Foto: Shutterstock
Restoranietikett on palju enamat kui lihtsalt head lauakombed...

Ole tähelepanelik sobiliku riietuse osas. Tee kindlaks, et sinu rõivavalik oleks vastavasse keskkonda sobilik. Kui oled teel uhkemasse restorani, jäta teksad ja tennised koju ning kanna midagi viisakamat.

Oota, kuni sind lauda juhatatakse. See on küll levinud reegel paljudes restoranides, kuid isegi kui sulle pakutakse juba enne teiste külaliste saabumist istet, on viisakas enne lauda minekut oodata kõikide kohale jõudmist.

Ära jäta oma telefoni lauale. See tundub küll üsna ilmselge, aga võta oma telefon, võtmed ja muud isiklikud esemed laualt ära. Parim on, kui unustad telefoni üldse ära. Pidev telefoni vaatamine ja sõnumite saatmine saadab sinu kaaslastele signaali, et telefonis toimuv on olulisem kui nemad. Sõbrale või e-mailile vastamine võib oodata õhtusöögi lõpuni. Kui tegemist on aga hädaolukorraga, vabanda end enne, kui telefoni välja võtad.

Pane salvrätik sülle. Sa võid seda teha kohe, kui laua taha istud. Pea meeles, et kui keegi on sind restorani sööma viinud (näiteks kui tegemist on ärikohtumisega), siis oota, kuni tema on rätiku oma sülle asetanud. Kui vabandad end tualettruumi, aseta selleks ajaks salvrätik toolile. Kui oled söömise lõpetanud, siis võid selle tagasi lauale panna.

Oota, kuni kõik on oma toidu kätte saanud ja asu alles siis sööma. Kui pead mingil põhjusel toidu tagasi saatma, – see on täielikult arusaadav ja vastuvõetav, kui see pole piisavalt hästi valmistatud – anna lauakaaslastele kindlasti teada, et nad võivad ilma sinuta sööma asuda.

Ära kutsu teenindajat valjuhäälselt. Püüa selle asemel luua temaga silmside ning anna vaikselt teada, et vajad midagi. Kui sa ei saa aga kuidagi oma teenindaja tähelepanu, tõsta tema suunas käsi üles.

Kohtle restorani personali austusega. See on üsna ilmselge, aga ära kohtle ettekandjat kui teenijat. Ära karda küsida küsimusi, aga kui toit ei vasta sinu ootustele, pea siiski meeles, et see on väga väikese tõenäosusega ettekandja süü. Üks Eesti tuntud peakokk on öelnud, et klient on kuningas. Aga vaid siis, kui ta käitub kuningana.

Kõik lauas olijad peaksid tellima sama arvu roogasid. Lepi aegsasti oma kaaslas(t)ega kokku, kas tellite eelrooga või magustoitu. Sel viisil alustate ja lõpetate söömise samal ajal.

Hoia veinipokaali selle varrest. Kui sa eelistad veini mitte juua, ära pööra klaasi tagurpidi. Lihtsalt aseta ettekandja tulles käsi kergelt klaasi kohale, et anda mõista, et sa ei soovi veini. Nii ei tõmba sa liigset tähelepanu.

Lahku 15 minuti jooksul pärast söömise lõpetamist. Kui tahate veel edasi lobiseda, minge kaaslas(t)ega dringile mõnda teise kohta. Sa ei peaks hoidma kinni lauda, mida restoranil ehk vaja minna võib – eriti, kui tegemist on populaarse kohaga.

Kui tasud kogu arve, anna ettekandjale sellest eelnevalt teada. Kui oled õhtusöögi ise korraldanud ja soovid ka kõikide teiste toidu eest maksta, anna sellest ettekandjale eelnevalt teada, et just sina arvet soovid. Teise variandina võid talle juba eelnevalt oma pangakaardi ulatada.

Otsustage kaaslastega juba varakult, kuidas arve jaotate. Kui soovite eraldi arveid, küsi ettekandjalt juba eelnevalt, kas see on võimalik, et ta saaks arvet pidada, mida keegi õhtu jooksul tellis. Pea aga meeles, et kui tegemist on suure seltskonnaga, ei saa sa eeldada, et restoranil on võimalik seda teha. Kui kõikide toit oli enam-vähem samast hinnaklassist, võib olla kõige lihtsam kogu arve lihtsalt võrdselt ära jaotada. Kui sina oled tellinud kõikidest teistest tunduvalt vähem kallima toidu, on samuti just viimane kõige õigem variant arve jaotamiseks.

Jäta jootraha. Ära jäta jootraha andmata. Olenevalt restoranist ei pruugi sinu ettekandja töötada tunnitöö põhiselt, mis tähendab, et jootrahast sõltubki kogu tema palk.