Sadama turg Foto: Ilmar Saabas
Rimi toitumisnõustaja Katri Merisalu soovitab jõuluprae kõrvale, ja ka niisama, süüa toorest hapukapsast, mis sisaldab rohkelt C-vitamiini ning on seedimist stimuleeriv ja kasulik sooletegevuse parandamiseks.

Kapsa hapendamine ja toorelt söömine on olnud eestlastel kombeks sajandeid. Kõlab küll veidi uskumatult, aga oma talvised vitamiinid võib saada ka hapukapsa söömisest. 100 grammis värskes hapukapsas on näiteks C-vitamiini sama palju kui suures sidrunis. C-vitamiin on vajalik naha- ja sidekoe heaks terviseks ning tugevdab kaitsevõimet haiguste vastu.

Kreeka arst Hippokrates soovitas toorest hapukapsast erinevate kõhuhädade leevendamiseks – hapukapsas ja selle mahl parandavad soolestiku mikrofloorat ja on kasulikud mao alahappesuse korral. Kapsa hapnemisel on mikroobid ära teinud suure eeltöö ning süsivesikud ja valgud on organismile paremini omastatavad kui näiteks värske kapsa puhul. Siit ka põhjus, miks on kasulik süüa rasvast sealiha koos hapukapsaga.

Ülesöömise vältimiseks tuleks jõulumenüü ümber teha mitmekäiguliseks, nagu on kombeks restoranides. Jõulusööming toimub ikka lookas laua taga, kus kõik road on korraga väljas. Niimoodi on aga väga lihtne süüa üle ja rohkem kui tegelikult vajalik on, sest taldrikule kuhjatakse kõike, mida laual leidub.

Hea nipp on muuta jõulumenüü mitmekäiguliseks – alustada tuleks näiteks suupistetest, mis on valmis meisterdatud ja sätitud. Sellele võiks järgneda mõni tervislik salat või soovi korral supp. Pearoa puhul võib traditsioonilised jõuluroad juba taldrikule valmis sättida. Kindlasti ei pea jõulutoit olema just sealihast, miks mitte sel aastal proovida midagi muud ja kokata mõni maitsev kalast või linnulihast valmistatud roog.