Foto: Shutterstock
Oma organismi saame hooldada, pöörates tähelepanu sellele, mida sööme. Mida loomulikum on toit, seda parem! Ristõielistes köögiviljades, näiteks kapsas ja brokolis, sisalduvates ühendites näib olevat tugev immuunsüsteemi stimuleeriv toime.

Ristõielised köögiviljad (kapsaliigid, kaalikas, redis, rõigas, naeris jt) mõjutavad soolestikku toetavate valgete vereliblede funktsiooni. Valged verelibled on omamoodi väravavahid meie kehas, mis võitlevad mikroobidega ja teiste haigustekitajatega. Edu saavutamiseks vajavad need konkreetset pinnavalku, mis saadakse ristõielistest köögiviljadest mitmeastmelise keemilise reaktsiooni abil.

Immuunsuse toetajad C-vitamiin ja tsink

Foto: Shutterstock
C-vitamiin ei pruugi takistada grippi uksele koputamast, kuid see võib vähendada haiguse kestust. Kui suuremate C-vitamiini annuste tarbimine aitab grippi eemal hoida, siis C-vitamiini puudus võib soodustada erinevate haiguste teket.

C-vitamiin on võimas antioksüdant, mis kaitseb organismi vabade radikaalide kahjuliku mõju eest. C-vitamiini leidub tsitrusviljades, marjades (astelpaju, mustsõstrad, kibuvitsamarjad, vaarikad, mustikad, jõhvikad, maasikad), granaatõunas, lillkapsas, rohelistes lehtköögiviljades, tomatites, paprikas.

Toidu kuumtöötlemisel C-vitamiin suurel määral laguneb!

Foto: Shutterstock
Sarnaselt C-vitamiiniga võib ka tsingil olla tõhus külmetushaiguste vastane toime. Lisaks paljude teiste keha jaoks oluliste protsessidele toetamisele on tsinki vaja immuunsüsteemi toetamiseks. Uuringud on näidanud, et tsink mõjub pärssivalt külmetushaigus põhjustavate rinoviiruste kasvule.

Loomsetest toiduainetest omastatakse tsinki paremini kui taimsest toidust. Soodustamaks tsingi omastamist taimsetest toitudest sööge seda koos väikese koguse loomse toiduga. Parimateks tsingi allikateks on mereannid, liha, munad, täisteratooted, kaunviljad, maks, idud ja seemned.

Punased, kollased ja oranžid köögiviljad sisaldavad rohkelt immuunsüsteemi jaoks olulisi karotenoide

Foto: Shutterstock
Karotenoidid on rasvlahustuvad pigmendid, mida leidub oranžides, kollastes, punastes ja rohelistes puu- ja köögiviljades ning, mis kaitsevad neid UV kiirguse eest.

Punased köögiviljad sisaldavad lükopeeni, mille tervisele kasulik toime suureneb kuumtöötlemise järel veelgi. Lükopeen on antioksüdant, mida organism ise ei suuda sünteesida, vaid seda saadakse üksnes toidust. Lükopeen jõuab ainevahetuse kaudu vereplasmasse ning seeläbi organitesse. Kas teadsid, et lükopeenisisaldus suureneb tomati kuumtöötlemisel kuni kolm korda?

Lükopeen on rasvlahustuv, seepärast suudab keha seda paremini omastada koos rasvaga. Uuringutega on tõestatud tomatites sisalduva lükopeeni mõju südame-veresoonkonna haiguste vähendamiseks ja vähi ennetamiseks.

Kas teadsid, et tomatiallergia on üks levinumaid toiduallergiaid, mida põhjustab just lükopeen?Allergikutele, kes ei talu tomatis leiduvat looduslikku punast värvainet, sobivad kollast värvi tomatid.

Allikas: HyvaTerveys