„Setu ühiskond on museaalne matriarhaat, kus kõik on naiste õlul. Laulu, kunsti ja söögikultuuri edendavad ainult naised. Setu mehe au on tema naine, sest tema muudab mehe ehitatud tarekese koduks ja kasvatab üles setu mehe seemnekesest tema lapsed,“ sõnas Piret Kriis-Torm. „Setu meest usaldatakse, sest mees käis koolis ning oskas kirjast aru saada. Naised aga tunnevad mustrikirja, hammõ kirja, vöökirja, liniku otsakirja ning seda ei õpita koolis, vaid seda saadakse ainult kodus emalt ja vanaemalt. Setu mees annab võimaluse sellel kõigel ilusal sündida.“

„Setu rõivastel on väga suur mittemateriaalne ehk eelkõige sotsiaalne väärtus, sest riietusest saab palju informatsiooni,“ märkis Piret Kriis-Torm. „Riided räägivad staatusest, tehtud valikutest ning eesootavatest sündmused. Seto mehe riietusest on samuti aru saada, kas ta on abielus või mitte. Kui mees köidab vöösõlme paremale poole, on ta abielus, aga kui ta jätab selle vasakule, siis ta on vallaline. Vabaabielu ei ole Setomaal kunagi eksisteerinud ning seda ei anna ka riietusega näidata.“

„Sõimusõna „seto“ on täna muutunud uhkuse staatuseks — praegu tahetakse olla setu, käia meie sündmustel ning kanda meie rõivaid. See on praegu popp!“ ütles Piret Kriis-Torm. „Setu kogukonna tähtsaim väärtus on teadmine, mis on hea ja mis on halb ning need on paljude põlvede jooksul kujunenud ja kivistunud väärtused. Setule on oluline, kuidas mõtles või tegi tema isa, vanaisa. Eelmiste põlvede tarkused on meile olulised ning ühte heidetakse ikka setoga, kuigi oleme aastasadu venelaste külje all elanud. Setu mees hindab perekonda ja laste kasvatamist. Setu perekonnas on ema, isa, õed ja vennad, vanaema ja vanaisa ning see on normaalsus. Lasterikkad pered on tänaseni au sees, mitte ainult vanasti, ja kõigi eesmärk on võimaldada lastele õnnelik lapsepõlv.“

Täna kell 11.00-15.00 toimub Tallinna Õpetajate Majas isadepäeva konverents “Mehe au”. Delfi TV vahendab isadepäeva konverentsi ka otsepildis. Vaata SIIT.