.
Lill ei õitse, kui sel pole piisavas koguses vett, ning vajub longu ka siis, kui seda liiga tihti kastetakse. Inimene on täpselt nagu lill.

Isegi une pealt osatakse öelda, et päevane veejoomise norm on kaks liitrit.
Aga täpselt samamoodi, nagu me kõik ei mahu kleiti suuruses 36, ei peaks me laskma end ka sellest arvust häirida. Võime vabalt unustada reegli “2 liitrit päevas”, sest tegelikult vajab keha normaalolekus iga kilogrammi kohta 30 ml vett (pingutuse ja higistamise korral rohkem). Kui kaalud 57 kg, vajab sinu keha iga päev 1,7 liitrit vett. Ja ka see ei tähenda, et peaksid hakkama seda kõike endale sisse kaanima. Vett on igas toidus, kõige kuivemas rosinaski leidub vett 16%. Mida rohkem sööd vedelikke sisaldavaid toitusid, seda vähem tuleb vett sisse juua.


"Paljud toitumisteadlased soovitavad piirduda kahe klaasi mineraal­veega päevas, et organismi ­mitte üle koormata."

On, aga ei ole ka


Vett võivad asendada taimeteed ning vähesel määral ka naturaalsed mahlad, kuid mitte karastusjoogid, siirupiveed ega poodides müügil olevad magustatud mahlad. Ka isetehtud smuuti või joogijogurt sobib pigem vahepalaks kui janu kustutamiseks. Piimagi tuleb käsitleda pigem toidu kui joogina. Kofeiini sisaldavad kohv, tee ja koolajoogid, samuti alkohoolsed joogid suurendavad aga vedeliku väljutamist organismist, kuna kiireneb neerude tegevus ja suureneb higi­eritus ning siis tuleb vett jälle rohkem juua.

Janu tekib siis, kui oleme kehale juba liiga teinud, nii et see on oma veesisaldusest kaotanud rohkem kui 1%. Seda tunnet peaks proovima ennetada. Meie kehas on kuni 70% vett (beebidel kuni 80%) ja see­pärast ongi veel tervise ja enesetunde seisukohalt väga suur roll. Paljud haigused ja häired on kroonilise ­veepuuduse tagajärg – näiteks ka kõrge kolesteroolitase. Kui veest on puudus, hakkab keha seda võtma rakkudest. Sellele reageerib aga maks ning hakkab rakkude elutegevuse kindlustamiseks tootma kolesterooli, et rakumembraane sulgeda ja vett kinni hoida. Niisugune kolesteroolitaseme tõus on organismi kaitsereaktsioon. See muidugi ei tähenda, et vett juues võiks piiramatult suitsuvorsti ja juustu süüa.

Hea indikaator


Pigem on meil siiski veest puudus kui üleküllus. Veevaegusega saab seostada peavalusid,

liigesevalusid, trombe, turseid, põletikke, astmat, diabeeti, kõrgvererõhktõbe, podagrat, maohaavandeid, neeru- ja sapikive. Isegi kerge veepuudus häirib keha füsioloogiat ja elulisi funktsioone. Vett on vaja ainevahetusprotsessideks. Vesi on oluline vere koostisosa ja iga meie rakk kümbleb selles. Veega viiakse jääkained kehast välja ning see aitab säilitada kehatemperatuuri, aidates naharakkudel higistades keha jahutada. Kui meil on millestki puudus, siis see annab tunda.

Sama lugu on üleküllusega. Liigne veetarbimine võib viia näiteks maksakahjustusteni. Inimorganismil on kõige lihtsamaks indikaatoriks uriin: kui see on ka päeva jooksul tumekollane, jood sa ilmselt liiga vähe vett.

Tean inimesi, kes ütlevad, et joovad vaid mineraalvett, sest nii on kõige tervislikum. See ­
ei ole hea mõte, sest mineraalvees on palju mineraal­aineid ja soolasid. Nii tekib oht organismi koormata. Seetõttu ei soovitata mineraalvett ka alla seitsmeaastastele lastele. Mineraalvesi kustutab kõige paremini janu pärast füüsilist koormust, sest siis oleme higistades soolasid kaotanud. Üks hea aeg on mineraalvee joomiseks veel – veerand tundi enne sööki. Siis ergutab see seedimist ja parandab toitainete imendumist. Paljud toitumisteadlased soovitavad siiski piirduda kahe klaasi mineraalveega päevas.

Spikker pudeli all


Sellest, et vesi on elu alus, pole aru saanud mitte ainult arstid ja toitumisspetsialistid, vaid ka suurtöösturid. Nii võimegi osta kraaniveest tuhat korda kallimat vett ka pudelis. Kui sa pole veel

"Vett on igas toidus, kõige kuivemas rosinaski leidub vett 16%."

endale keskkonnasäästlikku või veekristalle taastavat või ohutust plastist isiklikku vee­pudelit soetanud ja oled sunnitud vett ostma, siis eelista kindlasti klaaspudelit. Plastpudelis seisnud vesi imab suure tõenäosusega endasse ka pakendi kahjulikud ained. Väga paljudes kohtades aga polegi klaaspudelit valikus. Sellisel juhul vaata pudelite alla pressitud numbreid – plastpudelid on märgistatud nende ohtlikkuse järgi. Kui valitud pudeli all ilutseb number 7, siis ära osta, sest seda tüüpi plast on loomuuringutes mõjutanud loomade aju (inimeste peal pole uuringuid veel piisavalt tehtud, kuid leidub küllaldaselt tõendeid, et see mõjutab ka inimese tervist). Suure tõenäosusega leiad pudelipõhjalt aga numbri 1–3, mis tähendab, ­et seda pudelit ei tohiks kasutada korduvalt. Kui eraldi joogipudel osta, tasuks tervislikkuse mõttes soetada see BPA-vaba (pudelil märge BPA-free). Vaata üle oma päevane veetarbimis­kogus, tee vajalikud muudatused ja löö end õitsele!

Allikas: Toitumine.ee