Foto: Shutterstock
Kinoa ehk Tšiili hanemalts kuulub paari viimase aasta jooksul paljude tervislike retseptide koostisesse. Lõuna-Ameerikast pärit kinoa on maitsev ja annab rohkelt väärtuslikke toitaineid.

1. Rohkelt olulisi toitaineid

Algselt Lõuna-Ameerikast pärit kinoa oli tuntud juba iidsete inkade seas, olles kasutusel nende põhitoiduna. Kuigi kinoa tegi endale läänemaailmas nime alles üsna hiljuti, on seda kasvatatud enam kui 5000 aastat.

Kinoa on väga hea kvaliteetse taimse valgu allikas. Kinoa sisaldab rohkesti rauda, ​​foolhapet, magneesiumi, tsinki ja mangaani.

Kinoa on täis keerulisi süsivesikuid, need vabanevad aeglaselt verre ja varustavad keha pikaajalise energiavooga, kirjutab portaal Eatsmarter.com

2. Kvaliteetse valgu allikas

On toitaineid, mida meie keha ise toota ei suuda ja mida peame koos toiduga sisse võtma. Kui seda ei juhtu, ei saa olulised protsessid meie kehas korralikult toimida. Toiduvalgus esineb ~20 erinevat aminohapet. 8 aminohapet 20-st on inimesele asendamatud, sest organism ei ole võimeline neid teistest toidukomponentidest sünteesima ning peab seetõttu saama toiduga. Mida rohkem on aminohappeid meie toidus sisalduvas valgus, seda kõrgem on valguallika kvaliteet.

Kinoa annab kõik olulised aminohapped ühe korraga ja suudab seetõttu hõlpsalt teiste loomsete valkude tarnijatega konkureerida. Siin erineb see tavalistest teraviljadest, mis ei sisalda kõiki aminohappeid.

Kuna kinoa sisaldab rohkem kui 14 grammi valku 100 grammi kohta, annab see olulise panuse valguvarustusse. Ainult kaunviljad ja pähklid annavad rohkem taimseid valke.

3. Gluteenivaba ja kergesti seeditav

Gluteeni leidub paljudes teraviljatüüpides, nagu nisu, rukis ja speltanisu. Seetõttu peavad tsöliaakia all kannatavad inimesed rangelt vältima gluteeni sisaldavaid teri.

Kui teil on tsöliaakia või olete oma dieedist muul põhjusel gluteeni välja jätnud, on kinoa suurepärane täisteratoodete asendaja. Huvitav on tõsiasi, et kuigi me kasutame kinoad kui teravilja, ei ole ta seda tegelikult. Kinoa ehk Tšiili hanemalts kuulub rebasheinaliste sugukonda, hanemaltsa perekonda. Toiduna kasutatakse selle rohttaime seemneid.

4. Rikas tervislike kiudainete poolest

Kinoa sisaldab kümme kuni viisteist protsenti seedekiude. Erinevalt süsivesikutest ei saa meie keha kiudaineid energiaallikana kasutada. Kuid neil on veel üks väga oluline funktsioon.

Need on meie soolefloora tervislike bakterite toiteallikaks. Suur hulk kasulikke soolebaktereid võib vähendada käärsoolevähi tekke riski. Kiudained muudavad ka roojamise lihtsamaks ja neutraliseerivad kõhukinnisust.

Uuringud näitavad, et vees lahustuvad kiudained aitavad vähendada kolesterooli ja veresuhkru taset. Toidukiud suurendavad küllastustunnet ja võivad seetõttu toetada ka kaalulangust.

5. Alandab ja stabiliseerib veresuhkru taset

Süsivesikurikkad, kõrgelt töödeldud toidud, näiteks nisujahust saiakesed ja maiustused, põhjustavad veresuhkru taseme järsku tõusu ning seejärel uuesti langemist. Tulemuseks on väsimus, ärrituvus ja isud. Seetõttu pöörduvad paljud inimesed kiiresti sama, ebatervisliku toidu poole ja nõiaring algab otsast peale.

Need, kes toetuvad tervislikele süsivesikute allikatele, nagu kinoa, võivad sellest nõiaringist välja murda. Kinoa glükeemilise indeksi väärtus on 53 ja see on üks tervislikest toitudest, mis tõstab veresuhkru taset aeglaselt. Kinoa on suurepärane kauakestev energiaallikas, mis varustab aju ja lihased optimaalselt süsivesikutega.

Vaata lisaks: Krõmpsuv kinoasalat maapähklitega

Foto: Kadri Valsberg

Kerge soe salat sobib ideaalselt keha ja meele tasakaalustamiseks, on seedimisele kerge ega tee olemist raskeks.

Vaata retsepti SIIN