Foto: Shutterstock
Ilma soolata on paljud toidud maitsetud. Millist soola eelistada ja kui palju seda on mõistlik tarbida? Suhtumine soola on läbi ajaloo muutunud - kunagi nii hinnatud ja ülikallist ainest on moodsa meditsiini arenedes hakatud rääkima kui "valgest surmast". Lauasool on asendamatu maitsestamisel, kuid samal ajal on see tuntud kui halva kolesterooli taseme tõstja. Mida peaksime teadma selle vastuolulise aine kohta?

"Sool on naatriumi ja kloriidi segu. Naatrium osaleb rakumembraanide transportimisel mitte ainult toitainete, vaid ka närviimpulssides. Ükski teadmine ega sensatsioon ei läbi meie kehasid ilma naatriumita", selgitas toitumisnõustaja Anna Kara.

Millal tarbitakse liiga palju soola?

Paljud inimesed arvavad, et nad ei tarbi palju soola, kuid saavad seda siiski peaaegu kaks korda rohkem kui täiskasvanute maksimaalne soovitatav päevane annus - viis grammi ehk umbes teelusikatäis.

"Mehed söövad rohkem soola kui naised. Meie keha füsioloogiline vajadus on vaid 1,3 grammi, kuid nii vähese soolaga on peaaegu võimatu elada. Soola tarbimise päevaseks vajaduseks peetakse 3-5 grammi, teatud juhtudel veidi enam. Tervisele mõjub halvasti just soola naatriumisisaldus. Naatriumi on organismile samuti vaja, kuid reeglina tarbitakse seda soovitatavast kogusest rohkem," rääkis Kara.

Foto: Shutterstock
"Inimeste väärarusaam soola tarbimise kohta tuleneb asjaolust, et paljud põhitoiduained, näiteks leib, juust ja valmistoidud, on üllatavalt soolased. Sama kehtib enamiku vürtsisegude ja kastmete kohta. Kuni 80 protsenti soolast varjab meie dieeti varjatud soolana. Isegi teravili sisaldab seda", üllatas Kara.

Vähesel määral leidub naatriumi looduslikult näiteks sellistes toiduainetes nagu piim ja liha

Siiski on mahud väikesed. Näiteks sisaldab liha 100 grammi kohta umbes 50 milligrammi naturaalset naatriumi, samas kui sama kogus kõrge soolasisaldusega leiba sisaldab üle 500 milligrammi. Naturaalsed naatriumiallikad on juba võimelised vastama igapäevasele soola tarbimisele.

Foto: Shutterstock
Soolaga seotud haiguste loetelu on pikk

Soola miinuseks peetakse sageli kõrgenenud vererõhku, kuid selle aine seosed erinevate haigustega on ulatuslikumad. Liigne naatriumi tarbimine on seotud isegi osteoporoosi, astma ägenemise, insuldi, maovähi ja mäluhäiretega.

Kuidas soola tarvitamist järk-järgult vähendada:

1. Olge püsiv. Uute maitsetega harjumine võtab aega. Sama kehtib soola vähendamise kohta. Kohanemine uute maitsetega toimub aeglaselt.

2. Hea mõte on alustada soola vähendamisega igapäevastes, tuttavates toitudes. Lahendus ei ole soolata eridieet, mis sisaldab imelikke koostisosi.

3. Pidage meeles ürte. Muude põhimaitseainete kasutamine võib soola rolli vähendada. Soola võib asendada näiteks happesuse, ürtide, sooladeta maitseainete või aromaatse tšilliga.

4. Leotage soolapomme, näiteks kappreid ja oliive enne tarvitamist.

5. Lisage soola toidule vahetult enne selle valmimist. Sool maitseb toidus paremini, kui seda lõpuks lisada. See vähendab kogusummat. See vähendab kogusummat.

6. Enne soola lisamist ärge unustage toitu maitsta. Võite leida, et seda pole vajagi!

7. Mis on tervislik alternatiiv lauasoolale? Pansool sisaldab umbes poole vähem naatriumi kui tavaline lauasool või meresool. Meresool sisaldab lisaks naatriumkloriidile ka rohkelt muid vajalikke mineraale. Kuna soolaga on söögi maitsestamisel lihtne liialdada, siis andke toidule maitset ürdisoolaga, näiteks Herbamare puhul on ürtide maitsed imendunud soolakristalli.

Herbamare ürdisoola valmistamiseks segatakse mahedalt kasvatatud ja värskelt hakitud maitsetaimed meresoolaga ja segul lastakse seejärel laagerduda. Selliselt imenduvad taimede maitsed, eeterlikud õlid ja lõhnad soolakristallidesse.

Allikas: Terve