Foto: Shutterstock
Ghee ja või tunduvad esmapilgul üsna sarnased, neil ka sarnane maitse, kuid tegelikult on neil olulised erinevused. Ghee on India versioon selitatud võist ning seda on pakutud tervislikuma variandina tavalise või kõrvale.

Mis vahe on võil ja ghee'l?


Võid on tänapäeval saadaval väga mitmes variandis — soolane ja mage, rasvasem ja lahjem, kasulike bakteritega ja ilma. Seega saab igaüks valida just oma maitsele, rahakotile ja retseptile sobiva. Tavaline või hakkab suitsema juba 120 °C juures, kuid ghee kannatab kuni 200 °C kuumust, mis tähendab, et toit ei lähe nii kergelt kõrbema. Ghee kõrgem temperatuuritaluvus tuleneb piimaosakeste, nagu valgud, suhkur ja mineraalsoolad, puudumisest, sest just need hakkavad võiga praadimisel suitsema.

Ghee on India versioon selitatud võist, mis tähendab, et see saadakse piimaosakeste ja vee eraldamisel tavalisest võist. Ghee on pähklise ja karamellise maitsega ning omapärane maitse tekib piimasuhkru pruunistamisel enne võist eraldamist. Kuna sellest on eemaldatud piimasuhkur, on see sobilik rasvaine ka laktoositalumatutele.

Kuidas ghee'd valmistada?


Ghee valmistamiseks võta puhas ja kuiv paksupõhjaline pott. Pane sellesse kaks pakki 82% võid ja kuumuta seda väga madalal kuumusel. Liiga kõrgel kuumusel kuumutades ei tule ghee'st midagi välja. Kui või on sulanud ja selle peale tekkinud valge vaht, alanda kuumust veelgi ja jäta pott vaikselt-vaikselt podisema. Segada ei ole tarvis. Nüüd on kaks võimalust: kas riisuda valge vaht ära ja panna see puhtasse anumasse ning kasutada see ära teistes toitudes või jätta vaht riisumata ja lasta sel podisemise ajal põhja settida. Ghee on siis valmis, kui valget vahtu enam näha ei ole, potis on selge vedelik ja näed poti põhja. Ghee valmissaamisest annab tunnistust ka meeldiv aroom. Võta pott tulelt ja kurna ghee läbi puhta marli ja sõela puhtasse purki. Ghee säilib kuni kuus kuud, ja hea on meeles pidada, et säilimisele aitab kaasa see, kui iga kord kasutad ghee võtmiseks puhast nuga või lusikat.

Foto: Shutterstock

Kas ghee on tervislikum kui või?


Ameerika südameassotsiatsiooni sõnul saab võid seostada suure kolesteroolisisaldusega, sest või sisaldab palju küllastunud rasvu. Kuigi ghee ei sisalda piimaosakesi ja on seetõttu sobiv laktoositalumatutele, on siiski tegu rasvaga. Rasvaga tuleb igal juhul piiri pidada ja jälgida söödavaid koguseid, sest igasugune rasv suurendab südamehaiguste riski. Võrreldes ghee ja või toiteväärtusi, kerkib väikese võiduga esile või, sest ghee sisaldab suuremas koguses rasvu ja selles on rohkem kaloreid — supilusikatäies võis on 100 kcal ja ghee’s 120 kcal.

Tervislikkuse uskumus ghee kohta pärineb ajurveda alternatiivmeditsiinist, sest arvati, et ghee’l on seedimist puhastavad, immuunsüsteemi toetavad ja sisemiselt tervendavad omadused. Need uskumused tulenevad tõsiasjast, et vanade traditsioonide järgi valmistati ghee’d jogurtilaadsest piimatootest, mis sisaldas kasulikke baktereid. Tänapäeval poes müüdavad ja kodus tehtavad ghee’d aga neid ei sisalda. Ghee’d võiks siiski soovitada laktoositalumatutele ning keto- või paleodieedi pidajatele ning see sobib oma erilise maitse tõttu hästi näiteks köögiviljade röstimiseks või sulatatud kujul ka popkornile lisamiseks.

Allikas: realsimple.com