Foto: Pixabay
Kas oled kunagi soovinud, et saaksid krõmpsuvast salatist kätte samasuguse vaimustuse nagu krõpsu süües? On loomulik, et kõigile ei maitsegi teatud toiduained, kuid kui asi on juba nii kaugel, et eelistate põhitoidukordade ajal köögi- ja puuviljade asemel rämpstoidu kasuks, siis proovi järgi, kas järgmised näpunäited aitavad su toidulauda parandada.

Anna uus võimalus toiduainetele, mis sulle ei meeldi

Ebameeldiva toidu söömine võib alguses tunduda vastuvõetamatu, kuid see võib olla tegelikult võtmeks, et hakata uut ja tervislikku eluviisi harrastama. Parim viis alustamiseks on proovida seda pidevalt, väikestes kogustes. Lastega tehtud uuringud on näidanud, et varasemalt mitte meeldinud köögivilja korduv maitsmine mitme nädala jooksul, võib selle maitset parandada. 2-6 aastaste laste vanusegrupis tuli välja, et pärast kahte nädalat, on nende köögiviljade tarbimine oluliselt suurenenud. Seega proovi ebameeldivat toitu algselt segada kas suppide või püreede hulka ning varsti ei kujuta sa oma toite teisiti ettegi!

Ära ole oma eelarvamustes kinni

Paljud viisid, kuidas me toitu sööme ja maitseme, on seotud meie lapsepõlvega. Meil on tekkinud toidu suhtes teatud ootused ja lootused ning me olemegi harjunud ainult samade maitsetega. Kui teil on näiteks lapsepõlvest halvad kogemused mõne köögiviljaga (mida sõite alati ülekeedetuna, maitsetuna vms), siis ütleb mõistus automaatselt, et see toit ei maitse meile. Selle asemel tuleks proovida toit algusest lõpuni ise valmistada ja maitsestada oma harjumuste järgi. Näiteks kui lapsepõlves anti teatud köögivilja keedetult, siis proovige seda ise valmistada ahjus või pannil ning võid saada juba esimene kord positiivse maitsekogemuse.

Sega ebameeldiv toit juurde toidule, mida muidu väga armastad

Uuringud on näidanud, et toitude sidumine meeldivate maitsete ja maitseainetega võib suurendada toidu meeldima hakkamist. Näiteks proovige süüa köögivilju erinevate dipikastmete, juustude, peekoni või muu lemmikuga. Seejärel hakake erinevaid kastmeid jms aina vähem lisama, kuni lõpuks lepite ka ainult köögivilja enda maitsega.

Kiirustada ei ole mõtet

Oluline on korraga mitte liialt palju muuta. Paljud meist tahavad tulemusi kiirelt ja kohe ning loobuvad paari päevaga, sest toit ei vasta ootustele. Kuna enamus meie toiduga seotud harjumustest on alateadlikud, nõuab toidukäitumise muutmine teadlikke pingutusi. Tahtejõud ja distsipliin tekivad ajaga!

Mõtle positiivselt

Teadlased ütlevad, et kui kujutate ette, et puu- ja köögiviljad maitsevad hästi enne nende söömist, siis tõenäoliselt saategi positiivsema kogemuse, kui te ootasite. Kõigele tuleb mõelda positiivses valguses, sest aju on üks uskumatult võimas tööriist ja see aitab meil toidufoobiatest üle saada.

Hoia tervislik toit alati läheduses

Kui meil on alati alternatiiviks kaasas tervislik toit, aitab see teha meil teadlikumaid valikuid toidu suhtes. Kui te ei valmista tervislikku toitu kaasa, jõuate varem või hiljem ikka tõenäoliselt pirukaleti või magusariiulini. Võid kindel olla, et kui alustad puuviljade, pähklite, erinevate seemnete kaasa võtmist, hakkad neid koheselt armastama!

Ära anna alla

Kõik hea ei tulegi kohe kergelt! Ära ole endaga liialt karm ja püüa leida alternatiive, kui mõni toit sulle siiski sobima ei peaks.

Allikas: BBC Food