Pilt on illustratiivne Foto: Ilmar Saabas
Jaanuari peetakse tänu aasta algusele uuestisünni ning ümberkasvamise kuuks, mil inimesed taasavastavad treeningud, tervisliku toitumise ning erinevat looduslähedased organismi puhastamise kuurid. Üks osa sellest detox-kuust on ka alkoholile embago kuulutamine ning kaine jaanuari läbiviimine. Kuidas aga olla selles tegevuses edukas ja mitte libastuda?

Väidetavalt viskab igal aastal umbes 2 miljonit inimest peast mõtted pubides ja baarides kolamisest ning õhtustest veiniklaasidest teleka ees ning loobub kuuks ajaks ehk lühikeseks 31-päevaseks perioodiks igasugusest alkoholist. Miks? Põhjusi on tõenäoliselt erinevaid, kuid primaarne idee selle kainuse taga on enese proovilepanek. Vähe on neid, kes tunnevad, et joomine on läinud üle käte või hakanud tervisele, segama suheteid, tööd ja nii edasi.

MITTE JOOMINE ON ELUSTIILIMUUTUS

Kaine jaanuar ehk inglisekeelse uuendsõnana Dryanuary, aitab kõige paremini kolmest suunast oma elustiili ja tervist muuta:

  • Meie keha kõik rakud vahetuvad välja ligikaudu iga seitsme aasta tagant, sealhulgas maks. Kuu alkoholist loobumist aitab maksa taastumisele kaasa, mis omakorda tõstab elustandardit ning muude organite talitust.
  • Mittejoomine annab lisaenergiat, kuna me ei koorma oma keha lisaks muudele asjadele veel ühe pahega. Kiirelt avastame, et oleme võimelised vaid 6-tunnise unega töötama sama palju ja sama aktiivselt, kui varem 8-10-tunnise unega. Samuti on energiat rohkem treenida, inimestega suheldes, pikem on tähelepanuvõime, puudub ärrituvus ja nii edasi.
  • Alkohol on üks olulisemaid tegureid, mis muudab näonaha vanaks, väsinuks ning tekitab muid probleeme. Lisaks sellele, et keha niisama puhkab, ei mürgitata kainel jaanuaril ka nahka ning me näeme nooremad ja värskemad älja.

Fakt on aga see, et igasugune täielik keeld või loobumine tundub lihtne paaril esimesel päeval, kuid muutub aina raskemaks, mida kuu edasi veereb. Toome mõned näited, kuidas reelt mitte kukkuda:

VÕTA OMA KAINUST PÄEV KORRAGA

Kuna tegemist ei ole AA liikumisega, siis ei ole tegemist inimestega, kes peaksid kogu jõust oma kainust hoidma - kogu asja rebu on inimese enda tahtes mitte juua ja olla tänu sellele aktiivsem, selgem ja energilisem. Kui joote pokaali veini või mõne kokteili, kobige aga järgmisel hommikul uuesti reele tagasi.

Samas võib mõte 31st päevast alkoholist hoidumisest tunduda hirmutavana - et seda tunnet taltsutada tasuks võtta jaanuari päev korraga. Mõtteviisina see toimib, sest oma joomist saab alati lükata homse peale - järjest ja järjest ...

Samuti aitavad sellistel puhkudel päevikute pidamise, oma mõtete lahti kirjutamised, kellelegi pihtimine ... paber kannatab kõike. Samuti võib kaugemas perspektiivis motiveerida asjaolu, et veebruari alguseks on raha jäänud alles mõnesaja euro väärtuses, energiatase on laes ning peeglist vaatab vastu värske ja terve inimene,

VAHETA KOKTEILID ALKOHOLIVABADE VASTU

Maailm tunneb hästi alkoholivaba õlut, kuid olemas on ka alkoholivabad siidrid, alkoholivaba veini ja nii edasi. Alati on võimalik himu tekkimisel või sotsiaalse surve tekkimisel pöörduda nende valikute juurde.

Samas täiesti uus maailm on alkoholivabad joogid üldse. Äärmiselt põnev on avastada oma elu erinevate tegevuste kõrvale, kuhu varem sobitus õlu, vein või mõni kokteil, nüüd mõni uus ja huvitav "mittekärakas". Avastamist ootavad kohvijookide, tee, mahlade, naturaalsete limonaadide, kõiksuguste smuutide ja nii edasi huvitavad maailmad. Tavaliselt ei ole meil põhjust tegeleda uute avastustega, nüüd aga on.

LEIA OMALE "SPONSOR"

Alati on oma jamadega lihtsam tegeleda, kui abiks on keegi, kes samade jamadega maadleb. Ehk siis leia omale "sponsor" ehk sõber, kellega koos kainet jaanuari pidada. Ühelt poolt moraalne tugi, teiselt pool on koos lõbusam mitte juua ning leida uusi väljundeid stressi maandamiseks ja närvilisusega tegelemiseks.

MINE TRENNI

Absoluutselt parim viis oma muredga tegelemiseks ... hea ja korralik treeningsessioon - jooksmine, suusatamine, jõusaalitiir jne. - aitab rammestada keha, puhata närvi ning väsitada ära need ideed peas, mis ehk õllele mõtteid sätivad. Lisaks tõstab treening toonust ning mitte joojal on rohkem energiat tunda ennast treenides hästi ning võimekana.

Samuti leia üles parimad treeningueelsed smuutiretseptid, pane põske üks banaan, kuluta trenniriieteks ja klubimaksuks jõuluks saadud raha ning fokusseeri oma uus leitud energia millessegi kasulikku.

HOIDU KÕRTSIDEST JA BAARIDEST

Loomulikult aitab kaasa kainele jaanuarile, kui mitte oma kohtumisi, sõpradega õhtuveetmisi ning muidu sotsiaalseid üritusi planeerida oma vanadesse "teistesse kodudess" ehk baaridesse ja kõrtsidesse. Nii hoidud ka sellest kõige väiksemast survest, mis võib tekkida üksi lauatäie õllekappade vahel teed juues. Teisalt aga kasvatab kõrtsides käimine inimese meelekindlust oma rajalt mitte kõrvale kalduda.

MAGA MÕNUSALT JA PIKALT

Alkoholi joomine segab meie unerütmi ning ajab tihemini öösiti üles. Põhjus on selleks lihtne: väikese alkoholiga veres uinume me kiiremini ja vajume sügava une faasi, alkoholi lahkudes aga tulem tagasi REM-faasi, milles on lihtsam ärgata. Seetõttu ongi alkoholi pruukinud inimese uni hektilisem ning inimene ärkab öö jooksul mitmeid kordi üles.

Alkoholist hoidumine aga laseb meil magada pika ja ühtlase une, mis tagab hea tuju ja aktiivse päeva. Nendest kahest tundest ja olekust aga sõltub meie töö, suhted, kogu elu. Nii lihtne see ongi.

PREMEERI END

Igasuguse embargo ja hoidumise - olgu selleks siis dieet või alkoholist loobumine - põhiline nurgakivi on premeerimine ehk siis enda raske töö hindamine, mida siis dieedi puhul tehakse pühapäeva õhtuse lisaportsuga, alkoholi puhul aga pühapäevase veinipokaaliga.