Foto: Shutterstock
Udu, vihm, märg ja külm päev: paljud peavad külmetushaigustesse nakatumise põhjuseks ilma. Leidub ka neid, kes süüdistavad kütteõhku, kuna see kuivatab limaskestad. On palju põhjuseid, miks nakkused on just sügisel ja talvel rohkem liikvel. Sellest hoolimata ei tähenda see automaatselt, et need peaksid teid tabama: tugev immuunsüsteem aitab hingamisteede infektsioonidel eemal püsida. Te saate seda muu hulgas toetada tasakaalustatud toitumisega. Meil on mõned suurepärased näpunäited selle kohta.

Mis on praegu eriti hea

Vitamiinid, mikroelemendid ja mineraalid on maagilised koostisosad, millest teie immuunsüsteem nüüd eriti sõltub. Õigete toitude ja tasakaalustatud toitumisega olete kindlal poolel. Iga päev peaks menüüs olema palju värskeid hooajalisi puu- ja köögivilju, eelistatavalt orgaanilisi. Tsitrusviljad, ingver, kõrvits ja muud tooted aitavad tagada, et külmetushaigustel pole peaaegu mingit võimalust, soovitab portaal Tegut.com.

Samuti on oluline: piisav vee joomine

Näiteks ingveritee ja kuum sidrunivesi mitte ainult ei rahulda vajadust vedelike järele, vaid tugevdavad ka immuunsust.

Vesi on ka talvel kohustuslik, nii et kõige parem on seda juua soojalt, mis võib esialgu olla natuke imelik, kuid äärmiselt hea. Ajurvedas on kuuma vee nautimine osa teraapiast: see peaks stimuleerima seedimist, andma energiat ja soodustama toksiinide eemaldamist kehast.

Liikumine on ja jääb tervisliku eluviisi oluliseks osaks: minge iga päev värske õhu kätte. Pange soojalt riidesse, sest külm nõrgestab keha, see peab kulutama palju energiat. Ja nagu ikka, on stress häiriv tegur – proovige oma stressitaset vähendada. Lubage endale puhkust, aja maha- võtmist, sauna külastamist ja rohket und. Siis olete külmaks aastaajaks hästi ette valmistatud.

Värske toit immuunsüsteemile

Foto: Shutterstock

Iga laps teab, et värsketes puu- ja köögiviljades on palju head. Kuna pole selge, mis annab vitamiine ja toitaineid, mis on praegu eriti nõutavad, tutvustame teile lühidalt immuunsüsteemi kõige tõhusamaid tugevdajaid.

Kasutage rohkem immuunsüsteemi toetavaid toite. Eelkõige peaksite nüüd pöörama tähelepanu suurele vitamiinisisaldusele, siin on eriti olulised vitamiinid A, C, D ja E. Ja ka mikroelemendid tsink ja seleen peaksid andma oma osa immuunsüsteemi tugevdamiseks.

Beetakaroteenina leidub A-vitamiini peamiselt kõrvitsates, porgandites ja paprikates, samuti leidub seda peedis ja rohelistes köögiviljades, sealhulgas näiteks lehtkapsas ja spinat.

Mustad sõstrad on täis C-vitamiini ja see pole ainus põhjus, miks nad on kohalikud supertoidud. Mustikad, tsitrusviljad ja astelpaju on ka neid täis.

Parim viis D-vitamiini varumiseks on päike!

E-vitamiini tarnijad on pähklid, kõrvitsaseemned ja mandlid. Muide, vitamiinid A, D, E ja K on rasvlahustuvad nende imendumiseks on vaja rasva.

Tsinki leiate peamiselt täisteratoodetest, koorikloomadest ja seesamiseemnetest. Kõrvitsaseemnetes, basiilikus ja tüümianis on samuti korralik kogus tsinki.

Pähklid sisaldavad seleeni, eriti parapähklid, samuti pakuvad seleeni erinevad kalaliigid. Munad, piim ja teraviljasaadused sisaldavad seda samuti. Ja kapsas, sibul, seened ningkaunviljad.

Brokoli annab C-vitamiini ja palju mineraale. Parem on lühikese aja jooksul blanšeerida kui pikka aega küpsetada, siis jäävad olulised toitained alles. Kui soovite, võite ka brokoli toorelt näksida, nii et rohelised köögiviljad on kõige sisukamad.

Astelpaju nimetatakse ka “põhja sidruniks”. Need marjad sisaldavad kuni 10 korda rohkem C-vitamiini kui sidrunid. Toorelt on need äärmiselt hapud, mistõttu paljud eelistavad astelpajumarju tarvitada töödeldud kujul – mahl, püree ja siirup on klassika.

Ingver avaldab muljet arvukalt tervist edendavate omadustega. Ingver soojendab seestpoolt, mis väidetavalt avaldab positiivset mõju vereringele ja toetab seega immuunsüsteemi.

Kõrvits on suurepärane köögivili. Kui te puista mõned röstitud kõrvitsaseemned kõrvitsasupile saate ühendada beetakaroteeni ja tsingi head omadused. Esimene aitavab ehitada terve limaskesta rakke suus ja ninas ning teine toetab immuunsüsteemi. Kõrvits on maitsev ka karris, kookides ja vormiroogades.

Hapu puuvili sidrun on üllataval kombel üks põhitoiduainetest. See on tervisele kasulik, sest ülihappeline organism on vastuvõtlikum mitmesuguste kaebuste suhtes. Väidetavalt on sellel superpuuviljal ka põletikuvastane toime, see annab C-vitamiini ja tugevdab immuunsüsteemi.

Paprikas on palju C-vitamiini. Selle vitamiini igapäevase vajaduse rahuldamiseks piisab ühest punasest pipart. See sisaldab ka kaaliumi ja vähe kaloreid. Nõuanne! Sööge seda palju!

Apteegitill on praktiliselt limaskestade desinfektsioonivahend, selle tagavad apteegitilli eeterlikud õlid.

Õunad pakuvad üle 50 elutähtsa aine. Ütlus "Õun päevas hoiab arsti eemal" ei ole asjata. Muide, suurem osa headest toitainetest on õuna koores või otse selle all, nii et parem on see korralikult pesta, kuid nautida koorimata.

Paljudel maitsetaimedel on antibakteriaalne toime. Nendes sisalduvad eeterlikud õlid peaksid pidurdama bakterite kasvu. Need pakuvad ka mitmesuguseid muid tervislikke koostisosi. Kasutage oma köögis basiilikut, peterselli, piparmünti, rosmariini, koriandrit.

Mustikad sisaldavad vähemalt sama palju A- ja E-vitamiini kui eksootiline assai ja ületavad neid C-vitamiini sisalduse poolest. Talvel on parem kasutada külmutatud mustikaid, selle asemel et tarbida imporditud marju.

Mais annab tsinki, mis on oluline mikroelement, 100 g maisis leidub seda 3,5 mg. Naiste soovitatav päevane annus on 7 mg ja meestel 10 mg. Mais sisaldab ka E-vitamiini.

Kui ikkagi külmetus kimbutab

... proovige kodused ravimid nagu mesi, kanasupp ja sibulast valmistatud köhasiirup. Puhake kodus ja jooge teed! Needon tavaliselt hea viis nohu kontrolli alla saamiseks.

Millest Oma Maitse värskes sügisnumbris juttu, saab lugeda SIIN