Foto: MorgueFile
Hiljutise Gallupi küsitluse kohaselt järgib vaid umbes 2% USA elanikkonnast rangelt vegantoitumist. Kardioloog Kim A. Williams, Ameerika Kardioloogiakolleegiumi endine president, on üks neist. Veganid ei söö liha, nagu vegetaarlasedki, kuid lisaks ei tarbi nad ka muid loomset päritolu toite ja toiduaineid, näiteks mune, piimatooteid ja želatiini.

Doktor Williams, Rushi Ülikooli Meditsiinikeskuse südame- ja veresoonkonnahaiguste professor Chicagos, räägib meile kuidas, miks ja millal ta alustas teed täistaimse toitumise suunas, vahendas Vegan.ee.

Millal hakkasite taimepõhiselt toituma?

Hakkasin veganiks 2003. aasta märtsis, niisiis rohkem kui 13 aastat tagasi. Täpselt enne Ameerika Kardioloogiakolleegiumi aastakoosolekut avastasin, et mu LDL-kolesterooli tase oli kõrge, 170 ringis (ideaalseks peetakse alla 100 jäävat LDL-kolesterooli taset). Oli selge, et pidin midagi ette võtma, nii et hakkasin järgima kolesteroolivaba dieeti, tarbides valkude saamiseks erinevaid poodides ja restoranides laialdaselt saadaval liha asendavaid tooteid. Kuue nädalaga oli mu LDL-kolesterooli tase langenud üheksakümnele.

Mis innustas teid valima just vegantoitumise?

Inspiratsiooni taimepõhise toitumise katsetamiseks sain ühelt südamepatsiendilt, kellel avastati meie tuumameditsiini laboris väga kõrged riskinäitajad. Patsiendil oli südamehaigus, koronaararterite ummistusest tingitud raske isheemia. Paari kuu pärast tuli ta jälle visiidile, olles vahepeal katsetanud dr Dean Ornishi südameraviprogrammi. Programm hõlmas muuhulgas taimepõhist toitumist, füüsilist aktiivsust ja meditatsiooni. Ta ütles mulle, et tema rinnavalud vaibusid umbes kuus nädalat pärast programmi algust. Ka südameuuringud näitasid, et ta süda oli põhimõtteliselt taastunud.

Pärast tema LDL-kolesterooli tulemuste nägemist hakkasin ka ise kaaluma vegantoitumist. Tutvusin taimepõhise toitumisega dr Ornishi publikatsioonide põhjal ja avastasin, et tema nõuandeid järginud patsiendid paranesid südamehaigustest hoogsalt. Ornish tegi oma järeldused väikese valimi põhjal, kuid tulemus oli statistiliselt oluline.

Kas kolesteroolitase veres võib langeda pelgalt muutunud toitumise tõttu?

Muutused toitumises ja füüsiline aktiivsus võivad abiks olla. Mõned inimesed suudavad mistahes kombel toitudes säilitada madala kolesteroolitaseme, sest neil on juhtumisi head geenid. Teistel võib tekkida raskusi soovitatud tasemel püsimisega ka siis, kui nad järgivad hoolikalt loomseid tooteid hõlmavat madala kolesteroolisisaldusega dieeti. Arutan tihti aktiivse elustiili ja vähendatud lihatarbimise kasulikkust patsientidega, kellel on kõrge kolesteroolitase, diabeet, hüpertensioon või isheemia. Püüan harjumuspäraselt soovitada ülekaalulistele patsientidele või ainevahetusprobleemidega (näiteks II tüübi diabeediga) patsientidele aktiivsemat elustiili ja vähendatud lihatarbimist.

Kuidas mõjutab kõrge kolesteroolitase südametervist pikas perspektiivis?

Maks toodab kolesterooli. Kuid saame seda ka toidust, eriti lihast ja piimatoodetest, koos küllastunud rasvadega. Liialdamine võib olla ohtlik. Ajapikku koguneb kolesterool südant verega varustavate arterite seintele. See võib põhjustada arterite ahenemist ehk ateroskleroosi, mis on üks peamisi südamehaiguste põhjustajaid. Kõrge LDL-kolesterooli tase, mida kutsutakse ka „halvaks“ kolesterooliks, võib eriti problemaatiliseks osutuda.

Kas vegandieet on kasulik vaid inimestele, kellel on kõrge kolesteroolitase?

Taimepõhisel toitumisel on muidki eeliseid, muuhulgas aitab see säilitada tervisliku kehakaalu. Teadusuuringud näitavad veenvalt, et liha asendamine pähklite, ubade ja taimse valguga on kasulik. Kuid need tuginevad suuresti vaatlusele ega pruugi siiski olla piisavalt veenvad, et Ameerika Kardioloogiakolleegium saaks soovitada sellist toitumist kõikidele. Sooviksin näha suuri kliinilisi uuringuid taimepõhise toitumise kohta — nagu need, mida tehakse uutele ravimitele –, enne kui Ameerika Kardioloogiakolleegium saaks anda laiaulatuslikumaid soovitusi.

Olen valinud taimepõhise toitumise ja soovitanud seda võimaliku variandina oma patsientidele, sest leian isiklikult, et tõendid on piisavalt veenvad.

Mis laadi toitudega olete liha asendanud, et rahuldada keha valguvajadust?

Enne üleminekut täielikult taimsele toidule sõin kala ja kanarinda, sest arvasin, et see on osa tervislikust toitumisest. Kuid kanarinnas on isegi rohkem kolesterooli kui sealihas. Kanarinnas on 84 mg kolesterooli 100 grammi kohta ning sealihas 62 mg 100 grammi kohta. Nii et valisin kolesteroolivaba dieedi ja liha asendavad toidud. Mõned toidud, näiteks kanaliha- ja munaasendajad, maitsesid mulle isegi paremini. Pähklites, seemnetes ja paljudes köögiviljades on samuti head valku.

Kas teil on näpunäiteid inimesele, kes on alustamas vegandieeti?

Julgustan oma patsiente minema toidupoodi ja proovima taimseid versioone toitudest, mida nad juba tarbivad. Toiduvalik on suur ja ilmselgelt võivad mõned tooted meeldida ning teised mitte. Lisaks küsin patsientidelt, missuguseid toite neile süüa meeldib ja aitan neil seejärel internetist leida samade roogade veganretsepte.

Tõlkis: Lauris Grins