Tema ilusate asjade poeke, mis asub Tallinnas Telliskivi Loomelinnakus, pole kunagi mööbliga üle kuhjatud. Ruum on väike ja ega sinna palju mahugi.

Looduslik ja ajalooga värv

Mööbli värskendamisega tegelemise algusaegadel kasutas Kadri vesialusel mööblivärve, mida sai ehituskauplustest osta. Ent nende kasutamine nõudis tegijalt suurt ja aeganõudvat eeltööd. Kõik koju ostetud vanad mööbliesemed tuli selleks, et värvid nakkuks, värvist või lakist puhastada. See tähendas lihvimistöid, mõnikord ka kemikaalide kasutamist.
"Uurisin veidi, mida mujal maailmas selles vallas tehakse, ja leidsin kriidivärvid. Kui varem kulus mul ühe kummuti värvimiseks, isegi kui see oli täiesti terve, nädal. Nüüd saan täiesti terve tooriku puhul hakkama päeva-paariga," on Kadri rahul.

Kriidivärv (ärge ajage segamini tahvlivärviga), mida äri perenaine väga kiidab ning mis nakkub hästi isegi metallpindadele, on toodetud Suurbritannias. Värvi loojaks on disainer Annie Sloan, kes elab Oxfordi linnas ning püsib Inglismaal oma eriala esindajate esikümnes.

Tema loodud värv Chalk Paint on ökovärv, mille komponentideks vesi, kriit ning naturaalsed värvimullad. Värvi retsept on tuletatud traditsiooniliste kaseiin- ja gessovärvide baasil, mis olid XVIII sajandil kasutusel kõikjal Euroopas ning mida kasutati lossides mööbli ning ka seinte katmiseks. Annie Sloan on värvitoonide segamisel ja valikul jäänud truuks kuninglikul mööblil kasutatud värvigammale – kõik tema toonid on inspireeritud paikadest ning rahvuslikust eripärast. Seda võib järeldada ka värvitoonide nimedest, näiteks Florence, Paris Gray, English Yellow jne.

Sel disaineril on veel üks omapära – ta ei müü oma värve ehituskauplustele edasimüümiseks. "Annie Sloan eelistab väikesi ärisid, kus müüjad ise mööblit tuunivad ning oskavad klientidele nõu anda ja suudavad kiirelt reageerida. Et mina saaksin ta värve müüa, pidin vastama tema tingimustele: esitama portfoolio oma tehtud töödest, läbima tema juures kursuse, ning et edaspidi hakkan Eestis koolitama neid, kes soovivad värvimisnõkse õppida. See ei olnud lihtne, kuid värv oli seda vaeva ja kõike muud väärt," on Kadri rahul. "Annie Sloani värvid annavad tegijale meeletu võidu ajas. Lisaks on veel mitu plussi – see värv näeb mööblil välja soojem, on käe all mõnusalt sametine ning ei kahanda samas mööbli väärtust," lisab Kadri. "Ehituspoekettides müüdavate tavavärvidega värvitud mööblit nähes saavad restauraatorid pahaseks, kriidivärviga on hoopis teine lugu."

Vaha annab vana ilme

Chalk Painti värvid on toonitavad. Kui ostate näiteks rohelist, saate valget juurde lisades mitu kena ja pastelset tooni rohelist. Ka uusantiik saaks sel moel märksa säravama ja romantilisema ilme, aga miks mitte ka nõukaaegne mööbel või kaasaegne täispuitmööbel, mis on juba kolletunud ning vajaks värskendust.

Puidupruun kummut, mille me kriidivärvi katsetamiseks valisime, on pärit vanamööbliga kauplevast ärist. Võib arvata, et sinna oli see toodud Rootsist või Belgiast.

Vana kummut uueks

Kummuti põhitooniks valisime Annie Sloani Chalk Painti heleda hallikassinise Louis Blue tooni. Värvi pealekandmiseks valis ta kunstkarvaga pintsli. "Vesialusel värvide jaoks on need parimad, siis pintslikarvad märgudes ei pulstu," märgib ta. "Õnaruste ja nikerduste värvimiseks võiks olla käepärast terava otsaga pintsel."
Vana kummut uueks

Annie Sloan annab oma kodulehel iga värvi juurde soovituse, millise teise tooniga võiks valitud värvi kokku sobitada. Värvitoone võib muidugi ka ise kokku sättida – meie kummutile passisid naabriks kõige paremini helehall Paris Grey ja punastest Primer Red. Just nendega otsustas Kadri anda mööblitükile ajaloolisemat ilmet ning toonis sahtli servi kihilisemaks, lisades sinna punast ja veidi valget värvi. "Soovitan seda teha, sest nii jääb mulje, nagu oleks kummutit kunagi varem värvitud ehk pealmise värvitooni alt on kumamas rohkem värvikihte," lausub Kadri.

Vana kummut uueks

Lauaplaati töötles Kadri kergelt liivapaberiga, sest lakk oli ebaühtlaselt kulunud. Olgugi et värv nakkub igale pinnale, tuleks lahtised ja kooruvad värvi- või lakitükid siiski eemaldada. Esmalt kattis ta lihvitud plaadile ja ülejäänud kummutikorpusele naturaalse pintsliga läbipaistva vaha.
Seejärel segas kokku pruuni ja läbipaistva vaha ning kandis sahtlikaunistustele ja kohtadesse, kuhu ka loomupäraselt võiks mustus koguneda. "Sellise vahaseguga saab kummutile tekitada saja-aastase mustuse mulje, mis mujal maailmas on sisustajate hulgas moes olnud juba mõnda aega," selgitab Kadri. "Algul tegin minagi vaid pruuni vahaga otse värvile, kuid see kivistus väga kiiresti ja imbus värvi sisse. Nii on seda väga raske maha pühkida kohtadest, kuhu seda pruuni vaha ei soovi. Tulemus oli ehmatav – porine välimus.

Vana kummut uueks

Selleks et vanutamise üle säiliks kontroll ning „mustus“ asuks vaid õigetes kohtades, tulekski enne pruuni vahaga töötlemist kanda otse värvile üks läbipaistva vaha kiht ̶ siis on mööbli pind libedam, poorid kinni ning pruuni vaha lihtsam soovitud kohtadest maha pühkida."

Pehme pintsliga mööblile kantud õhuke vahakiht kaitseb värvi. "Kui vaha ei kasutata, on see looduslik värv poorne ning imab endasse kõik pritsmed ja moosiplekid. See värv ei ole ise vastupidav olukorras, kus mööbli pinnale võib vedelikke või toidujääke sattuda," õpetab Kadri.
Samas soovitab Annie Sloan Chalk Paintiga värvitud õuemööbli jätta vahatamata ning lakkimata – päikeses ja vihmas tekib loomulik paatina, ehk vanutus ning mööbel näebki vana ja autentne välja.

Vana kummut uueks

Kui õhuke kiht vaha on kergelt ringjate liigutustega peale kantud, tuleb see pehme lapiga küllalt kiiresti maha pühkida. Viimane viimistlus tasub teha vana villase labakindaga, siis on kummuti pind käele mõnus katsuda. Valmis kummutit võib koristamispäevadel soovi korral ka niiske lapiga puhastada.
Vana kummut uueks

Veidi elevust, õhinat ja värvimisrõõmu, ning mööbligurmaane rõõmustav tulemus ongi käes!
Vana kummut uueks