kes soovivad end mingil moel arendada ükskõik mis valdkonnas. See ei ole lihtsalt mingi füüsiline treening või kummalistes asendites venitamine. Jooga on tohutult laiaulatuslik holistiline (kreeka keeles „terviklik") teadus või süsteem, mis annab tulemusi väga erinevatel tasanditel ja näeb inimest kui keha-meele-vaimu tervikut, kus kõik osad mõjutavad üksteist, olles samas veel ühenduses ja pidevas vastasmõjus ümbritseva keskkonna, teiste inimeste ja laiemalt kogu universumiga.

Kaasneb joogaga vanusepiirang?

Otsest vanusepiirangut siin ei ole. Ka juba päris väikestele lastele saab joogat tutvustada, kuid on tõepoolest ka tehnikaid, mis päris noortele ei sobi, kuna noorte ja värskete olenditena ei vaja nad lihtsalt veel nii intensiivseid keha-meele-vaimu puhastusi näiteks. Ülemist piiri aga ei ole: mida rohkem joogaga tegeleda, seda enam lükkub ka vananemise teema üldse edasi. Joogas on palju võtteid selleks, et pikalt täisväärtuslikku elu ja head tervist nautida.

Kuidas üldse keskeas joogaga alustada?

Keskiga on parim aeg üldse joogaga alustada, kuna selleks ajaks omab inimene tavaliselt juba märkimisväärset elukogemust ja teadmist, et midagi on maailmas veel sellist, mida ei saa silmaga näha ja käega katsuda, kuid mis on ometi üsna oluline ja mõjutab meid tugevalt. Tavaliselt on jõutud ka arusaamani, et ükski väline tegur kestvat õnne ja rahuldust ei too ning inimene hakkab kuidagi loomupäraselt rohkem sissepoole, endasse vaatama, võib-olla ka vastutust võtma oma elu ja tervise eest ja see on suurepärane eeldus joogaga tegelemiseks.

Alustama peaks rahulikult, oma keha kuulates, tähele pannes ja austades, mitte üle pingutama ega ka olema kinni suurtes ootustes. Lühidalt: võtke asja rahulikult ja nautige.

Võib joogaga alustada ka täitsa omapäi või soovitate siiski mõni aeg käia joogaõpetaja juures?

Pigem soovitan õpetaja juures alustada. Kuna tänapäeval on infot väga palju ja paraku suur osa sellest ei ole tõsiseltvõetav ega autentne, siis soovitan leida õpetaja, kes oskab edasi anda seda päris originaalset ja algupärast joogat. Lihtsalt mingi raamatu järgi tehes võib halva õnne korral ka täitsa rappa minna ja saada oodatust hoopis vastupidiseid tulemusi, kuna inimesed on erinevad ja kõik ei sobi kõigile. Oma koolis räägime just seepärast kõik tehnikad ja muud teemad väga põhjalikult lahti: mis need on, milleks mõeldud, milliseid tulemusi toovad, kellele ei sobi jne.

Millised on need võimalikud müüdid või takistused, miks keskealisi joogatajaid on nii vähe?

Üks kummaline müüt on see, et arvatakse, et joogasse tulles peab olema hea painduvus. See on absoluutselt ebaoluline! Joogat tehes aga tõesti painduvus paraneb märgatavalt. Kuigi see pole kaugeltki jooga peamine eesmärk, on see nn paratamatu kõrvalnähtus. Võib-olla on inimestel ka hirm, et ei saa harjutustega hakkama ja siis kõik teised vaatavad ja mida nad küll arvavad. Esiteks, traditsioonilises joogas tehakse praktikat kinniste silmadega, selleks, et keskendumine oleks lihtsam ja parem. Ning joogasse süvenedes muutub tavaliselt hirm ja mure teiste arvamuse pärast olematuks, nagu ka paljud teised negatiivsed ja häirivad emotsioonid.

Tihti mõistetakse joogat valesti. Arvatakse, et see on lihtsalt mingi „pehme" füüsiline treening, mis ei anna suurt tulemust. Tegelikult on see võimas vahend, millega saab kõike saavutada, kui tead, mida soovid ja kuhu püüdled. Peale selle on see suurepärane kingitus iseendale: aeg ja tähelepanu iseendale, iseenda tundma ja armastama õppimine ja mis võiks veel olulisem olla? Sest me saame kedagi teist armastada ainult siis, kui sa ennast armastad, austad, tähele paned ja kuulad.

Käib teie koolis keskealisi joogatundides palju?

Meie koolis on inimesi igas vanuses: noori, keskealisi, vanu, mehi-naisi. Kuna meie loengute ja praktikate programm on väga mitmekesine, põhjalik ja struktureeritud, siis leiab igaüks siit enda jaoks olulise ja vajaliku ja selle, mis kõnetab ja tema jaoks töötab.

Millised on need kodused joogaharjutused, mis peaksid kodusele praktiseerijale olema jõudumööda ja eriti kasulikud?

Neid on tegelikult väga palju. Hatha-joogas on kehapoose ja tehnikaid palju ja erinevatele kehapiirkondadele. Seega oleneb palju sellest, mis kellelgi eesmärgiks on: kas mingi probleem kehas või näiteks keskendumise parandamine või jagusaamine häirivatest emotsioonidest jne.

Head ja jõukohased on näiteks padahastasana, trikonasana, dhanurasana, bhujangasana, paschimottanasana, sarvangasana jpt, samuti ka muidugi mediteerimine ja keskendumistehnikad. Kõike seda ja palju muud, näiteks joogalikke yama'sid ja niyama'sid (universaalsed eetika-moraaliseadused), puhastustehnikaid keha, energia ja meele puhastamiseks, toitumisteemasid ja palju muud inimeseks olemisega seonduvat õpetame Isvara Joogakoolis.