Foto: Shutterstock
Juuli lõpus ja augustis valmiv suvikõrvits sisaldab ohtralt erinevaid tervisele vajalikke vitamiine, mineraale ning kiudaineid, toetades mitmekülgselt tervislikke toitumisvalikuid. Kalorivaene vili sobib muuhulgas hästi ka kaalulangetajate menüüsse.

Vitamiinidest võib suvikõrvitsas leida enim C-vitamiini, B6-vitamiini ja B2 vitamiini. Veidi vähem aga folaati, K-vitamiini, A-vitamiini, B1-vitamiini, B3-vitamiini, B5-vitamiini, E-vitamiini. Mineraalidest võib leida suvikõrvitsas enim mangaani, kaaliumi ning magneesiumi. Vähem aga fosforit, vaske, tsinki, rauda ja kaltsiumi.

Väärtuslik vitamiin, mida inimkeha sünteesida ei suuda

Suvikõrvits sisaldab organismile vajalikku C-vitamiini, mille ise sünteesimise võime on inimkond evolutsiooni käigus kaotanud. Seega peame eluks vajaliku vitamiini kätte saama igapäevasest toidust ning C-vitamiini rikast taimset kraami tuleks süüa iga päev. Piisavas koguses C-vitamiini tarbimine langetab märkimisväärselt südameinfarkti ja insuldiriski, samuti kolesteroolitaset ja vererõhku. C-vitamiin toimib antioksüdandina ja on oluline kollageeni sünteesiks. Kollageen omakorda aitab säilitada arterite tugevat struktuuri ning hoiab naha pringi ja noorena.

Kiudained hoolitsevad soolestiku tõrgeteta töö eest

Suvikõrvitsas leiduvate kiudainete kasulikke omadusi on palju. Esmalt on need toiduks soolestikubakteritele, võimaldades kasulikel mikroobidel paljuneda ja seedimist soodustada. Piisav kiudainete manustamine vähendab ka südame-ja veresoonkonnahaiguste riski. Lisaks kiirendavad kiudained toidumassi edasiliikumist peensooles ja soodustavad kolesterooli väljaviimist organismist. Kasulikud kiudained on aeglustavad glükoosi imendumist ning aitavad sel moel vältida veresuhkrutaseme liiga kiiret tõusu pärast söömist. Kiudainete söömine aitab ennetada ka II tüübi diabeet ja mõningaid vähivorme.

Suvikõrvits sisaldab B6-vitamiini ehk püridoksiini

Suvikõrvits sisaldab organismile kasulikus koguses B6-vitamiini ehk püridoksiini. Seda vitamiini vajab inimese keha närvisüsteemi normaalse funktsioneerimise tagamiseks, B12-vitamiini ja magneesiumi efektiivseks imendumiseks ning soolhappe tootmiseks. Veel on B6-vitamiin vajalik, et valkude, süsivesikute ja rasvade ainevahetus töötaks hästi. Väidetavalt aitab B6-vitamiin reguleerida inimese unekvaliteeti, söögiisu ja selliste virgatsainete tootmist, nagu dopamiin ja serotoniin, mida kutsutakse ka ’’õnnehormooniks’’.

Viljas leiduv kaalium toetab südame tervist

Kaaliumit vajab inimese organism mitmeteks olulisteks ülesanneteks. Tegemist on mineraaliga, mis aitab edasi kanda organismi närviimpulsse ja tagada vere happelisuse-aluselisuse tasakaalu ning süsivesikute normaalset ainevahetust. Uuringud on selgelt näidanud, et piisav kaaliumi tarbimine läbi tasakaalustatud menüü ja mitmekülgse toitumise, aitab ennetada südamega seotud probleeme ning kõrgvererõhutõbe ja insulti.

Foto: Shutterstock

Organism vajab iga päev magneesiumi

Peale kaaliumi sisaldab suvikõrvits veel inimkehale igapäevaselt vajalikku magneesiumi, mis on samuti väga oluline mineraal südame-veresoonkonna eduka toimimise tagamiseks. Magneesium vastutab inimese organismis väga paljude füsioloogiliste ülesannete ja keemiliste protsesside eest. See on neljas kõige levinum mineraal inimkehas ja hädavajalik kõikide rakkude ning üle 300 ensüümi töö tagamiseks.

Magneesium:

toetab hormoonide tootmist;

on vajalik süsivesikute, valkude, lipiidide ja nukleiinhapete normaalseks ainevahetuseks;

aitab verel hüübida;

lõõgastab veresooni ja on oluline südamelihase häireteta tööks, vähendab trombide teket;

on tarvilik luukoe vajaliku tiheduse tagamiseks ja kaltsiumi imendumiseks organismis;

toetab närvide ja lihaste häireteta koostööd ning normaalset närvitalitust;

on vajalik geeniregulatsiooniks;

aitab organismil kohaneda külmaga.