Scanpix
Detox ehk keha ebamürgistamine ei pea olema ränk katsumus, mille kestel on mitmeid kordi peas nii loobumismõtted kui soov kedagi lüüa. Enamuste dieetidega on nii, samas detox ei ole otseselt dieet. Detox on pigem teadlik toitumine ja teadlik paljude söökide menüüst välja jätmine. Peamiselt viiakse detox läbi pärast suurt ja rasket pidudeperioodi - nagu jõulud, aastavahetus aga loomulikult ka eilne jaanipäev.

Õige detox-menüü on maitsev, kerge ning tihti rikkalikum kui see menüü, millest pääseda püütakse. Väljapakutud menüü välistab meie toidulaualt lisasuhkrud, valmistoidu, aga ka nisu, gluteeni ja piimatooted. Samas toob detox lauale toitvad ja kõhtutäitvad road antioksüdantide rikastest juur- ja puuviljadest, taimsed proteiinid, erinevad maitseveed ja probiootikumidest rikkad fermenteeritud toidud. Värskest toorainest valmistatud toidud annavad energiat, puhastavad ja maitsevad imeliselt.

Detox on tegelikult viis, kuidas kehast – rakutasandil – uhada ja “pesta” välja kõik sinna kogunenud pallast ja toksiinid. See tähendab, et me kaotame menüüst nädalaks täielikult või viime miinimumini kõik need toidud, mis võiksid mürkaineid kehasse lisada – näiteks alkohol, kohv, tubakas, suhkrud, nisu ja muud tooted. Asendame need rohke vee ning taimse toidu, värske ja puhtaga. Mõte on anda kehale ja organismile puhkust nendest hiiglaslikest toidukogustest, millega on keha pidudeperioodil meeletult piinatud sai.

Allikas: VeryWell.com

Maitsed.ee
Foto: Shutterstock

Puhastuskuuriks ette valmistamine on tegelikkuses sama oluline kui kuur ise. Õige ettevalmistus tagab detoxi eduka toimimise ja kõrvaldab mängust kõik ebameelitava. Pakume välja viis dieedieelset tegevust:

Muuda oma dieedieelset söömist

Hüpata koheselt üsna äärmuslikku dieeti - seda detox ju ikkagi on - võib tuua kaasa hoopis negatiivseid nähte nagu peavalud, kõhukinnisus ja paistetused. Et neid sümptomeid vähendada, tuleks enne detoxi algust umbes nädala jooksul vaikselt oma menüüd muuta ning hakata samm-sammult eraldama oma toidust detox'i ajal mitte lubatud tooteid. Lõigake vähemaks alkoholi- ja kohvijoomist, vähendage liha osakaalu oma menüüs, samuti suhkru ja gluteiinitoodete osakaalu.

Teine asi, mis tuleks teha on eemaldada köögist kõik detoxi ajal mitte lubatud toidud, et ei tekiks soovi neid siiski süüa – nagu öeldakse “mis silmist, see meelest!”. Kolmandaks planeerige oma nädalamenüü selliselt, et saate peaaegu kogu vajamineva muretseda enne dieedi algust – nii ei pea minema poodi külluse keskele end proovile panema.

Hoidu kohvi võõrutusnähtudest

Kui olete kohvijooja siis äkkembargo kofeiinile võib tekitada peavalusid, unisust ja muid võõrutussümptomeid. Siin mõned mõtted, kuidas neist hoiduda:

  • Enne dieeti vähendage järk-järgult oma kohvikoguseid
  • Katsetage kofeiinivabade kohvidega, viljakohvi jne. toodetega.
  • Asendage enne dieeti kohvi teiste, madalama kofeiiniga jookidega: roheline tee, valge tee, matetee, oolong tee.

Jooge rohkem vett

Jooge detoxi eel palju vett, jätkake seda ka dieedi ajal. Vesi aitab meil uhada kehast toksiine ja hoiab meid hüdreerununa. Veepuudus tekitab peavalu, iiveldust ja unisust. Juua tasuks erinevaid maitsega veesid, toasooja vett või mineraalidega vett. Umbes 8 klaasi vett on päevas piisav kogus.

