Foto: Shutterstock
Lehtkapsas ehk kale maitseb hästi ja sisaldab ka ainulaadseid tervisele kasulikke toitaineid. KuntoPlus selgitab, mis teeb lehtkapsa nii tervislikuks.

1. Toitainerikas ja madala kalorsusega

Kale sisaldab vähe kaloreid ja rasva, kuid palju vitamiine, mineraale ja seedimisele kasulikke kiudaineid. 100 grammi lehtkapsast varustab keha sama palju luid tugevdava kaltsiumiga kui umbes 200 ml piima.

Lisaks on lehtkapsas rikas taimse valgu poolest ja see on porgandi järel parim A-vitamiini allikas.

100 grammi lehtkapsa rasvasisaldus on alla 1 grammi ja see koosneb suuresti alfa-linoleenhappest, mis lisaks põletikuvastasele toimele aitab ära hoida ka südamehaigusi.

Foto: Shutterstock

Lehtkapsa ehk kale toiteväärtus 100 grammi kohta:

kilokalorid 37

valk 4,2 g

rasvad 0,9 g

süsivesikud 2,5 g

kiudained 4,2 g

Lehtkapsas on rikkalikult antioksüdante

Enamik rohelisi lehtköögivilju, sealhulgas lehtkapsas, on rikkad antioksüdantide poolest. Selleks, et antioksüdantne mõju säiliks, on lehtkapsast kõige parem tarbida toorelt või seda lühidalt blanšeerida. Antioksüdandid kaitsevad keharakke vabade radikaalide kahjustuste, kudede enneaegse vananemise ja isegi vähi eest.

3. Lehtkapsas on rikas C-, E- ja K-vitamiinide poolest

Kale on üks kõige vitamiinirikkamaid köögivilju ja see skoorib paljude erinevate tervisele kasulike omadustega. Vitamiinid C, E ja K tugevdavad immuunsussüsteemi, kõrvaldavad vabu radikaale ja on olulised vere hüübimise toimimiseks.

4. Lehtkapsas aitab alandada kolesterooli

Foto: Shutterstock

Lisaks vitamiinide mitmekesisusele mõjutab lehtkapsas ka vere kolesterooli taset. Värske uuringu kohaselt langes uuringus osalejate „halva” LDL-kolesterooli (madala tihedusega lipoproteiinid) sisaldus veres 10 protsenti, samal ajal kui „hea” HDL-kolesterooli (kõrge tihedusega lipoproteiinid) sisaldus tõusis 27 protsenti pärast kolme kuu jooksul iga päev 150 milliliitri lehtkapsamahla joomist.

5. Lehtkapsa mõju vähirakkudele

Kliinilised uuringud näitavad, et lehtkapsas sisalduval sulforafaanil võib olla positiivne mõju vähirakkude kasvu pärssimisele. Lisaks lehtkapsale leidub seda antioksüdanti ka spargelkapsas või rooskapsas.

Lehtkapsas ja lõhe

Foto: Shutterstock

200 grammis värskes lehtkapsas leidub 300-410 (vastavalt sordile) milligrammi kaltsiumi. Lehtkapsas sisalduvat kaltsiumi on kehale lihtne omastada. Selleks, et kaltsium paremini imenduks oleks tarvis ka D-vitamiini, mida on palju näiteks lõhes, forellis ja sardiinides.

KOKKUVÕTTEKS

Lehtkapsas on tervislik, selle põhjuseks on muu hulgas suured vitamiinide, mineraalide ja kiudainete kogused. Need toetavad kombineeritult immuunsussüsteemi ja kõrvaldavad rakke kahjustavaid vabu radikaale.

Samuti on lehtkapsas madala rasva- ja kalorsusega, mis teeb sellest tervise- ja figuuriteadlikele inimestele ideaalse toiduvaliku. Lisaks on kale rikas antioksüdantide poolest. Regulaarne lehtkapsa söömine võib avaldada positiivset mõju kõrge kolesteroolitaseme korral.

Lehtkapsas on väga kasulik ja seda on lihtne kasutada näiteks salatites ning smuutides.