Foto: Shutterstock
Jaanikaunapulber aitab paljude tervisele kasulike omaduste hulgas alandada kolesterooli. See on ka madala rasvasisaldusega, mis on abiks kehakaalu reguleerimisel. Mida head jaanikaunapulber veel pakub, loe lähemalt allpool!

Vahemere piirkonnas ja Lähis-Idas levinud kaarobipuu ehk harilik jaanikaunapuu (Ceratonia siliqua) kuulub kaunviljaliste sugukonda. Jaanikaunapuu on igihaljas ning kasvab 15-17 meetri kõrguseks. Söögiks tarvitatakse kaarobipuu kaunu, eriti nende lihakaid vaheseinu. Peale kaunade pruunistumist need korjatakse, eemaldatakse kõvad seemned, seejärel kaunad pestakse, röstitakse ning jahvatatakse, vahendab AskelTerveyteen.

Foto: Shutterstock
Jaanikaunapulbri värvus sõltub röstimisest. Mida kõrgemal temperatuuril ja kauem seda tehakse, seda tumedam toode saadakse. Jahu sarnaneb värvuselt, lõhnalt ja maitselt kakaopulbriga ning toitainete ja tervislike omaduste tõttu kasutatakse seda paljudes retseptides, näiteks kookides, küpsistes ja jookides.

Valminud kauntest, millest on seemned eraldatud, saab valmistada ka tumedat siirupit.

Jaanikaunapulbri omadused ja toiteväärtus

Jaanikaunapulber koosneb põhiliselt süsivesikutest – nii suhkrutest kui kiudainetest. See sisaldab valku ja on lisaks madala rasvasisaldusega. Jaanikaunapulber sisaldab ka B-vitamiine, rauda, ​​kaltsiumi ja kaaliumi.

Kombineerituna kaneeli, vaniljeekstrakti või sidrunikoorega, saab seda kasutada maitsvate ja tervislike magustoitude valmistamiseks.

Jaanikaunapulbri tarbimise paljud eelised on seotud selles sisalduvate lahustuvate kiudainetega. Viimased aitavad reguleerida soolestiku aktiivsust ja vähendada märkimisväärselt vere kolesteroolitaset. Kuna see on gluteenivaba, siis sobib tarvitamiseks ka tsöliaakia ja gluteenitalumatusega inimestele.

Foto: Shutterstock
Jaanikaunapulbri suurimad eelised:

1. Aitab kaalujälgimisel

Jaanikaunapulbri kasutamine retseptides aitab säilitada normaalset kehakaalu. See on tervislik alternatiiv kakaole, sest ei sisalda praktiliselt üldse rasva.

Jaanikaunapulbris on rikkalikult lahustuvaid kiudaineid, mis püsivad pikka aega maos, pikendades täiskõhutunnet ja vähendades söögiisu.

2. Hea rauaallikas

Raud on oluline mineraal vastupidavuse, füüsilise ja vaimse võimekuse ning punaste vereliblede normaalse moodustumise jaoks. Jaanikaunapulbris sisalduva raua imendumiseks on soovitatav seda kombineerida C-vitamiini poolest rikka toiduga, näiteks tsitrusviljadega.

3. Rikas kaltsiumi poolest

Jaanikaunapulbris sisalduv kaltsium imendub kehas paremini kui muudest taimsetest allikatest pärit kaltsium. Seda põhusel, et jaanikaunapulber ei sisalda oksalaate, mis pärsivad selle mineraali imendumist.

4. Alandab vere kolesteroolitaset

Tänu kõrge kiudainesisaldusele võib jaanikaunapulber olla heaks abimeheks kolesteroolitaseme kontrolli all hoidmisel.

Jaanikaunapulbri lahustuv kiudaine seob kolesterooli ja takistab selle imendumist soolestikust. Seetõttu ei satu kolesterool vereringesse, vaid väljutatakse organismist. Erinevalt kakaost ei sisalda see ka türamiini. Türamiini on seostatud migreeniga.

5. Prebiootiline toime

Jaanikaunapulbris sisalduvad kiud aitavad parandada fermentatiivset bakterite kasvu soolestikus. Kuigi seda on kasutatud kõhulahtisuse raviks, on see ka lahtistav ja hõlbustab soole peristaltikat. Jaanikaunapulber aitab kaasa ka sooleinfektsioonidest paranemisele.

Jaanikaunapulber moodustab soolestikus geelitaolise aine, mis soodustab soolemotoorikat.

6. Antioksüdantide allikas

Jaanikaunapulber sisaldab polüfenoole, mis aitavad vähendada oksüdatiivseid kahjustusi ja hoiavad rakke tervena.