Lisa nimekirja detoxi eduks vahendeid

Lisaks sisemisele puhastamisele võib detoxi ajal käia ka massaažis ja lisada oma vanniprotseduuridele erinevaid õlisid ja lisandeid. Samuti tuleb kasuks naha puhastamine vastavate ainetega.

Tea, mida ära mitte jätta

Näiteks ei tohiks detoxi ajal jätta ära ravimeid, tihti on ravimid mõeldud kuurina tarvitamiseks.

Maitsed.ee
Foto: Shutterstock

On kindlad toidud, mis sobivad keha puhastuskuuril menüüsse. Peamiselt kuna need toiduained on puhtad ja rikkad vajalikest toitainetest, vitamiinidest, anioksüdantidest jne. Ehk siis kõik toitained, mis aitavad keha puhastada, ravida, tervendada ja parandada. Tühje kaloreid ja lihtsalt ballasttoitu siit ei leia.

Toidud mida detoxi ajal süüa:

Puuviljad

  • Värsked puuviljad nagu: õunad, aprikoosid, mustsõstrad, mustikad, kirsid, viigimarjad, kiivid, sidrunid, laimid, mangod, melonid, nektariinid, apelsinid, papaiad, virsikud, pirnid, ananassid, granaatõunad, ploomid, vaarikad, maasikad, arbuus.
  • Lisasuhkruta mahlad.
  • Lisasuhkruta kuivatatud marjad nagu datlid, jõhvikad, rosinad, gojimarjad.

Juurviljad

Ürita süüa üheks toidukorraks päevas salatit ning ürita leida viis, kuidas igasse oma toidukorda juurviljad lisada. Pool igast söögikorrast peaks olema kas juurviljad või puuviljad. Keha puhastamiseks ehk detox'iks peetakse heaks neid juurvilju:

  • Brokoli, lillkapsas, kapsas, sibul, küüslauk, artitšokid, peedid ja kõik rohelised lehtsalatid (lehtsalat, kale, rukola).
  • Spargel, porgand, seller, kurgid, okra, porrulauk, redis, herned, naeris, spinat, suvikõrvits, kabatšokk, kaalikas, maguskartul.
  • Merikapsad ja vetikad (nori, wakame, hijiki, pruunvetikas, arame, dulse)

Teraviljad

  • Riis, kinoa, tatar, hirss, metsik riis, tapioka, maranta. Kaerahelbed.
  • Terved teraviljad on eelistatud, kuid süüa võib ka neist mõnesid tooteid: pruuni riisi pasta, tatranuudlid, klaasnuudlid, vetikatest nuudlid, kinoahelbed, riisihelbed, mungoanuudlid.

Oad ja läätsed

  • Kollased ja rohelised herned
  • Läätsed (punased, pruunid, kollased, rohelised, du Puy)
  • Kikerherned, aedoad, türgioad, mustad oad, põldoad, valged oad, punased oad

Pähklid ja seemned
Soolata ja suhkruta naturaalsed pähklid ja seemned.

  • Mandlid, kašuapähklid, maapähklid, India pähklid, Brasiilia pähklid, Kreeka pähklid, pistaatsiapähklid, pekanipähklid, Macadamia pähklid, kookospähklid,
  • Seedermänniseemned, kõrvitsaseemned, seesamiseemned, päevalilleseemned, mooniseemned, linaseemned, kanepiseemned.
  • Lisasuhkruta pähklivõid.

Õlid ja määrded
Eelduste kohaselt extra-virgin, külmpressitud, öko ja filtreerimata õlid.

  • Oliiviõli, linaseemneõli, kanepiõli, mandliõli, avokaadoõli, kookosvõi, maapähkliõli, Kreeka pähkli õli, kõrvitsaseemneõli, seesamiõli, päevalilleseemneõli.

Piimatooted
Kuigi detox välisab igasugused piimatooted, on siiski mõistlik tarbida seedimisele olulisi probiootikume sisaldavaid jogurteid ja keefiri.

