Foto: Unsplash
Alati ei pea raamidesse kinni jääma. Kui sa ei ole enda jaoks veel seda õiget pannkoogi valemit leidnud, siis katseta hoopis uute ja huvitavate koostisosadega. Äkki peidab sinu ideaalretsept end just nende komponentide taga?

Kellele ei meeldiks pühapäevahommikused pannkoogid? Lihtsalt ja kiirelt valmivad koogikesed kaovad taldrikult kiiremini, kui arvata võiks. Suureks plussiks on see, et pannkookide tegemiseks läheb vaja vaid kolme komponenti - muna, piima ja jahu. Kuidas aga valmistada pannkooke siis, kui välja jätta kõik eelpool nimetatud komponendid?

Mida kasutada gluteeni asemel?

Kikerhernejahu

Kikerhernestest tehtud jahu kasutatakse sageli India köögis. Sellel on tugev ning kergelt hapukas maitse, mis tähendab, et seda on kõige parem kasutada soolaste pannkookide tarbeks. Kikerhernejahu on väga imenduv, seetõttu on tulemuseks kerge ja krõbe pannkook.

Tapiokijahu

Tapiokijahu on valmistatud kuivatatud manioki (troopiline taim) tärklisest. Üldjuhul segatakse see teiste gluteenivabade jahudega (nt küpsetamisel lisatakse riisijahu). Selle neutraalne maitse sobib väga hästi pannkookide valmistamiseks.

Tatrajahu

Kuigi tatrajahu ei sisalda gluteeni, sisaldab see siiski vähesel määral taimeliimi, mis aitab tainast siduda. Gluteenipuudus muudab tatrapannkoogid väga õrnadeks, kuid paljudes retseptides on elastsuse tagamiseks lisatud juurde pisut gluteeni sisaldavat jahu või mõnda muud ainet, nt ksantaankummi. Tatrajahu annab pannkookidele pähklimaitse, mis sobib hästi soolaste täidistega.

Riisijahu

Riisijahu on üldjuhul valmistatud pruunist riisist, millel on madal niiskusesisaldus ja see võib koogid muuta kuivaks ja rabedaks. Sageli segatakse seda mõne teise jahuga, mis sisaldab rohkem tärklist (nt tapiokijahu) ja elastsuse tagamiseks täiendatakse emulgaatoriga, nt ksantaankummiga. Nagu tapiokijahu, on ka riisijahu neutraalse maitsega.

Mida kasutada muna asemel?

Jahvatatud chia- või linaseemneid

Nii chia- kui ka linaseemned on eriti liimjate omadustega. Üldjuhul segatakse üks supilusikatäis seemnepulbrit kolme supilusikatäie veega ja lastakse viis minutit pakseneda geeljaks konsistendiks – see võrdub ühe muna sidumisvõimega.

Püreestatud puu- ja köögivilju

Püreestatud puu- ja köögivilju saab kasutada pannkoogi taigna sidumiseks. Lisage ühe muna asemel näiteks pool üleküpsenud banaani või kaks supilusikatäit õunapüreed. Valides puu- või köögivilju tuleb olla ettevaatlik, et maitsed sobiks valmivate pannkookidega.

Küpsetuspulbrit

Soovides kohevaid pannkooke, võiks kasutada muna asemel hoopis küpsetuspulbrit. Selleks lisage iga muna asemel üks teelusikatäis küpsetuspulbrit. Veelgi kergema tulemuse saamiseks võib proovida lisada segule ka veidi siidriäädikat.

Maisi- või tapiokitärklist

Maisi- ja tapiokitärklist kasutatakse traditsiooniliselt kastmetes. Ühe muna asemel tuleks segada üks supilusikatäis tärklist kolme supilusikatäie veega ja lisada pannkoogi taignale sidumiseks.

Mida kasutada piima asemel?

Vett

Paljud pannkoogiretseptid nõuavad piima ja vee kombinatsiooni. Selle põhjuseks on asjaolu, et piim lisab maitset, samas vesi soodustab kergete ja õhuliste pannkookide valmistamist. Soolastes pannkookides kasutatakse tavaliselt lihtsalt vett, sest kasutatav jahu, nt kikerherne- või tatrajahu, on ise tugeva maitsega. Kui kasutada vett ka magusate pannkookide tegemisel, võib lisada maitse jaoks kaneeli või vanilli.

Õlu

Pannkooke on võimalik teha ka õllega, see lisab taignale nii maitset kui kergust. Õlu võib anda ka kergelt pärmi maitset ning on seetõttu pigem sobilik soolaste pannkookidega. Nt Prantsusmaal on õlle ja tatrajahu levinud kombinatsioon pannkookide valmistamisel.

Soja-, kaera- ja mandlijooki

Piimavabu soja- ja mandlijooke saab hõlpsalt pannkookides kasutada. Mõnes retseptis lisatakse sojajoogi kasutamisel juurde natuke suhkrut, kuid seda ei pea tegema, sest nt mandlijook on juba ise omapärase mandlimaitsega.

Keefirit või jogurtit

Pehme pannkoogi loomiseks võib piima asemel kasutada keefirit või jogurtit. Tänu nende paksule konsistentsile tuleb lisada vähem jahu, mis vähendab omakorda gluteeni- ja tärklise kogust, võimaldades õrnemaid kooke.

Allikas: BBC Food