Foto: Shutterstock
Tööpäev on läbi, väljas on pime ja te avastate end toidupoe šokolaadiriiuli ees. Magusaiha ja emotsionaalne söömine on nähtus, mida paljud sügishooajal kogevad.

Toit on emotsioonidega tugevalt seotud ja seda isagi siis, kui teeme tormakal tööpäeval toiduga seotud kiireid, otsekui möödaminnes otsuseid. Osadel juhtudel võib olla tegemist mitte füüsilise, vaid emotsionaalse nälja kustutamisega, kirjutab Ilta Sanomat.

Kui suvel jätkub lõunasöögiks paljudele salatist, siis sügisel vajame sooja ja toekamat toitu. Samuti võib pimedatel sügisõhtutel juhtuda, et anname emotsionaalsele söömisele järele. Emotsionaalset söömist selgitavad teooriaid käsitletavad seda kui miskit, mida me ise ei kontrolli ja mis meie tervist mõjutama kipub. Kiirel, stressirohkel ajal kiputakse automaatselt valima seda, mis igapäevase toiduvaliku juurde ei kuulu.

Toitumisterapeut Anette Palssa soovitab selliste olukordade puhul: "Süüa regulaarselt, hankida piisavalt valku ja proovida söögikordade ajal suurendada tervislike süsivesikute hulka."

"Jälgige, kuidas see teie meelt mõjutab," ütleb ta.

Emotsionaalse söömise puhul oleks hea oma käitumist jälgida, sest nii joonistub välja muster, mis näitab, millal käsi toidu järele haarab. Kas kustutame füüsilise nälja asemel hoopis emotsionaalset nälga?

Emotsionaalne söömine võib olla peaaegu automaatne

Emotsionaalne söömine tähendab raamatu "Rasvumine" (Duodecim, 2015) järgi seda, et söömise eesmärk on tasakaalustada ebamugavaks peetavat emotsionaalset seisundit, nagu ärevus, depressioon või tühjustunne. Emotsionaalne söömine toimub tavaliselt teadvustamata ja see võib olla peaaegu automaatne tegevus.

Raamatu järgi on kerge emotsionaalne söömine nii tavaline, et seda esineb aeg-ajalt peaaegu kõigil.

"Toit võib tekitada naudingut, selles pole midagi halba", ütleb Palssa. "Põhitoit võib olla imeliselt nauditav ja samal ajal väärtuslikke toitaineid täis, näiteks trendikad kausiroad," lisab ta.

Päeva söögikordade nautimine võib olla tõhus viis vähendada õhtul emotsionaalset söömist. "Siis ei jagune söögikorrad õnnetuks „tankimiseks” ja nauditavateks hõrgutisteks," ütleb Palssa.

Kõige keerulisem on november ja detsember

November ja detsember on kaalulangetamiseks rasked ajad paaril põhjusel:

  • Suvel juhtub palju imelisi asju: sõpradega kohtumine, puhkus ja reisimine. Sügise saabudes kitseneb elu kergesti ja pimedal aastaajal erksus väheneb.
  • Pimedamat aastaaega seostatakse ka poodide jõuluhõrgutiste tulvaga.
  • Kaubandusvõrgust võib leida palju kiusatusi, mis impulsse suurendavad. Selles mõttes on jaanuar jälle kergem aeg.

"November oli varem minu jaoks kohutav kuu, kuni ühel aastal otsustasin, et pööran sellele selja. Ma võtan sõpradega toredaid kohtumisi ette ja kui õues liikumine mind ei köida, tegelen joogaga ning käin ujumas. Tunnistan, et pime aastaaeg mõjutab mind endiselt, kuid selle mõju pole enam nii tugev," ütleb Palsa.

Kuidas emotsionaalse söömise tsükkel katkestada?

  • Muutke söömine lihtsa tankimise asemel naudinguks. Lõunasöök võib olla päeva tipphetk!
  • Toidupoodi minge alles pärast hea valgurikka toidu söömist.
  • Kui teie mõte viib teid kõigest hoolimata poodi, peatage olukord ja hingake vähemalt 30 sekundit sügavalt sisse. Kuulake, mida teie keha tunneb, ja tuletage meelde, mida te tegelikult tahate.

Mõnikord võib selle hetke võtmise lõpptulemuseks olla ka see, et soovite ja vajate maiust. Aga selliselt on tegemist teadliku otsusega.

Kui teate, et pime aastaaeg on teie jaoks väljakutse, kaaluge, kas tulevikus oleks võimalik selle jaoks puhkusenädal kokku hoida ja reisida kuhugi, kus on rohkem valgust.

Millest Oma Maitse oktoobrinumbris juttu on, saab lugeda SIIN