Samas on mõistlik piimatooted asendada, sobilikud on:

  • Magustamata pähklipiimad: mandlipiim ja kašuapähklipiim
  • Kanepiseemnepiim
  • Riisipiim
  • Avokaadopiim
  • Kookospiim

Karastusjoogid

  • Kookosvesi
  • Filtreeritud vesi
  • Ürditeed (rooibos, kaneel, ingver, hibisk)
  • Roheline tee, valge tee
  • Sidrunivesi
  • Kombucha
  • Magustamata mahlad lubatud puuviljadest/juurviljadest
  • Mineraalvesi
  • Detox vesi
  • Smuutid lubatud puuviljadest ja lisanditest

Magusained

  • Pruun riisisiirup
  • Kookosenektar
  • Terved puuviljad
  • Kuivatatud puuviljad
  • Stevia
  • Vahtrasiirup
  • Mesi
  • 100% puuviljamoos (toormoos)

Lisandid

  • Äädikad
  • Küpsetuspulber
  • Kookose amiinohapped
  • Kalakaste
  • Pärm
  • Miso
  • Oliivid
  • Sidrunid ja laimid
  • Kakaopulber
  • Majonees
  • Meresool
  • Kõik värsked ja kuivatatud ürdid ja vürtsid

Loomsed proteiinid
Erinevad eksperdid ja nende arvamused erinevad selles küsimuses, kas lubada detoxi hulka ka loomseid tooteid ja proteiine. Kui neid tarbida siis näiteks:

  • Kalkuniliha
  • Kanaliha
  • Merekalad
  • Sardiinid
  • Lambaliha
  • Metsloomad (faasan, hirv, pühvel, jaanalind)

Foto: Karin Kaljuläte

Paralleelselt nende toitudega, mida tohib keha puhastuskuuri ajal süüa, on ka terve rida neid toite, millest peaks loobuma. Mõnede puhul on loobumine lihtsam kui teiste puhul. Samas suudame me kõik nädala millestki hoiduda. Vaata enne detoxi alustamist järele ka keelatud toituainete nimekirja.

Piimatooted ja munad

  • Munad
  • Piim
  • Juustu
  • Kodujuust
  • Hapukoor
  • Või
  • Jäätised
  • Majonees

Nisu ja gluteiiinitooted
Anna oma kehale puhkust ning väldi neid toite nädalase detox'i ajal. Lisaks saab eksperimenteerida gluteiinivabade ja põnevate alternatiividega. Hoiduge aga:

  • Pastast
  • Saiast/leivast
  • Küpsistest
  • Hommikuhelvestest
  • Lisaks võiks hoiduda odrast, bulgurist, rukkist, nisust, kuskusist, speltast, seomolinast.

Magusained

  • Rafineeritud suhkur
  • Valge suhkur
  • Pruun suhkur
  • Maisisiirup
  • Mittelooduslikud magustid

Joogid

  • Kohv
  • Limonaadid
  • Energiajoogid
  • Alkohol

Lihatooted

  • Veiseliha
  • Sealiha
  • Vasikaliha
  • Vorstid
  • Singid
  • Purgilihad

Kala ja mereannid

  • Vähid, krabid, merekarbid
  • Väldi ka kalu, milles võib olla suurem elavhõbeda tase

Lisandid

  • Valmiskastmed
  • Salatikastmed
  • Majonees
  • Šokolaad
  • Ketšup
  • Saiakatted
  • Margariinid

Olenemata oma trendikast nimest- detox vesi või puhastusvesi – on tegemist lihtsa puu-, juurvilja ja ürtide/vürtsidega rikastatud veega. Nii mulli- kui gaasita veega. Meditsiiniline kasutegur on nende vete puhul ebaselge, kuid need erinevate maitsetega veed aitavad meile paremini detoxi üle elada.

