Foto: Shutterstock
Teile võib tunduda, et magusa söömine annab palju energiat, kuid tõsi on see, et liigne suhkru tarbimine võib anda vastupidise efekti ja muuta teid hoopis väsinuks ning jõuetuks.

Kas saab kuidagi teada, et tarbime liiga palju suhkrut? Vastus on jah, sest meie keha saadab ebatervisliku toitumise kohta vastavaid signaale. Paljud inimesed lihtsalt ei tea, et nende kogetud füüsilised või vaimsed probleemid võivad olla tingitud liigsest suhkrutarbimisest. Sümptomid, mis räägivad liigsest suhkru söömisest pani ritta portaal Askelterveyteen.com

Märgid selle kohta, et tarbitakse liiga palju suhkrut

Liigne suhkru tarbimine on üks viise, mis võib tervisele nii lühemas kui pikas perspektiivis mõju avaldada. Esiteks on oluline selgitada, et räägime antud juhul suhkrust rafineeritud kujul, mitte selle loomulikust esinemisest paljudes puuviljades ja muudes töötlemata värsketes toitudes.

Maailma Terviseorganisatsioon on väitnud, et tõendid suhkru looduslikul kujul tervisele kahjulik olemise kohta puuduvad. Töödeldud suhkur, mida lisatakse paljudele erinevatele toitudele, seda aga on. Et aidata teil tuvastada, kas tarbite rafineeritud suhkrut liiga palju, vaatame sümptomeid, mida see võib põhjustada:

1. Pidev nälg

Kui sööte liiga palju suhkrut, olete kogu aeg näljane ja einestate üha sagedamini.

Ajakirjas Nutrición Hospital avaldatud uuringu kohaselt põhjustavad suhkrud suuremat küllastustunnet kui süsivesikud.

Kuid see küllastumine on lühiajaline, mis tähendab, et on väga tõenäoline, et varsti tunnete end jälle näljasena ja sööte jälle midagi. Kui selline käitumine on seotud vale toitumise ja istuva eluviisiga, võib see põhjustada ülekaalulisust või isegi rasvumist.

Nii et kui tunnete söömisest hoolimata kogu aeg või päeva jooksul nälga, võib see olla tingitud sellest, et tarbite liiga palju suhkrut ega saa toitaineid kätte.

2. Püsiv väsimus

Tundub vastuoluline, et glükoosi sisaldavaid jooke valmistatakse ja tarbitakse tavaliselt energia saamiseks. Paljud spordi- ja energiajoogid sisaldavad suures koguses suhkrut.

Tõepoolest, selliste jookide joomine või suures koguses suhkru söömine annab meile energilise tunde, aga seda üksnes hetkeks. Lühikesele energiatõusule järgneb väsimus. Ei ole just mõistlik seda omakorda mõne suhkrurikka joogiga peletada.

Suurbritannias, Walesis asuva Cardiff Metropolitani ülikooli teadlaste meeskonna uuring näitas, et rafineeritud suhkru tarbimist vähendanud isikud märkasid oma väsimuse ja üldise meeleolu selget paranemist.

Kuigi see uuring avas sellel teemal ainult ukse, on see siiski väga huvitav ja valgustav ning viinud juba arvukate täiendavate uuringuteni. Kui ka teie tunnete end ilma nähtava põhjuseta pidevalt väsinuna (näiteks unetus), võib see olla tingitud sellest, et tarbite liiga palju rafineeritud suhkrut.

3. Nõrgad hambad

Suured suhkrukogused toidus koos halva hambahügieeniga põhjustavad hammaste seisundi halvenemist.

Kui te olite laps, siis ka ema ütles teile, et kui sööte liiga palju komme, siis teie hambad võivad nii välja kukkuda? Selles on omajagu tõtt.

Paljud uuringud näitavad, et toidus sisalduvad suured suhkrukogused koos halva hambahügieeniga nõrgestavad hambaemaili. Kuidas? Esiteks peate teadma, et suu on baktereid täis, mõned neist on head ja teised halvad. Suhkur on kahjulikele bakteritele parim toit, mis tekitab hambaemaili nõrgenemist.

4. Naha enneaegne vananemine võib olla märk sellest, et sööte liiga palju suhkrut

Ajakirjas Clinics in Dermatology avaldatud uuringu kohaselt võib liigne suhkru tarbimine naha vananemist kiirendada. Selle põhjuseks on asjaolu, et suhkrus on molekulid, mida nimetatakse arenenud glükeerimise lõpp-produktideks (inglise keeles advanced glycation end-product, lühidalt AGE), mis kahjustavad naha kollageeni ja elastiini. Selle tagajärjel vananeb nahk kiiremini.

5. Liigesevalu

Kui sööte liiga palju suhkrut, võite märgata valu liigestes või reumatoidartriiti.

Kuigi see on vähem levinud sümptom, võib liigne suhkru tarbimine põhjustada ka liigesevalu. Tegelikult seovad mõned uuringud naistel kõrge gaseeritud suhkrusisaldusega jookide tarbimise suurema reumatoidartriidi tekkimise riskiga.

See on tingitud ka varem mainitud AGE molekulidest. Need põhjustavad kehas põletikulist seisundit, mis võib pikemas perspektiivis põhjustada liigesevalu.

6. Kaalutõus

Te pole kindlasti üllatunud seda lugedes ... Kuid ütleme veel kord, et kui sööte liiga palju suhkrut, suureneb teie kaal tõenäoliselt, eriti kui te ei tegele regulaarselt .

Suhkru söömine tekitab ajutise küllastustunde, mis kaob aga peagi ja sunnib teid väga kiiresti uuesti sööma, mis muidugi mõjutab aja jooksul kehakaalu. Suhkur on kahtlemata üks ülekaalulisuse ja rasvumise suurimaid põhjuseid.

7. Keskendumisprobleemid

Kõrge veresuhkur kajastub selgelt ka kognitiivsete ja keskendumisvõime halvenemises.

Liiga palju suhkrut tarbides tunnete, et vajate seda üha rohkem. See võib viia asjaoluni, et kui teie veresuhkru tase langeb, ei tööta teie aju korralikult, kuna nad vajavad suhkrut, mis annab teile energiat töötamiseks.

Seetõttu võib juhtuda, et iga natukese aja tagant tunnete äkki, et teie mõte on udune ja te ei suuda keskenduda sellele, mida teete. Arvukad erinevad uuringud seostavad liigset suhkrutarbimist erinevate kognitiivsete häiretega.

Kas tundsite mõne nendest sümptomitest ära? Kas sööte palju suhkrut sisaldavaid toite? Sel juhul peaksite suhkru tarbimist viivitamatult piirama. Kuna suhkrut lisatakse paljudele toitudele ja see on hõlpsasti kättesaadav, ei pruugi me kohe mõelda selle seosele oma füüsilise või vaimse seisundiga. Pidage meeles, et liigne suhkru tarbimine võib põhjustada veelgi raskemaid haigusi, südame-veresoonkonna haigused sealhulgas.

Seetõttu peaksite suhkrute kogusele tähelepanu pöörama ja alustama omaenda tervise huvides rafineeritud suhkru tarbimise vähendamist. See nõuab enesedistsipliini, sest suhkur on sõltuvust tekitav aine: mida rohkem te seda sööte, seda enam tunnete, et vajate seda.