Foto: Shutterstock
Arvatavasti olete kogenud, et lapsi ei ole mõnikord kõige lihtsam tervisliku toiduga inspireerida. Ehk saate laste tasakaalustatud toitumist igapäevaselt nende 10 kuldreegli rakendamisel tagada. Edu proovimisel!

1. Piisav vee joomine

On oluline, et lapsel oleks alati ligipääs joogiveele ja vanemad peaksid aeg-ajalt küsima laste käest, kas nad soovivad vett juua. Parim on pakkuda jooki iga söögikorra vahel. Gaseerimata vesi, mineraalvesi ja magustamata ürdi- või puuviljateed on ideaalsed janukustutajad. Maitseelamusi võib pakkuda ka klaasitäis puuviljamahla. Mahla puhul tuleb aga kogustega piiri pidada, sest see sisaldab palju fruktoosi. Karastusjoogid ja puuviljamahlajoogid on suhkru- ja kaloripommid ning koola sisaldab kahjulikku kofeiini, vahendab portaal Familie.de.

2. Kodune toit

Kui ajagraafik sunnib tagant, siis on valmis- ja kiirtoidud õnnistus. Kahjuks sisaldavad paljud valmistoidud liiga palju lisaaineid ja kaloreid, mis kujundavad varakult laste maitset tööstuslikult toodetud toidu osas. Kuidas maitsevad naturaalsed toidud, saab teie laps kogeda ainult siis, kui teete ise regulaarselt värskete koostisosadega süüa.

3. Palju puu- ja köögivilju

Värsked puu- ja köögiviljad on tervislikud. See pole tingitud mitte ainult paljudest vitamiinidest ja mineraalidest, vaid ka sekundaarsetest taimsetest ainetest. Parim on pakkuda lapsele puu- ja köögivilju mitu korda päevas. Lisaks see rusikareegel: puuviljad toorelt, umbes pool köögiviljadest keedetud kujul.

4. Mitu söögikorda päevas

Lastel on väiksemad energiavarud ja nad vajavad mitu söögikorda päevas. Siis on neil piisavalt jõudu mängida, ringi joosta, õppida ja kasvada. Hommikusöök on eriti oluline! Piima ja puuviljadega teraviljahelvestest valmistatud müsli on parem kui suhkruhelbed. Kui söögikordade vahe on liiga pikk, siis näksivad lapsed vahepeal ebatervislikku toitu. Seda saate lihtsalt vältida klaasi piima ja osa tükeldatud puuviljadega.

5. Kalapäev

Kala on meie peamine joodiallikas. Lisaks on kalas eriti palju tervislikke rasvhappeid ja seetõttu tuleks seda serveerida kord nädalas. Luudeta kalafilee sobib lastele ideaalselt.

6. Regulaarne täisteratoodete tarbimine

Teraviljatooted peaksid olema laual iga päev. Täisteraleivas on palju tervisele kasulikke toitaineid, mida muus toidus napib. Parim asi, mida teha, on oma laps varakult täistera variandiga harjutada, sest hiljem võib harjumine aega võtta - tugevam maitse ja kõvem konsistents pole paljudele lastele meeltmööda.

7. Piimatoodete tarbimine

Piimatoodetes on palju kaltsiumi tugevate luude ja hammaste jaoks. Laste suurenenud vajaduste rahuldamiseks piisab veerand kuni pool liitrit piima päevas (olenevalt vanusest). Kui teie lapsele ei meeldi lehmapiim, pakkuge lihtsalt jogurtit, petti või kohupiima. Juust võib ka piima asendada. Rusikareegel on, et mida kõvem juust, seda rohkem kaltsiumi see sisaldab. Toorjuust on parim neile, kellele meeldib seda määrida. Sulatatud juust sisaldab liiga palju soola ja seetõttu ei soovitata seda piima alternatiivina kasutada.

8. Mõõdukalt lihatooteid

Liha ja vorst on laste toitumise seisukohalt olulised. Siiski on piiranguid: piisab kahest kuni kolmest väikesest lihatoidust nädalas, vastasel juhul satub taldrikule liiga palju loomseid rasvu. Parimat toitainete segu pakub väike lihatükk ja suur osa köögivilju, riisi või nuudleid. Külmlõigetega olge ettevaatlik: tugevalt kuivatatud ja suitsutatud tooted võivad sisaldada kahjulikke aineid. Mõni sort sisaldab ka üleliigseid maitseaineid. Iga natukese aja tagant on viil vorsti kuklil täiesti sobiv.

9. Eelistage kvaliteetseid rasvu

Taimsed rasvad sisaldavad parimat tervislike rasvhapete kombinatsiooni. Külmpressitud, rafineerimata õlid sobivad suurepäraselt salatitesse. Kasutage toiduvalmistamisel endale meelepärast päevalille-, oliivi- või rapsiõli. Määrdeaineks sobib hästi ka või.

10. Paku kommi nutikalt

Maiustuste teemal läheb laste ja täiskasvanute arvamus lahku. Lapsed armastavad neid, aga toitumisteadlikud vanemad sooviksid maiustused menüüst välja jätta, kuna neil pole tervise osas suurt midagi pakkuda. Proovige maiustuste jaoks määrata fikseeritud ajad, näiteks pärast lõunasööki ja väikeses koguses. Muidugi võib olla ka erandeid, nt erilistel puhkudel.

Magustamata jookide ja paljude taimsete toitude (puu-, köögi- ja teraviljad) abil saate luua lapse tervisliku toitumise põhiraamistiku. Seda täiendatakse, kui laual on kala ja piimatooted. Kasutage lihatooteid mõõdukalt ja maiustuste puhul on väiksemad kogused alati mõistlikud!