Vesi ja nende joomine tekitavad täiskõhu tunnet, lisaks sellele aitavad meid seedimisel, viivad välja jääkaineid, aitavad mineraalide ja toitainete imendumisega, lubrikeerivad meie liigeseid ja annavad kudedele elastsust. Lisas kõigele sellele aitavad need veed meil ka enam tarbida nii puu- kui juurvilju. Vesi on alternatiiviks limonaadidele ja muule vedelikele, mida enne detox'i jõite.

Detox vett võib teha kuni ööpäevaks suurema koguse valmis ja seda siis päevas umbes 2 liitrit ka juua. Pakume välja ühed mõnusamad kooslused, millest dieedivett valmistada. Valmistamine on neil kõigil ühene: lõigake need juurikad ja viljad viiludeks, omale sobivas koguses, pistke klaasi või kannu ning valage peale filtreeritud vesi või mullivesi.

  • Sidrun + kurk + basiilik
  • Laim + ingver + pirn
  • Apelsin + piparmünt
  • Arbuus + tüümian
  • Õun + apteegitill + sidrun
  • Apelsin + apteegitill + rosmariin
  • Kurk + Sidrun + till
  • Maasikad + vaarikad + piparmünt
  • Mustsõstar + piparmünt
  • Sidrun + ingver + mesi

Maitsed.ee
Foto: Shutterstock

ÄRGATES
Jooge ärgates kruus leiget vett – võib olla nii kraanivesi, detox vesi või sidrunivesi.

HOMMIKUSÖÖK
Hommikusöögiks tuleks süüa eine, mis koosneb kuni 50% ulatuses puuviljadest või juurviljadest. Vabalt võib hommikusöögiks olla lehtsalat või kuumtöödeldud maguskartul. Mõned ideed hommikusöögiks:

  • Smuutid
  • Värsked puuviljad ja marjad
  • Gluteiinivaba leib avokaado ja toore pähkliviga
  • Gluteiinivabad hautatud pudrud
  • Kaerahelbed
  • Pähklite piimad
  • Ürditeed, vürtsiteed või roheline/valge tee

VAHEAMPS

  • 10-15 mandlit
  • Puuviljad
  • Viilutatud õun või pirn, väikese mandlivõiga
  • Porgandi, selleri või kurgiviilud hummusega
  • Kale'ist või kapsast snäkid
  • Smuutid
  • Peedi, porgandi, õuna ja ingveri mahl

LÕUNASÖÖK
Lõunasöök võiks detox'i ajal koosneda 60-80 protsendi ulatuses juurviljadest, eelistatult toorestest – salatid, paprika, tomatid, kurk, punane sibul ja seemned. Ülejäänud taldrik võiks aga koosneda ka juurviljadest – küpsetatud või marineeritud.

  • Kikerherned ja juurviljad ingveri, köömne, kurkumi kastmes
  • Roheline assortiisalat kurgi, sibulate ja aurutatud peetidega
  • Läätsesupp
  • Jõhvikate ja seedermänniseemnetega roheline salat

VAHEAMPS

  • 10-15 mandlit
  • Puuviljad
  • Viilutatud õun või pirn, väikese mandlivõiga
  • Porgandi, selleri või kurgiviilud hummusega
  • Kale'ist või kapsast snäkid
  • Smuutid
  • Peedi, porgandi, õuna ja ingveri mahl

ÕHTUSÖÖK
Püüa ka õhtusöögil järgida sama reeglit mis lõunasöögil: söök võiks detox'i ajal koosneda 60-80 protsendi ulatuses juurviljadest, eelistatult toorestest – salatid, paprika, tomatid, kurk, punane sibul ja seemned. Ülejäänud taldrik võiks aga koosneda ka juurviljadest – küpsetatud või marineeritud.

  • Portobello seenemüts, kergelt oliiviõlis praetud
  • Hautatud kapsas seedermänniseemnetega, marinaadiks sidrunimahl ja oliiviõli
  • Pruun riis või kinoa
  • Aurutatud lõhe koos sidrunise ja ürtidega kapsasalatiga
  • Pruuni riisiga juurviljakarri
  • Brokolisupp
  • Musta oa salat kinoaga