Foto: Shutterstock
Ükskõik, kas naudite neid iga päev või vahetevahel, pähklite ja mandlite kasulikkuse kohta on hea teada. Millised eelnimetatutest on kõige tervislikumad? Kas mandlite ja pähklite vahel on tõesti märkimisväärseid toitumisalaseid erinevusi?

Ehkki üldiselt võib öelda, et mandlid, Kreeka pähklid ja sarapuupähklid on omaduste poolest sarnased, on neil siiski oma spetsiifilised jooned ning sõltuvalt olukorrast võib üks eelnimetatutest olla tervisele kasulikum kui teine, kirjutab portaal Askelterveyteen.fi

Pähklite ja mandlite omadused

Huvi nende mõju vastu inimeste tervisele kasvab pidevalt. Üha rohkem eksperte soovitab mandleid ja pähkleid lisada igapäevaselt tarbida. Sel põhjusel on need lisatud paljude riikide toitumisalastesse soovitustesse.

Pähklites ja mandlites on palju mineraale, kiudaineid, tervislikke rasvu, valke ja muid kasulikke toitaineid. Tänu neile on pähklite ja mandlite eeliseid uuritud südame-veresoonkonna tervise, krooniliste haiguste ennetamise ja isegi üldise suremuse vähendamise seisukohast.

Mandlite positiivne mõju

Foto: Shutterstock

On tõestatud, et mandlitel on positiivne mõju meie kehale, olgu need siis tarbituna väikestes või suuremates kogustes. Ja kuigi mandlite kalorisisaldus on märkimisväärne, ei ole uuringud näidanud, et suuremaid annuseid tarvitanud inimesed oleksid kaalus juurde võtnud.

Mandlite söömine pakub eeliseid inimestele, kellel on 2. tüübi diabeedi haigestumise risk. Nimelt aitavad mandlid pärast sööki vähendada glükoosi imendumist ja neil on näljavastane toime.

Mandlite mõju tugevam, kui neid süüakse suupisteks hommikul või pärastlõunal. Lisaks on uuringud näidanud, et mandlite vahepalana söömine vähendab nälga ja mandlite pakutav energiahulk ei mõjuta kogu päeva energiatarbimist.

Ehkki need mehhanismid pole hästi teada, on leitud, et mandlite söömine suurendab ka luude mineraalset tihedust. Tõepoolest, paljusid tervislike luude ehitamiseks ja säilitamiseks vajalikke toitaineid leidub just mandlites, mis on rikkad kaltsiumi, magneesiumi, tsingi, vase ja mangaani poolest.

Kreeka pähklite eripära

Foto: Shutterstock

Kreeka pähkel on tuntud kogu maailmas ja see on ka veganite jaoks üks olulisi taimseid alfa-linoleenhappe allikaid.

Kreeka pähklite söömine aitab kaasa südame tervise eest hoolitsemisele. Ajakirjas The Journal of Nutrition avaldatud teadusliku artikli kohaselt vähendavad Kreeka pähklid vere kolesteroolitaset ja vererõhku. Need on kaks olulist südame-veresoonkonna haiguste riskitegurit.

Kreeka pähklite kasulikkus keha kaitsmisel sellega siiski ei lõpe, kuna neil on ka antioksüdantne ja põletikuvastane toime, mis parandab arteriseinte seisundit. See funktsioon on hea ka aju ja kognitiivse arengu jaoks.

Uuringud näitavad, et Kreeka pähkli lisamine toitumisse võib aeglustada või isegi takistada mõne degeneratiivse haiguse progresseerumist. Nende näited on kerge kognitiivne häire ja Alzheimeri tõbi.

Sarapuupähklite omadused

Foto: Shutterstock

See väike pähkel on kõrgelt hinnatud ja tarbitud eriti Vahemeremaades. Sarapuupähklite üks tugevusi on nende rikkalik antioksüdantide sisaldus. Need ühendid kaitsevad rakke oksüdatiivsete kahjustuste eest, mis võivad pikas perspektiivis põhjustada palju terviseprobleeme, nagu enneaegne vananemine ja vähk või kardiovaskulaarsed kahjustused.

Sarapuupähklite toiteväärtust saab esile tõsta ka selle võimega võidelda põletikega, mis on kliinilistes uuringutes kinnitatud. Need testid tõestasid ka seda, et sarapuupähklite söömine tervisliku toitumise osana ei mõjutanud katsealuste kaalutõusu. See on oluline fakt pähklite ja mandlite kasuks: mandlid, Kreeka pähklid ja sarapuupähklid on toidud, mis kaalule negatiivselt ei mõju.

Mandlid, Kreeka pähklid või sarapuupähklid: millised nendest on kõige tervislikumad?

Nii pähklite kui ka mandlite lisamine menüüsse tuleb kasuks ja mõjutab meie tervist positiivselt. Kõik need aitavad ennetada terviseprobleeme nagu rasvumine, diabeet ja kõrge vererõhk.