Goji-mari. Foto: WIKIPEDIA .
Juba mõni aasta tagasi hakkasid Eestimaal levima jutud imelisest goji-marjast, mis pidi terveid inimesi haiguse eest hoidma ja haigeid ravima. Nooreks ja ilusaks tegevat marjad niikuinii.

Inimeste soov leida tervist turgutav imetaim või -vili on igati loomulik. Ja kui proovijatest osa ka pettub, jääb alati teatud hulk inimesi, kes tõepoolsest abi saavad. Kuid enne uue imeasja enda peal katsetamist tasuks alati uurida, millist toimet taimest-viljast oodata ja millised on varem kasutanute kogemused.

Kaugelt külaline

Goji-marja kohta saab hulgaliselt infot internetist. Nii on teada, et goji-põõsad on Hiina, Mongoolia ja Tiibeti Himaalaja piirkonna päritoluga. Esimesed andmed goji-marjade kasutamisest pärinevad Tiibeti munkadelt umbes VII sajandist. Kuid need põõsad on täiesti kasvatatavad ka meil. Mari sarnaneb välimuselt vägagi meie oma kukerpuu (Berberis vulgaris) marjaga.

Nii nagu heal lapsel, on ka goji-marjal mitu nime, levinumad ehk ladinakeelne Lycium barbarum, ingliskeelne wolfberry ning eestipärased hundimari ja taralõng.

Marjad korjatakse igihaljastelt põõsastelt juba (päikese)kuivanult ning need maitsevad kergelt magusalt, järelmaitse natuke mõrkjas. Igapäevaseks koguseks soovitatakse 20–30 grammi kuivatatud marju ehk siis väike peotäis.

Kuuldavasti kasutavad maailmas mitmed popiidolid, nagu näiteks Madonna, Kate Moss ja Mick Jagger just goji-marju oma noorusliku välimuse säilitamiseks.

Eelkõige antioksüdant

Goji-marja tähelepanuväärseimateks omadusteks peetakse tema kõrget toiteväärtust ja suurt antioksüdantsust (organismis vabade radikaalide tegevuse pärssimist).

Toitumisteadlase professor Earl Mindelli, kes on üks tuntumaid
goji-marjade uurijaid, kinnitusel leidub neis marjades antioksü­dante 20 korda rohkem kui jõhvikates!

Sajas grammis goji-marjades on 112 mg kaltsiumi, 9 mg rauda, 1,132 mg kaaliumi, 2 mg tsinki, 29–148 mg C-vitamiini, 1,3 mg B3-vitamiini ja 50 µg seleeni.

Antioksüdantidest on tähelepanuväärsed karotinoidid, nagu beetakarotiin ja zeaxantiin. Üks zeaxantiini võtmerolle on silma võrkkesta kaitsmine, imendades sinist valgust.

Arvatakse, et regulaarne zea­xan­tiini sisaldava toidu tarbimine vähendab vanusega seotud nägemise vähenemist ja pimenemist (vanusest tingitud kollatähni taand­arenemine ja glaukoom).

Nüüdseks on goji-marjadel leitud järgmisi häid omadusi: need kaitsevad maksa, parandavad silmanägemist ning seksuaalset toimimist ja viljakust, tugevdavad immuunsüsteemi, parandavad verevarustust, mõjuvad lahtistavalt, vähendavad kolesteroolisisaldust, edendavad pikaealisust ja vähendavad kortsude teket.

Veel usutakse goji-marjal olevat omadusi, mis võivad aidata nii südame-veresoonkonna haiguste kui ka põletikuliste protsesside puhul.

Kuna goji-mari sisaldab palju aminohappeid ja antioksüdante, siis omistatakse talle koguni vähki tõrjuvaid omadusi.

Kuidas tarvitada

Goji-marju võib süüa nagu iga teist mammu – värskelt, kuivatatult, lisatuna pudrusse, jogurtisse jne. Samuti võib neist teha teed, lastes marjadel kuni 5 minutit tõmmata.

Goji-marjadest saab ka maitsvat mahla.

Kui mari maitseb, on juba see piisav põhjus teda tarvitada. Harilik taralõng on näiteks ka Hansaplanti müüginimistus, kuid meie kliimas kuuldavasti see põõsas suurt saaki ei anna.