Foto: Pixabay
Breketite kandmine esitab väljakutse ka söödavale toidule, päris igat asja enam süüa ei saa, sest hambumuse kordasaamine tekitab ebamugavust ja söömine võib osutuda pisut valulikuks tegevuseks, rääkimata sellest, et toit kipub breketite ja klambrite vahele kinni jääma. Mida pehmem toit ja väiksemad suutäied, seda, seda tõenäolisemalt sa omale haiget ei tee. Millised aga on breketikandja jaoks head ja halvad toidud ja millised oleksid alternatiivid?

1. Väldi puuvilju, millesse on niisamagi raske hambaid sisse lüüa, kuna need on kõva koorega. Sellisteks on enamasti rohelised õunad ja veidi toorevõitu pirnid. Õuntest ja pirnidest ei ole vaja loobuda, aga ära söö neid tervelt, vaid lõika need väiksemateks tükkideks ja mälu tagumiste hammastega. Hea alternatiiv raskesti näritavate õunte ja pirnide asemel on aga erinevad marjad, mida saad ka smuutidesse suristada. Ettevaatlik tasub olla ka luuviljaliste — ploomide ja kreekidega, sest kui kogemata satub hambusse kivi, võib see palju valu põhjustada.

2. Toored juurviljad nagu porgandid, eriti kaalikad, brokoli, kapsas. Jällegi, neist ei ole tarvis loobuda, ka neid saab väiksemateks tükkideks lõigata, kuid palju parem viis on neid hoopis keeta või aurutada. Niimoodi on juurikad su toidulaual jätkuvalt edasi ja hoiad ka hambaid. Pealegi omastad töödeldud juurikatest ka mineraalaineid ja vitamiine paremini.

3. Kõva koorikuga saiad ja leivad võivad päris palju valu põhjustada, kui oled breketid äsja saanud või lasknud neid alles kohendada. Seeasemel söö pehmemaid saia- ja leivatooteid, enamasti on meil kilekottides müüdavad leivad-saiad pehmed ega põhjusta breketikandjale kannatusi. Vältida tuleks lahtiselt müüdavaid pikki saiu, baguette, ciabattasid jms. Kui neid siiski väga soovid, siis lõika enne sööma asumist neilt koorik ära ja söö vaid sisu. Niisamuti võiksid vältida seemnetega saiu ja leibasid — seemned võivad breketitesse kinni jääda.

4. Breketikandjana võiksid loobuda kondiga liha söömisest. Sellised on kanakoivad, T-bone steigid, ribid jms. Kondiga liha käte vahelt söömine eeldab esihammastega liha haaramist ja lihakiud jäävad kergesti breketitesse kinni. Valesti hammustatud liha võib ka breketitele viga teha, rääkimata sellest, mida konditükk ise teha võib. Kondiga liha asemel söö fileetükke, pehmemaid osi lihast. Parim valik breketikandjale on aga hoopis süüa kala. Kalaliha on loomult juba pehme ja kergesti näritav, mis teeb temast breketikandjale väga ohutu suutäie.

5. Pähklid ja seemned on küll väga tervislikud, aga kujutavad endast breketitele omajagu ohtu, jäädes nende vahele kinni, lisaks võivad need ka valu põhjustada. Vajalike rasvade kättesaamiseks asenda pähklid avokaadoga, mis on pehme ja ohutu. Kinos olles käi kauge kaarega mööda aga popkornist, sest selles sisalduvad väiksed kiud jäävad kergesti hammaste ja breketite vahele kinni ning neid ei saa sealt ühegi väega ära.

6. Väldi komme, eriti kummikomme, mis on suhkruga üle puistatud. Suhkruterad kipuvad samuti breketite vahele kinni jääma ning suhkur võib põhjustada bakterite vohamist. Kui oled suur magusasõber, siis pead üldse vaatama, milliseid komme ja magusaid asju süüa saad, sest paljudes maiustustes on kõvemaid tükikesi sees. Hea alternatiiv on pehme jäätis või jogurt. Ka nätsu närimisest tasub breketite kandmise ajal loobuda, sest kui see jääb breketitesse kinni, on äärmiselt raske seda sealt kätte saada.

Allikas: forkly.com