Näitusesari annab üheaegselt ülevaate Eesti tavadest inspireeritud käsitöö ja disaini hetkeseisust ning rahvusliku ehtekunsti arengust ja taassünnist.

Näitus koosneb kolmest osast: Keiu Kullese ehtenäitus, tekstiilikunstnike ühisnäitus ning Christi Küti vaibanäitus (oli avatud kuni 18.12.2011).

Keiu Kullese rahvapärased kullast ja hõbedast filigraansed ehted annavad nii emotsinaalset kui maagilist tuge igale vaatajale. Põhjus, miks kunstnik kihelkondlikke ehteid tegema hakkas, oli väga proosaline – ajal kui inimesed ajasid näpuga järge, et rahvarõivad ja jalanõud oleksid õiges stiilis, olid ehted jäänud täiesti vaeslapse rolli.

Ulve Kangro peen setu pits, Kristi Jõeste etnograafiast inspireeritud kindad, Evar Riitsaare ja Kauksi Ülle pakutrüki tehnikas ikoonilinad – kõik see on ornamentika kasutamise järjepidevus Eesti traditsioonis. Samal väljapanekul on ka vanade tapeetide käsitrükis rekonstruktsioonid ning setu ornamendist inspireeritud tapeedid.

Näituse teine eesmärk ongi tutvustada meie käsitööettevõtjate ornamendikasutusel põhinevat loomingut. Näha saab nii käsitööd ja disaini õpetavate kõrgkoolide – Eesti Kunstiakadeemia, Tartu Kõrgem Kunstikool, TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia – õpilastöid kui ka nende õpetajate Monika Järgi ja Mare Kelpmani töid.

Kes vähegi käsitöömaailma tegemistega kursis, see teab, et korüfeed Anu Raud, Ehalill Halliste, Malle Antson, Christi Kütt, Riina Tomberg, Astri Kaljus ja Kadri Vissel on tegijad, kelle nimel tasub end ükskõik millise ilmaga kodunt välja ajada. Tõsi ta on, oma silm on kuningas – ja sellel näitusel on, millega pilku nuumata.

Näituse “Ornament – võti maailma. Traditsioonist disainini” korraldaja on Eesti Rahvakunsti ja Käsitöö Liit. Liidu ehteaastale pühendatud näitusega Pärnu Uue Kunsti Muuseumis saab tutvuda 8. jaanuarini.

* Tinulised on Muinas-Eesti ehted. Need on pisikesed seest tühjad hõbedast pallid,
mis õmmeldi seeliku või põlle alumisse serva. Seal need tilisesid vaikselt ja kaitsesid kandjat.