Ära reisi liiga vana autoga

Päevinäinud sõidukiga ei ole mõtet pikka teekonda ette võtta. Auto peab olema kindlalt korras – paljugi, mis võib juhtuda. Eriti kui liigelda mägedes, mis on meile harjumatu.

Paljud panustavad praegu autot vahetades viis-kuus aastat vanadele pruugitud sõidukitele, mida suuremad autosalongid ka hoogsalt müüvad.

Inimene, kes puhkust ja pikka sõitu sellise sõiduriistaga kavandab, arvab, et tegi hea tehingu. Tegelikkuses on niisuguse auto eelseisvaks puhkusereisiks soetamine ohtlik, kinnitas tuttav automehaanik. Müügimees ei pruugi rääkida ostetava auto kõikidest hädadest, sest teda huvitab müük ning endale hea palga kindlustamine. Sellised sõidukid on tulnud pankadelt tagasi ja sõitnud mitte just kõige parema kvaliteediga kodustel teedel.

Kui ikkagi panustatakse reisiks 5–6 aastat vanale autole, kas saab end kindlustada pikemaks matkaks võimalike ootamatuste vastu?

Iizi kindlustuse avalike suhte juht Irmeli Karja tunnistas, et sõltuvalt sihtkohast tasub mõelda rohelisele kaardile. See on kehtivat liikluskindlustust tõendav dokument välismaal ja suisa kohustuslik reisimisel väljaspool Euroopa Liitu.

Näiteks endistesse Jugoslaavia riikidesse sõites peab roheline kaart igal juhul kaasas olema, samuti Rumeeniasse, Türki, Ukrainasse või Venemaale sõidul.

“Soovituslik on sõlmida kaskokindlustus,” räägib Irmeli Karja. “See hüvitab kõik levinumad kahjud, mis autoga võivad juhtuda, hoolimata süüdlasest või õnnetuse toimumise kohast. Seega aitab kaskokindlustus maandada kliendi enda riske. Kes ei muretse reisil rikki läinud auto pärast ja tahab oma reisi jätkata, võib panustada ka kasutuskatkestuse paketile. Tegu on asendusautoga.”

Hätta ei jäta pikemal reisil ka rahvusvaheline autoabi. Kui kodust tuhandete kilomeetrite kaugusel peaks mootor ootamatult tõrkuma hakkama või juhtub midagi silla või käigukastiga, on välismaal remonditöökojas parandamine kallis lõbu.

Tehnilise rikke vastu Irmeli Karja sõnul kindlustada ei saa. Ikkagi tasub mõelda rahvusvahelisele autoabipaketile. “See nõuab küll lisakulu, aga endal on kergem tunne, kui oled riskid maandanud. Koonerdada selle nimel ei tasu. Hilisem remont – või hullem veel, pukseerimisteenus - võib äärmiselt kulukaks osutuda,” manitseb Karja.

Irmeli Karja arvates uue ja hästi kindlustatud vana autoga reisimise vahel liiga teravat vastuolu siiski pole. Maailmas on näiteid, kus salongist veereb välja tuttuus Ferrari ja keegi sõidab selle kiirtee esimestel kilomeetritel esimeses kurvis mahakandmisele. Jääb vaid loota, et ostja tegi superkasko ja see kehtis.

Automüüjad soovitavad muidugi uut tehasekonveierilt tulnud tuttuut sõidukit, sest see on kindlam ja garantiidki peal. Kui raha jääb ka pikemaks reisiks, on see kindel investeering.

Autoga reisides ei tasu unustada reisitõrkekindlustust. Paar päeva enne oodatud ja kavandatud sõitu võib tervis jukerdama hakata. Hotellid on broneeritud ja nende eest makstud. Ootamatu haigestumine läheb tõrke alla ja kindlustusest on lootus hiljem raha tagasi saada.

Hoolda auto reisikorda

Enne mis tahes reisile asumist tasub panustada raha autohooldusele, kontrollida jahutusvedelikku ja akut, üle vaadata varurehvi olukord, tunda huvi, et tungraud ja puksiirköis oleksid pagasiruumis. Teel olles tasuks vältida kütuse ostmisel kahtlasi tanklaid, sest iial ei või kindel olla, mida seal müüakse ja kuidas see kokkuvõttes autole mõjub.

Kesk- ja Ida-Euroopa riikides, ka Horvaatias ja Sloveenias ning Prantsusmaal on kiirteed tasulised. Sõitmise eest peab teatud vahemaa tagant maksma. Kui teele jääb pikki tunneleid ja üle orgude viivaid sildu, on tasu mõistagi kõrgem. Maksta saab nii sularahas kui ka kaardiga.

Aktsepteeritakse eurosid, ent tagasi antakse kohalikus valuutas. Mõnes riigis tuleb kohe pärast piiriületust soetada veel kiirteel sõitmiseks eraldi kleebis ning seepanna tuuleklaasil nähtavale kohale. Kokkuhoid selle arvelt pole hiljem politseile vabandus ning toob kaasa soolase trahvi.

Ööbi lubatud kohas

Pole mõtet ka 24 tundi ööpäevas järjepanu sõita, isegi vahetusmeestega. Ööbimiseks tuleks kasutada teede ääres asuvaid motelle või külalistemaju. Kui esimeses ettejuhtuvas kohas kohti pole, siis järgmises võib õnn naeratada.

Kindlasti ei soovita suureltmagistraalilt mahakeerates esimese metsatuka all või järve ääreshakata telki üles panema.Enne tasub uurida, kas pole tegu eramaaga, jaluba küsida.

Reisil olgu kaasas hea atlas. Mida värskem väljaanne, seda parem. Automatkal tuleb kaardiga olla sinasõber. Tark tegu on igaks päevaks teekond ette kavandada, sest roolis näpuga kaardilt jälge ajades võib mõnestki teeotsast või mahasõidust mööda põrutada.

Valikuvõimalusi turvaliseks autoga reisimiseks on küllaga. Igaüks leiab endale kindlasti taskukohase marsruudi. Kogu reisi maksumuse juures tuleb siiski meeles pidada, et koonerdamine millegi arvelt pole kokkuhoid. Nael kummi!